امیر نادری

یادگار بوش برای امریکا

آمار و ارقام برای مردم امریکا از اهمیت خاصی برخوردار است . نشریات امریکا مملو از داستان های تحیرآمیز در مورد لباس چند ده هزار دلاری هنرپیشه ها و خواننده ها و طرح هایی هستند که اجرای شان بودجه کلانی را می طلبد. شاید به همین دلیل است که باید گزارش اخیر ژوزف استیگلیتز، رئیس پیشین شورای مشاوران اقتصادی دولت امریکا حدفاصل سال های 1995تا 1997میلادی ، اقتصاددان ارشد بانک جهانی در سال های 1997تا 2000و برنده نوبل اقتصاد در سال 2000میلادی را حایز اهمیت تلقی کرد.
کد خبر: ۱۶۲۸۳۲

این گزارش که در هنگامه انتخابات مقدماتی دو حزب جمهوری خواه و دموکرات برای تعیین نامزدهای این دو حزب در انتخابات ریاست جمهوری چهارم نوامبر سالجاری میلادی منتشر شد می تواند نگاه رای دهندگان امریکا را بار دیگر معطوف بار مالی سنگینی کند که دو جنگ عراق و افغانستان به دوش آنان گذاشته است.

این در حالی است که استیگلیتز به عنوان اقتصاددان در کتاب خود و همچنین اظهاراتش خطاب به اعضای کمیسیون مشترک اقتصادی کنگره امریکا اشاره ای به تبعات اجتماعی و روانی جنگ عراق نکرده و صرفا از منظر اقتصادی به این جنگ ها نگریسته است . بودجه ای که دولت بوش برای جنگ در عراق هزینه کرده در واقع صرف کشتار بیش از یک میلیون عراقی و آوارگی بیش از 4/5میلیون نفر از شهروندان این کشور شده است . به عبارت ساده تر دولت امریکا با صرف 3هزار میلیارد دلار یک کشور را نابود کرده است.

این در حالی است که ارتش امریکا و نیروهای کشورهای متحد واشنگتن که به عنوان طرف پیروز در دو جنگ عراق و افغانستان معرفی می شوند هم متحمل تلفات و خسارات سنگینی شده اند که در چرتکه محاسبات اقتصادی استیگلیتز گنجانده نشده اند.

نیروهای اشغالگر در عراق و افغانستان تاکنون متحمل 5هزار تلفات شده اند و هزاران معلول و مجروح را به عنوان ارمغان جنگ به خانه برده اند که این گروه بار مالی و اجتماعی سنگینی را به دولت هایشان تحمیل می کنند.

طبقه حاکم بر واشنگتن در حالی طرح کاستن از دامنه خدمات اجتماعی به شهروندان امریکا را با هدف صرفه جویی در بودجه بهداشتی این کشور پیگیری می کنند که تنها یک هزار میلیارد دلار از هزینه سرسام آور جنگ عراق می توانست 8میلیون خانه برای افراد بی خانمان امریکا ایجاد کند، فرصت تحصیل رایگان به 43میلیون دانشجو بدهد یا این امکان با صرف آن وجود داشت که 530میلیون کودک را تحت مراقبت های پزشکی رایگان قرار داد.

نکته جالب دیگر این که استیگلیتز یکی دیگر از نتایج ماجراجویی های بوش در عراق و افغانستان را رشد قیمت نفت به بالای 100دلار طی ماه های اخیر دانسته که هزار میلیارد دلار بار مالی به اقتصاد جهانی تحمیل کرده است . جنگ عراق به عنوان یادمان دوران هشت ساله ریاست جمهوری بوش در تاریخ امریکا ثبت می شود تا او را به عنوان رکورد دار هدر دادن سرمایه های ملی این کشور به تاریخ بسپارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها