جهش یزد در مسیر شهر هوشمند

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری یزد از افزایش شتاب روند هوشمندسازی خدمات شهری در این استان خبر داد و اعلام کرد که سامانه یکپارچه «یزدمن» اکنون به نقطه‌ای رسیده که حدود ۲۰۰ هزار شهروند از خدمات گسترده آن بهره‌مند می‌شوند؛ سامانه‌ای که شهرداری آن را زیرساخت اصلی تحقق شهر الکترونیک در یزد می‌داند.
کد خبر: ۱۵۳۱۳۳۲

به گزارش خبرنگار جام‌جم آنلاین یزد- علیرضا سرسنگی در جریان بازدید خبرنگاران از طرح‌های فاوا که امروز سه‌شنبه ۱۱ آذر و در قالب برنامه «اتوبوس خبر شهرداری یزد» برگزار شد، گفت: به‌منظور ایجاد شهر الکترونیک و ارائه خدمات مبتنی بر پرداخت خرد، سامانه‌ای طراحی شده که شهروندان از طریق حساب شهروندی بتوانند برای همه خدمات ازجمله اتوبوس، تاکسی، پارک بازی، پارک حاشیه‌ای، پارکینگ، خدمات فرهنگی و گردشگری و… پرداخت انجام دهند

یزدمن؛ منظومه‌ای از سامانه‌های خدمات شهری

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه یکپارچه «یزدمن» اظهار کرد:یزدمن یک سامانه اقماری است که در ذیل آن سامانه‌های متعددی از جمله حساب شهروندی، بازپس، شهر‌بین، دوچرخه اشتراکی، عوارض خودرو، اتومن، نام‌گذاری معابر، شهروندسپاری، خاک‌ریز و دیگر سامانه‌های خدماتی فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان فاوا درباره قابلیت‌های سامانه حساب شهروندی نیز گفت:افزایش موجودی از طریق درگاه بانکی، انتقال وجه درون سامانه از طریق کد ملی، تبدیل اعتبار امتیازی به ریالی، کیف پول ریالی و امتیازی، پرداخت هزینه خدمات از روش‌های مختلف و اتصال به سایر سامانه‌های شهروندی از جمله امکانات این بخش است.

پرداخت بلیت با QR Code در اتوبوس‌ها

سرسنگی در بازدید خبرنگاران از پایانه اتوبوسرانی شهدای محراب، با اشاره به فراهم شدن بستر پرداخت QR در ناوگان اتوبوسرانی و پارک‌های بازی، گفت:

شهروندان علاوه بر استفاده از اپلیکیشن یزدمن، می‌توانند با مراجعه به ۱۴ باجه سطح شهر نسبت به تهیه کارت شهروندی اقدام کنند.

اتومن؛ سامانه هوشمند حمل‌ونقل عمومی یزد

وی سامانه «اتومن» را یکی از زیرمجموعه‌های مهم یزدمن دانست و افزود:اتومن جهت ارتقای کیفیت خدمات حمل‌ونقل عمومی طراحی شده و موجب افزایش دقت در مدیریت ناوگان و سهولت استفاده برای مسافران می‌شود. شهروندان از طریق این سامانه به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی دارند

هوشمندسازی پارک‌های بازی شهرداری

سرسنگی در بازدید از شهربازی یزد نیز اظهار کرد:از سال گذشته تمامی پارک‌های شهرداری که دارای تجهیزات بازی هستند به دستگاه صدور بلیت و سیستم کاهنده هزینه مجهز شده‌اند و شهروندان از طریق یزدمن می‌توانند از این خدمات بهره ببرند.

رشد عضویت و تأمین امنیت سامانه

وی با اشاره به اقدامات فاوا در حوزه امنیت اطلاعات گفت:در حال حاضر ۱۹۷ هزار شهروند عضو یزدمن هستند که از این تعداد، ۶۵ هزار نفر در سطح دو سامانه فعالیت دارند.

به گفته او، سازمان فاوا علاوه‌بر خدمات شهری، مسئولیت نظارت تصویری بر ساختمان‌ها و امکانات شهرداری را نیز برعهده دارد و نگهداری از ۱۰۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری شهرداری یزد توسط این سازمان انجام می‌شود.

هوشمندسازی پارکینگ‌ها و توقف‌سنج

رئیس فاوا شهرداری یزد همچنین به سامانه مدیریت پارکینگ‌های عمومی و توقف‌سنج حاشیه معابر اشاره کرد و گفت:

هفت پارکینگ عمومی شهر در حال اتصال به این سامانه است. پلاک‌خوان خودروهای پارک‌شده، ثبت زمان و موقعیت مکانی پارک و اتصال به یزدمن برای پرداخت هزینه از جمله قابلیت‌های این سامانه است.

ورود هوش مصنوعی به خدمات شهری یزد

سرسنگی در پایان از برنامه سازمان فاوا برای توسعه به‌کارگیری هوش مصنوعی جهت تسهیل و بهبود خدمات به شهروندان خبر داد.

newsQrCode
برچسب ها: شهر هوشمند جهش یزد
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها