موفقیت ایران در غنی سازی اورانیوم و رسیدن به فناوری چرخه سوخت هسته ای واکنش های متفاوتی را در جوامع بین المللی به همراه داشت
کد خبر: ۱۵۰۸۵۵
، برخی کشورها ازجمله امریکا و برخی هم پیمانان او در مخالفت با ایران از هر گونه اقدامی فروگذار نکرده و با صدور قطعنامه ها و جنجال آفرینی سعی در معرفی ایران به عنوان کشوری علیه صلح جهانی داشته اند و با فرستادن پرونده ایران به شورای امنیت و صدور قطعنامه تحریم سعی دارند ایران را به تعطیلی فعالیت های هسته ای صلح آمیز خود وادار کنند.
اما کارشناسان ، مسوولان و دست اندرکاران مسائل داخلی کشور بر این عقیده هستند که اعمال تحریم علیه کشورمان چیز جدیدی نیست و با توجه به سابقه چنین اقداماتی از جانب قدرتهای استعمارگر در دو دهه گذشته ، ایران بخوبی توانسته مدیریت مناسبی را در چنین وضعیتی اعمال کند.


کارشناسان سیاسی عقیده دارند موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و متفاوت شدن روابط کشورها در عصر امروز نیز اعمال هر گونه تحریم را در حد یک بلوف باقی خواهد گذاشت و تنها به عنوان ابزار تهدید کاربری خواهد داشت.

نیازمند برنامه ریزی کلان هستیم

دکتر کاظم جلالی ، مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به این که باید دید سطح تحریم های مطرح شده در چه حدی خواهد بود، گفت : چنانچه تحریم بیشتری علیه ایران صورت بگیرد ما نیازمند یک برنامه ریزی کلان در این زمینه هستیم .وی با تاکید بر این که دولتمردان کشور در این زمینه گامهای شایسته ای برداشته اند، تاکید کرد: تغییر دلار به یورو در معاملات ارزی کشور درخصوص خریدهای ضروری کشور صورت گرفته و پیش بینی های لازم نیز صورت پذیرفته است .مخبر کمیسیون امنیت ملی افزود: ما در بخش تحریم های تسلیحاتی هیچ گونه نگرانی نداریم ، چون 8سال جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشتیم و به دنبال این تجربه پیشرفت های چشمگیری را نیز به دست آورده ایم ، لذا هیچ نیازی به خارج کشور نداریم .نماینده شاهرود درخصوص فرار از این وضعیت با تاکید بر ارائه مشوق ها به سرمایه گذاران و اعمال مدیریت صحیح در شرایط تحریم گفت : البته این کار شاید ساده و آسان نباشد، ولی چون منابع در اختیار ایران است ، می توانیم تحولات خوبی را در این زمینه ایجاد کنیم . وی گفت : تصویب اصل 44 قانون اساسی و واگذاری بنگاه های دولتی به بخش غیردولتی یکی از مهمترین اقدامات دولت و مجلس در این زمینه بود تا در شرایط فعلی بتوان بخشی از سرمایه گذاری را در داخل کشور تقویت کرد.مخبر کمیسیون امنیت ملی اعمال هر گونه تحریم درخصوص سفرهای مقامات کشورمان به خارج را غیرممکن دانست و گفت : طرفهای مقابل ایران هیچ گاه مخالف قطع روابط دیپلماتیک نبوده و نیستند. وی افزود: البته شاید این تحریم در سطوح محدودی در مورد دست اندرکاران مسائل هسته ای صورت گیرد.

ابزار تحریم ، اسلحه ای است که فشنگ ندارد

محمد شاهی عربلو، رئیس کمیسیون اقتصادی تحریم های اقتصادی امروز علیه ایران را متفاوت از سالهای قبل دانست و گفت : هر روز اقتصاد از دولت به بخش خصوصی انتقال پیدا می کند و با خصوصی شدن اقتصاد تسلط دولتها از این امر کاهش پیدا می کند. وی افزود: تحریم اقتصادی که در اوایل انقلاب علیه ایران شکل گرفت ، باعث شد تا با مدیریت صورت گرفته و ایستادگی تا حدودی تحریم ها خنثی شود.رئیس کمیسیون اقتصادی با تاکید بر این که مدیریت تحریم در ایران یک مدیریت تجربه شده است ، افزود: اگر کشوری برای اولین بار با تحریم مواجه می شد، ممکن بود نتواند با مشکلات و مسائل روبه رو شود، ولی ما که از اول انقلاب با تحریم های اقتصادی دست و پنجه نرم کرده ایم ، خوشبختانه مدیریت پیش بینی شده خوبی را در این زمینه داریم و قوه مجریه و بازار پولی و سرمایه ای ما نیز اقدامات خوبی را در این زمینه می توانند داشته باشند. وی تحریم علیه ایران را مانند سنگی دانست که بیهوده پرتاب می شود و افزود: اگر مدیریت ها تغییراتی پیدا کند، اثرگذاری تحریم در بعد سرمایه گذاری خارجی نیز کاهش پیدا خواهد کرد ، چون سرمایه گذاری خارجی در بخش خصوصی است نه دولتی !
شاهی عربلو گفت : بخش خصوصی به دنبال درآمد است و هر جا درآمدی وجود داشته باشد، این بخش حاضر است سرمایه گذاری کند و با توجه به قدرتی که جمهوری اسلامی ایران دارد، چنانچه بتواند جاذبه سود را برای این بخش فراهم کند، آثار تحریمی در این بخش را شاهد نخواهیم بود. وی افزود: با ایجاد مدیریت بحران و زمینه های سودآوری بیشتر برای سرمایه گذاران و دادن امتیازات مالیاتی برای سرمایه گذاری ها، می توانیم جذابیت های بیشتری ایجاد کنیم و قطعا سرمایه گذاران با مشاهده جذابیت های اقتصادی به هیچ نوع تحریمی توجه نخواهند کرد. وی تاکید کرد: ابزار تحریم اقتصادی از سوی مخالفان جمهوری اسلامی ایران مانند اسلحه ای است که فشنگ ندارد.

قطعنامه بعدی علیه ایران ضعیف تر خواهد بود

محمد نبی رودکی ، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با اشاره به حفظ حقوق هسته ای ایران در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت : ما چیزی کمتر یا بیشتر از قانون نمی خواهیم و خارج از این محدوده هم حرکت نمی کنیم اما اگر زورگویی علیه ما در حال شکل گیری است ، باید تلاش کنیم از صدور قطعنامه سوم علیه ایران جلوگیری کنیم .وی افزود: البته پیش بینی می کنم چنانچه قطعنامه ای علیه ایران تصویب شود، قطعا ضعیف تر از گذشته خواهد بود اما آثار تحریمی به دنبال خواهد داشت که در نتیجه آن دولت باید تمهیدات بیشتری را برای مقابله با اجرای تحریم های احتمالی پیش بینی کند. نماینده شیراز گفت : البته ستادهای مقابله با تحریم در تمام وزارتخانه های کشور راه اندازی شده و دولت با تشکیل یک هیات عالی قرار است قراردادها و موافقتنامه ها برای شرکتهای بزرگ و قراردادها برای شرکتهای داخلی و خارجی را خارج از سیستم سازمان مدیریت و برنامه ریزی اداره و امورات آنها را تسریع کند. وی خاطرنشان کرد: چنین تمهیداتی ازسوی دولت تا حدودی مسیر مقابله با تحریم را به وجود آورده و راه را روشن کرده است . رودکی با تاکید بر این که سازوکاری که دولت پیش بینی کرده ، بیشتر در بحثهای مقابله با اقدامات و تحریم های مشابهی است که در قطعنامه های قبلی پیش بینی شده ، افزود: چنانچه بر فرض ، بحث جلوگیری از عقد قراردادهای نفتی از شرکتهای فرانسوی و ژاپنی یا آلمانی رخ دهد ، پیش بینی شده دولت قراردادهای خود را با دیگر کشورهایی که با ایران همراهی دارند، صورت دهد. رودکی درخصوص ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در شرایط تحریم نیز گفت : در چنین شرایطی دولت باید موانع سرمایه گذاری را از میان بردارد و با سرعت بخشیدن در بهینه فعالیت کردن آنها مشکلات اداری را به حداقل کاهش دهد. وی با بیان این که باید مرکزیتی در دولت برای رفع موانع سرمایه گذاری زیرنظر رئیس جمهور یا معاون اول وی تشکیل شود ، تاکید کرد: در صورت ایجاد شرایط تحریم اقتصادی و حضور نداشتن سرمایه گذاران خارجی ، سرمایه گذاران داخلی رغبت و میل بیشتری برای حضور در مسائل اقتصادی پیدا می کنند که باید زمینه حضور پررنگ آنها فراهم شود.

مردم در شرایط بحرانی مدیر هستند

کاظم دلخوش ، مخبر کمیسیون اقتصادی نیز با تاکید بر این که ما پس از انقلاب مدیریت بحران را بخوبی یاد گرفته ایم ، گفت : مردم ما در شرایط بحرانی مدیر هستند. وی افزود: شاید در شرایط عادی مدیریت ها زیاد مشخص نباشد، اما در شرایط بحرانی وقتی مردم می بینند کشور یا اقتصادشان در خطر است ، در صرفه جویی ها و تولید حضور فعال و خوبی پیدا می کنند و با همکاری یکدیگر وضعیت را به بهترین شرایط می رسانند.

تصمیمات خوب برای مدیریت تحریم


الیاس نادران ، رئیس کمیسیون ویژه رسیدگی به لایحه سیاست های اصل 44 قانون اساسی نیز درخصوص کاهش ابعاد تحریم های اقتصادی و مدیریت تحریم گفت : تا آنجا که مطلع هستم ، شورای امنیت ملی و دولت و نهادهای مرتبط درخصوص خنثی سازی آثار تورم های احتمالی مالی و اقتصادی به دلیل تحریم ، تصمیمات خوبی را اتخاذ کرده اند.
وی افزود: همان طور که شاهد هستیم ، با وجود محدودیت های ایجاد شده در مورد مجموعه سرمایه گذاری ها در ایران ، روند فعالیت اقتصادی در واردات کالا و تجهیزات و انجام فعالیت های اقتصادی کمترین آسیبی ندیده است.
وی با اشاره به حضور نهادهای مسوول و نظارت بر امورات کشور و اتخاذ سیاست های مناسب گفت : حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور با این گونه تحریم ها مختل نمی شود ، چون براساس اطلاعات به دست آمده اعمال تحریم در کشور اثرات لازم را تا به امروز در ایران نداشته است.
وی موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و خاورمیانه را دارای جاذبه برای سرمایه گذاران دانست و تاکید کرد: چنین زمینه هایی ، مشوقی برای مراودات اقتصادی کشور تا به امروز بود و توانسته سرمایه گذاران زیادی را در حوزه خلیج فارس و خاورمیانه به کشور جلب کند. عضو کمیسیون اقتصادی وجود صنایع نفت ، پتروشیمی ، ذوب آهن و مس را از زمینه های مناسب اقتصادی دانست و تاکید کرد: سرمایه گذاران داخلی نیز با مجموعه تمهیدات شکل گرفته از جمله تصویب سیاست های اصل 44 قطعا شکوفاتر از آنچه که روال کشور بوده بروز و ظهور خواهند یافت.

دلخوش تاکید کرد: خوشبختانه در کلان کشور و پس از انقلاب در بخشهای اقتصادی ، امنیتی یا اجتماعی و سیاسی ما به مرز خودکفایی رسیده ایم و اگر بتوانیم در برخی بخشها قناعت را سرلوحه قرار دهیم ، دیگر نیازی به کشورهای دیگر نداریم تا در بحث تحریم دچار کوچکترین آسیب شویم . وی گفت : در مساله تحریم ، قطعا کشورهایی چون اروپایی هایی به دلیل کاهش استفاده از امکانات ما و ذخایر نفتی دچار آسیب دیدگی می شوند. وی افزود: با تصویب سیاست های ابلاغی اصل 44 درخصوص خصوصی سازی قطعا فضا برای سرمایه گذاری بازتر می شود و زمینه برای حضور قانونی آنان ایجاد خواهد شد، دلخوش استفاده از کلمه تحریم علیه ایران را یک بازی تبلیغاتی دانست.

تحریم تاثیر دارد ، اما موثر نیست

حمیدرضا حاجی بابایی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و عضو هیات رئیسه مجلس نیز گفت : براساس واقعیت های موجود بعضی فشارهای بین المللی علیه ایران در حال شکل گیری است ، اما این که بگوییم می توانیم با دیپلماسی همه این فشارها را خنثی کنیم ، امری نشدنی است .وی با اشاره به این که قدرتهایی که دارای توان عادی نبوده و انگیزه مشخصی ندارند، سعی در اعمال زور علیه ایران دارند، گفت : مثلا در بحث هسته ای ما سعی در حل این بحران به صورت دیپلماتیک داشتیم ، اما چون این کشورها مشکلاتشان با ایران تنها مساله هسته ای نیست ، با مستمسک قرار دادن موضوعات دیگر قصد اعمال فشار و توطئه مدیریت شده علیه ایران دارند که همه آنها ریشه در امریکا دارد.عضو هیات رئیسه تاکید کرد: انگیزه امریکا درخصوص ایران کاملا مشخص است و خصومت دیرینه ای که با ایران دارد، باعث بروز بسیاری از مشکلات برای کشور شده است . وی گفت : البته چنین شرایطی حکم می کند دستگاه دیپلماسی ما با مدیریت قوی برای کاهش میزان فشارهای اقتصادی ، سیاسی و تبلیغاتی بکوشد و با رایزنی با کشورهای مختلف و طرح پروژه های اقتصادی و متنوع در بخشهای نفت و حمل و نقل یا صنعت و کشاورزی میدان گسترده ای را باز کند تا میزان نفوذ و اعمال هر گونه تحریم را کاهش دهد. حاجی بابایی با تاکید بر این که تحریم علیه ایران قطعا تاثیرگذار است ، اما تاثیر موثری نخواهد داشت ، گفت : موقعیت جغرافیایی ایران با وجود اقوام مختلف و سیاست های گوناگون را نمی توان نادیده گرفت . وی افزود: ایران در یک کمربند امنیتی قرار گرفته و قرار گرفتن کشور در کنار خلیج فارس وضعیت ایران را متمایز کرده است . عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به این که بسیاری از کشورها خود را ملزم به رعایت شرایط تحریم علیه ایران نمی دانند، گفت : تنوع خاص کشورهای گوناگون ، نوع رابطه سیاسی آنها یا اشتراکات مذهبی و ایدئولوژیک آنها باعث می شود این کشورها ارتباط خود را با ایران قطع نکنند. وی تحریم علیه ایران را در جهان و تصمیمات نفتی تاثیرگذار دانست و گفت : قطعا بیشترین ضربه از تحریم ایران را کشورهای اروپایی متحمل خواهند شد، بنابراین این کشورها راضی نیستند منافع ملی شان به خطر بیفتد، لذا خود اولین نقض کننده تحریم خواهند بود و با استفاده از شرکتهای واسطه پل ارتباطی خود را برقرار خواهند کرد. نماینده همدان با اشاره به این که اعمال هر گونه تحریم علیه ایران در آینده بسیار دور خواهد بود یا حتی شکل هم نخواهد گرفت ، گفت : امریکایی ها و اروپاییان می دانند تهدید به تحریم تاثیر بیشتری از انجام تحریم دارد، لذا مشتی است که بالا رفته و اگر پایین بیاید اثرات خود را از دست می دهد. وی تحریم سفر مقامات به کشورهای خارجی را نیز یک بلوف سیاسی دانست و گفت : هر کشوری به دنبال منافع خود است و نباید ادعایی کند که نمی تواند آن را به انجام برساند. وی افزود: البته چنین شرایطی نباید باعث شود ما از مدیریت ها دور بمانیم . حاجی بابایی خاطرنشان کرد: باید در جنبه های تبلیغاتی سعی و تلاش زیادی کنیم و با حضور در مجامع مختلف همان طور که رئیس جمهور در دانشگاه کلمبیا حاضر شدند و بخوبی چهره ایران را در مقابل بیانیه ضدایرانی رئیس دانشگاه معرفی کردند، حضور یابیم و پیام ایران را به کشورهای مختلف برسانیم . وی با تاکید بر این که با تمام ضعفها باز هم توانستیم بخوبی پیش برویم و نظر گروه 1+5 را تغییر دهیم ، گفت : ما می توانیم در دیپلماسی خارجی سنجیده تر صحبت کردن را پیش بگیریم و بسیاری از فرصتها را به دست آوریم.

با تکیه بر سیاست ، اقتصاد باید پویا شود

پیمان فروزش ، عضو کمیسیون اقتصادی نیز با اشاره به این که تحریم های اقتصادی از ابتدای انقلاب علیه کشور شکل گرفته ، گفت : شاید یک راه برون رفت از این مساله بالا بردن تعاملات کشور با دیگر کشورهای منطقه در حوزه های اقتصادی باشد. وی افزود: ما باید با تکیه بر سیاست ، اقتصاد کشور را پویا کنیم و از این طریق با توجه به توانمندی های موجود در کشور و شرایط استراتژیک خود را بهتر به دنیا معرفی کنیم . عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به این که ایران جزو دومین یا سومین کشور مهم دارنده انرژی در دنیاست ، گفت : ما با ابزاری چون نفت ، گاز و بنزین می توانیم بهترین مقابله را با تحریم های اقتصادی داشته باشیم تا چنانچه اگر تحریمی به صورت جدی علیه کشور ما در حال شکل گیری بود، بتوانیم از این ابزار در حوزه کشورهای اروپایی و اروپای شرقی استفاده کنیم . وی تاکید کرد: نفت و گاز و موقعیت ترانزیتی کشور در بخش حمل و نقل نیز پشتوانه خوبی در مورد مسائل اقتصادی کشور محسوب می شود. نماینده زابل در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این که در شرایط تحریم باید توانمندسازی کشور را بالا برد، افزود: تبدیل خودکفایی به خوداتکایی و سرمایه گذاری روی نیروی انسانی و استفاده از توان ، تجربه و ذهن خلاق در برنامه ریزی ها گام مهمی در کشور است تا بتوان نیازهای ضروری را برطرف کرد.وی گفت : مدیریت بحران تاکید دارد باید برای نیازهای ضروری برنامه ریزی کرد و چنانچه ما بتوانیم چنین اقدامی را صورت دهیم ، توانستیم هدررفت منابع را به حداقل برسانیم تا از این طریق افزایش بهره وری مناسبی را در سیستم پیدا کنیم . عضو کمیسیون اقتصادی با تاکید بر این که در شرایط تحریم باید سرمایه گذاری های داخلی و خارجی را نیز هدایت کرد، افزود: ما دو نوع سرمایه گذاری خارجی به صورت مستقیم و غیرمستقیم داریم که در شرایط تحریم نوع مستقیم آن بسیار سخت خواهد بود و باید سعی کنیم از طریق غیرمستقیم وارد مسائل شویم . وی افزود: با توجه به توانمندی های کشور در حوزه های مختلف سرمایه گذاری در ایران و وجود نیروی کار ارزان قیمت و اتصال نقطه ترانزیتی یا سودآوری ، باید در این حوزه تلاش بیشتری کنیم . فروزش تضمین امنیت سرمایه گذاری را از دیگر فاکتورهای مهم در جذب سرمایه عنوان کرد و افزود: ما باید با تغییر نگرش در حوزه برنامه ریزی و سیاستگذاری و با حفظ منابع و سودآوری سعی در جذب سرمایه گذاری داشته باشیم.

فاطمه امیری
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها