چند نما از تصویر تلویزیونی اعتیاد در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

آینه عبرت زیر غبار و دود

سردار رادان:

تحریم‌کنندگان با تحریم ایران در مبارزه با مواد مخدر، خود را تحریم کردند

مراسم بزرگداشت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر امسال ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید و ریاست ستاد با حضور مقامات کشوری، لشکری، نمایندگان سیاسی کشورها، سازمان‌های بین‌المللی مقیم روز دوشنبه ۴ تیرماه در محل ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۶۳۲۰۶

 
در این مراسم فدلوف نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران پیام‌های دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرائی دفتر مقابله با موادمخدر وجرم سازمان ملل متحد را قرائت کرد. رونمایی از سرود ملی یاریگران زندگی، فرمان امحاء ۲۱ تن موادمخدر مکشوفه غیردارویی در استان‌های تهران وخراسان رضوی، رونمایی ازنقشه راه سفیران زندگی، تجلیل ازسه خانواده معظم شهید امر مبارزه ویک نفر جانباز، اعطاء حکم سه نفر ازسفیران زندگی، تقدیر از۲۱ فعال امر مبارزه با مواد مخدر، برپایی نمایشگاه دستاورد‌های ستاد و در نهایت افتتاح مرکز داده و رونمایی ازسامانه جامع هوشمند امر مبارزه ازجمله برنامه‌های این مراسم بود.
 
سردار سرتیپ احمدرضا رادان در مراسم بزرگداشت روز جهانی مبارزه با موادمخدر و گرامیداشت یاد و خاطره رئیس‌جمهور شهید و ریاست ستاد، اظهار کرد: «اگر روزی را به عنوان روز جهانی مبارزه با موادمخدر انتخاب کردند دلیل آن این است که در حقیقت جهان در موضوع موادمخدر درگیر شده و از این به بعد هم درگیر خواهد بود.»
فرمانده کل انتظامی کشور با اشاره به این‌که امروزافتخار داریم درجهان، جمهوری اسلامی ایران با تقدیم چهارهزار شهید و ۱۲هزار جانباز در خط مقدم مبارزه با موادمخدر بسرمی‌برد،گفت:«ما حصل آن کشف چندین هزار تن موادمخدر و البته تقدیم بخشی از آرامش و آسایش به مردم جهان بوده است.»رادان با بیان این‌که بخش عمده‌ای ازکشفیات ما حکایت از آن دارد که این مسیر برای رسیدن به کشورهای دیگر، می‌خواسته طی طریق شود تا به کشورهای دیگر برسد، گفت: «اگر مبارزه مردان در جمهوری اسلامی ایران و مقاومت زنانی چون خانواده‌های شهدا، همسران، مادران، فرزندان، پدران و برادران شهدا نبود، قطع به یقین امروز کشورهای دنیا و به‌ویژه کشورهای اروپایی، درگیری شدیدتری با موضوع موادمخدر داشتند و جوان‌های بیشتری را در این حوزه از دست می‌دادند و به سمت اضمحلال در جامعه حرکت می‌کردند.» وی با بیان این‌که امروز افتخار داریم یکه‌تاز بی‌بدیل در امر مبارزه با مواد مخدر هستیم، گفت: «امروز آثاری از کاهش کشت دیده نمی‌شود. یکی از دلایل افزایش کشت در کشور همسایه ما، حضور آمریکایی‌ها در آن کشور بود. نه تنها در مدتی که آمریکایی‌ها در این کشور حضور داشتند شاهد کاهش کشت نبودیم، بلکه افزایش چشمگیر کشت مواد مخدر را نیز شاهد بودیم. در حقیقت حضور آمریکایی‌ها در کشور همسایه، سرآغازی برای نابودی جوانان کشورهای دنیا در حوزه مواد مخدر بود».فرمانده فراجا ادامه داد: «در حقیقت با افزایش کشت، تمایل به افزایش ترانزیت و مصرف صورت گرفت و جوان‌ها وکشورهای بیشتری را درگیر کرد؛ این قصه همواره استکبار است که غیر از تباهی و نیستی چیز دیگری را به ارمغان نمی‌آورد و فقط با دروغ و عملیات روانی، ذهن مردم دنیا را به سمتی دیگر، به غیر از واقعیت سوق می‌دهد.»
وی خطاب به کشورهای غربی اظهار داشت: «اگر این تلاش مردم و رزمندگان ما در جمهوری اسلامی ایران نبود، بدانید که قطعا درگیری‌های شما در این موضوع در کشورتان بیش از پیش صورت می‌گرفت و می‌توانست جوان‌ها و قدرت فکر و اندیشه کشور شما را به مخاطره جدی بیندازد.»
فرمانده کل انتظامی کشور با بیان این‌که در امر مبارزه با موادمخدر، جمهوری اسلامی ایران در تحریم ظالمانه بسر می‌برد، گفت: به ما می‌گفتند صاحبان تحریم، هوشمند هستند، اما عجیب است که دراین امر نه‌تنها هوش و ذکاوتی از صاحبان تحریم ندیدیم بلکه عکس آن را مشاهده کردیم. درحقیقت تحریم‌کنندگان با تحریم ما در امر مبارزه با موادمخدر، خود را تحریم کردند و چون در تحریم‌ بسر می‌بریم، شاید گوشه‌هایی از امر مبارزه با موادمخدر با کاستی‌هایی روبه‌رو باشد، لذا بیشترین ضرر این کاستی‌ها، متوجه کسانی است که ناآگاهانه ما را تحریم کردند و در حقیقت خودشان را در ورطه‌ای از اشکال گذاشتند.
رادان ادامه داد: «برداشتن تحریم کمک به خود و کشور خودشان است که باید این مهم انجام شود. طی مدتی که ایران مبارزه با موادمخدر را شروع کرده است، جوان‌های عزیزی را در اقصی نقاط کشور از دست داده‌ایم تا شعاری را که رهبر عزیز انقلاب فرمودند «امر مبارزه با موادمخدر خدمت به بشریت است»، ثابت کنیم. وی با بیان این‌که ما در این ماموریت در خدمت به کل بشریت و مردم دنیا هستیم و به این امر افتخار می‌کنیم، گفت: «امروز کشور ما در امر مبارزه، حافظ جوانان کشورهای مختلف است. این مسیر، بسیار طولانی و سخت است که رزمندگان و مردان حوزه مبارزه با موادمخدر در مرزهای جمهوری اسلامی و در عمق شهرها و روستاها به صورت از خودگذشته، عاشقانه و مجاهدانه ظاهر شدند.»
فرمانده فراجا در ادامه به کشفیات بیش از۱۳۰تن موادمخدر درسال۱۴۰۳ اشاره کردوافزود: «این به آن معنی است که همچنان کشت رو به افزایش است و ورود در حال انجام است. اگر برای این امر تلاشی نشود، ما این مسیر را به تنهایی ادامه خواهیم داد.» رادان گفت: «ما امسال در امر مبارزه با موادمخدرشهید دادیم، سال گذشته بالغ بر ۲۰نفرازشهدا، شهدای مبارزه با موادمخدر بودند و امسال نیز اولین شهید ما، شهید امر مبارزه با مواد مخدر بود.»وی در پایان تاکید کرد:«انتظار داریم دبیرکل سازمان ملل بتواند این واقعیت را با تلاش و همت به جایی برساند که اگر قرار است مبارزه جهانی باشد،پیوسته و همبسته با هم باشد. مبارزه‌ای که پیوستگی و همبستگی نداشته باشد نمی‌تواند آن تلاش را به حد اعلای موفقیت برساند.»

دبیرکل سازمان ملل متحد:
یک بار برای همیشه عزم خود را برای نابودی کامل بلای سوءمصرف و قاچاق مواد‌مخدر جزم کنیم
دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با سوءمصرف موادمخدر و قاچاق غیرقانونی گفت: بیایید یک بار برای همیشه عزم خود را برای ادامه‌ مبارزه‌مان جهت نابودی کامل بلای سوءمصرف و قاچاق موادمخدر جزم کنیم.

در پیام آنتونیو گوترش آمده است:
موادمخدر ریشه‌ رنج و عذاب بی‌اندازه‌ انسان‌هاست.مصرف موادمخدر سلامت ورفاه مردم را به‌تدریج نابود می‌کند. هرساله صدها هزار نفر براثرمصرف بیش ازحد موادمخدر جان خود را ازدست می‌دهند.درعین حال،موادمخدر صنعتی کشنده‌تر واعتیادآورتر می‌شوند و بازار مواد مخدر غیرقانونی رکورد تولید را می‌شکند و جرم و خشونت را در جوامع سراسر جهان تغذیه می‌کند. افرادی که موادمخدر مصرف می‌کنند و کسانی که با اختلالات ناشی از سوءمصرف مواد زندگی می‌کنند، بارها و بارها قربانی می‌شوند: به دلیل خود موادمخدر، به دلیل انگ و تبعیض و نهایتا به دلیل واکنش‌های خشن و غیرانسانی به این معضل.همان‌طور که شعار امسال به ما یادآوری می‌کند، شکستن چرخه‌ رنج به معنای شروع از ابتدای کار است، یعنی قبل از این‌که موادمخدر بر فرد چیره شود و با سرمایه‌گذاری روی پیشگیری.برنامه‌های پیشگیری از موادمخدر مبتنی برشواهد می‌توانند از افراد وجوامع به‌طور یکسان محافظت کنند، درحالی‌که بخشی از درآمد اقتصادهای غیرقانونی را که ازبدبختی انسان‌هاسودمی‌برند، کم می‌کنند.زمانی که نخست‌وزیر پرتغال بودم، ارزش پیشگیری درمبارزه با این بلا را نشان دادیم؛ ازبرنامه‌های توان‌بخشی و بازگشت به جامعه تا کمپین‌های آموزشی سلامت عمومی و افزایش سرمایه‌گذاری در پیشگیری ازمواد، درمان و کاهش آسیب‌های مرتبط با مواد‌مخدر. پیشگیری فواید بسیاری دارد.در این روز مهم، بیایید یک بار برای همیشه عزم خود را برای ادامه مبارزه‌مان جهت نابودی کامل بلای سوءمصرف و قاچاق مواد‌مخدر جزم کنیم.

مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل متحد:
با سرمایه‌گذاری منابع بیشتر در پیشگیری می‌توانیم  مردم را از مصرف مواد‌مخدر دور کنیم
مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) در پیامی به مناسبت روز جهانی مقابله با سوءمصرف مواد‌مخدر و قاچاق غیرقانونی نوشت: امسال بر نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری روی پیشگیری تأکید می‌شود. با سرمایه‌گذاری منابع بیشتر، می‌توانیم مردم، به‌خصوص افراد جوان را از مصرف مواد‌مخدر دور کنیم.غدا فتحی والی در پیام خود آورده است: مصرف مواد‌مخدر جاده‌ای طولانی و سخت به ناکجاآباد است که معمولا به اختلالات، بیماری و حتی مرگ منتهی می‌شود.حدود ۶۴میلیون در سراسر جهان از اختلالات مصرف مواد‌مخدررنج می‌برند،درحالی‌که همه ساله صدهاهزار نفر جان خود را به‌دلیل مصرف مواد‌مخدر از دست می‌دهند. حدود ۱۴میلیون نفر در سراسر دنیامواد‌مخدر تزریق می‌کنند که آنها را در معرض ابتلا به اچ‌آی‌وی و هپاتیت C قرار می‌دهد. با این وجود، به‌‌رغم تمام خطرات، مصرف جهانی مواد‌مخدر در طول دهه گذشته روندی رو به رشد داشته است. افراد جوان در خطر جدی هستند و بازار مواد‌مخدر غیرقانونی، به‌خصوص، آنها را مورد هدف قرار می‌دهد تا با مواد‌مخدر و روش‌های مصرف جدید مشغول باشند. مواد صنعتی قوی این خطرات را تقویت می‌کنند، درحالی‌که تجارت کوکائین هم رو به افزایش است. از آنجایی که زنان، فقرا و افراد آسیب‌پذیر از لحاظ وابستگی و دسترسی به درمان می‌بایست با چالش‌های بزرگ‌تر و موانع بیشتری دست و پنجه نرم کنند، نابرابری همچنان به‌صورت یک موضوع اصلی خودنمایی می‌کند. در عین حال، قاچاق مواد‌مخدر همچنان به تقویت خشونت می‌پردازد و حاکمیت قانون را تضعیف می‌کند. امسال در روز جهانی مبارزه با سوءمصرف و قاچاق مواد‌مخدر بر نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری روی پیشگیری تأکید می‌شود. با سرمایه‌گذاری منابع بیشتر در پیشگیری، ما می‌توانیم مردم، به‌خصوص افراد جوان را از مصرف مواد‌مخدر دور کنیم. می‌توانیم مصرف بیش از حد مواد و مرگ‌های دلخراش ناشی از آن را کاهش دهیم. می‌توانیم آسیب‌هایی همچون انتقال بیماری در میان افرادی که مواد مصرف می‌کنند را کاهش دهیم و در عین حال برای‌شان دسترسی به درمان برای اختلالات مصرف مواد را فراهم کنیم. می‌توانیم جوامع را توانمند کنیم تا افراد در امنیت و با کرامت زندگی کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها