رئیس ایستگاه ۹ آتش‌نشانی شهرداری تهران

آتش‌سوزی در بیمارستان فیروزآبادی شهرری

ناایمنی و فرسودگی ۲ عامل نگران‌کننده وضعیت مراکزدرمانی پایتخت هستند

مراکز درمانی نیازمند درمان!

«۱۰۰۰ مرکز درمانی در تهران ناایمن هستند» این خبری بود که چندی پیش مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی درخصوص وضعیت ایمنی مراکز درمانی پایتخت اعلام کرد. خبری که با توجه به کارکرد این مراکز و جمعیت میلیونی شهر تهران بایدفراتر از یک آمار و ارقام به آن نگاه کرد. طبق آمار، در حال حاضر تهران حدود ۱۴میلیون نفرجمعیت دارد.
کد خبر: ۱۴۶۲۶۴۵
نویسنده زهرا حامدی - گروه جامعه
مراکز درمانی نیازمند درمان!
برای پاسخگویی و خدمات‌رسانی در حوزه پزشکی و سلامت، ۲۵۰۰ مرکز درمانی در پایتخت ساخته شده است که بخش زیادی از آنها را بیمارستان‌ها تشکیل می‌دهد.به گفته قدرت‌ا... محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی با وجود تلاش‌ها جهت نوسازی برخی از بافت‌های فرسوده، هنوز ۱۰۰۰ مرکز درمانی، یعنی چیزی حدود ۴۰ درصد از مراکز تهران ناایمن است! 

نگاهی به وضعیت بیمارستان‌های پایتخت
سال گذشته بود که دادستانی کل کشور نام ساختمان‌های ناایمن تهران را منتشر کرد که در آن نام چند بیمارستان مطرح نیز به چشم می‌خورد. بیمارستان‌هایی نظیر امام خمینی(ره)، طرفه، لولاگر، یافت‌آباد، سینا، بوعلی و... که جزو بیمارستان‌های شناخته‌شده و پر‌رفت‌و‌آمد تهران است و روزانه صدها نفر از مردم تهران و شهرستان‌ها به امید درمان خود و عزیزان‌شان به آنجا مراجعه می‌کنند، غافل از آن‌که هر لحظه ممکن است این مراکز درمانی فرسوده، حتی جان‌شان را نیز بگیرد! در همین راستا علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مهرماه سال گذشته آماری درخصوص بیمارستان‌های فرسوده تهران اعلام کرد. به‌گفته وی، در حال حاضر «علاوه بر فرسودگی ۵۰ بیمارستان در پایتخت، ۳۲۰۰ هکتار از کالبد پایتخت فرسوده است که مراکز بهداشتی و درمانی در این محدوده قرار دارد.» این درحالی است که امیر ساکی، مدیرکل منابع فیزیکی وزارت بهداشت در بهمن ماه سال گذشته اعلام کرد که بیش از ۹۰‌درصد بیمارستان‌های فرسوده، امکان مقاوم‌سازی ندارد. 

مرکز درمانی یا بلای جان بیماران؟!
در طول این سال‌ها متأسفانه بیماران و خانواده‌های بسیاری در شهرهای مختلف تاوان سهل‌انگاری در بحث نوسازی و ایمنی‌سازی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را داده‌اند. غیرازحدود۳۰موردحادثه در بیمارستان‌های ناایمن کشور، نمی‌توان بر تجربه‌های تلخی همچون پلاسکو و متروپل نیز چشم بست. 

ورود دادستانی و مجلس
موضوع مراکز درمانی ناایمن و حوادث ناگواری که در طول این سال‌ها رقم خورد، سبب شد تا دادستانی و مجلس نیز به این مسأله ورود پیدا کنند. تا جایی که در سال گذشته غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت بر تشکیل کارگروه ویژه‌ای به منظور بررسی و اتخاذ تصمیمات اجرایی عاجل درخصوص ایمن‌سازی، رفع وضعیت مخاطره‌آمیز یا کاهش خطر ساختمان‌های ناایمن مراکز درمانی و بیمارستانی تاکید کرد.  
مراکز درمانی نیازمند درمان!


حرف آخر
در حال حاضر گفته می‌شود که برای جایگزین‌کردن ۵۰ هزار تخت فرسوده فعلی بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است و باید سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان تامین شود تا در یک برنامه پنج‌ساله بیمارستان‌ها جایگزین شود، گرچه با توجه به شرایط اقتصادی فعلی تأمین این مبلغ شاید کمی سخت به‌نظر برسد اما با توجه به تجربه‌های تلخ این سال‌ها و داغدار‌شدن بسیاری از خانواده‌هایی که به امید درمان عزیزان‌شان پا به این مراکز درمانی گذاشتند اما جسد آنها را تحویل گرفتند، انتظار می‌رود مسئولان قبل از تکرار این اتفاقات، نوسازی و ایمن‌سازی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که کارکردشان زندگی بخشیدن به انسان‌هاست را بیش از هر چیز در اولویت قرار دهند و اعتبارات آن را تأمین کنند.

حوادث بیمارستانی کشور در ۴ سال اخیر

سینای اطهر تهران 
۱۰ تیر ۱۳۹۹
جانباختگان: ۱۹ نفر 
مصدومان: ۱۴ نفر
بستری‌شدگان: ۷ نفر

بیمارستان رسول اکرم تهران
۱۹ تیر ۱۴۰۱
دودگرفتگی طبقات بالایی بیمارستان

بیمارستان شهدای تجریش
۱۴ آذر ۱۴۰۲
کادر درمان بیماران بستری در چند اتاق را به محل دیگر منتقل کردند

بیمارستان گاندی تهران
۵ بهمن ۱۴۰۲
این حادثه بدون مصدوم و فوتی بود

بیمارستان کاشانی اصفهان
۱۴ بهمن ۱۴۰۲
انتقال ۲۷ بیمار از دو بخش به بخش دیگر بیمارستان

بیمارستان قائم رشت
۲۹ خرداد ۱۴۰۳
جانباختگان: ۹ نفر 
مصدومان: ۱۵ نفر
بستری‌شدگان: ۱۴۲ نفر
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها