نگاهی به تورکنسرت «تهران فصل دوم»

یکه‌تازی به سبک قربانی

علیرضا قربانی از اوایل سال۱۴۰۲تقریبا بدون توقف چندانی، چه در ایران و چه خارج از ایران روی صحنه رفته است. او پس از تولید پروژه «با من بخوان» و نزدیک‌شدن به سلیقه شنیداری مخاطبان، فصل جدیدی از فعالیت‌های موسیقایی خود را با برگزاری توری از ۱۶اردیبهشت آغاز کرد؛ توری که در دو مرحله شهرهای مهم کشور را در‌نوردید.
کد خبر: ۱۴۴۰۴۹۷
نویسنده علی رحیمی - گروه فرهنگ و هنر
 
او از ۷دی‌ماه با برگزاری بخش دوم تور کنسرت‌های خود با عنوان «تهران فصل دوم» فعالیت‌های خود را پی‌گرفت. نکته قابل تامل در اجرای این دو تور، تفاوت معناداری است که درکنسرت‌های قربانی دیده می‌شد. او با اجرای دوکنسرت متفاوت، تلاش کرد تا به حقوق مخاطب احترام بگذارد و اجراهایش را برای علاقه‌مندان جذاب کند. همزمان با آخرین روزهای اجرای کنسرت قربانی، گذر کوتاهی بر برخی تفاوت‌های دو تور موسیقایی علیرضا قربانی خواهیم داشت.
 
۲۶ شهر ایران و جهان میزبان یک کنسرت
علیرضا قربانی در سه مرحله اجرای موسیقی در ۲۷ شهر داخلی و خارجی روی صحنه رفت که اگر از سه شهر رشت، شیراز و تهران که به واسطه استقبال زیاد در دو مرحله اجرا شدند بگذریم، او در تورهای خود، میزبان ۲۳ شهر داخلی و خارجی شد که به نوبه خود یک رکورد به حساب می‌آید.قربانی تور اولش را از ۱۶اردیبهشت با حضور در گرگان آغاز کرد. سپس به رشت، تبریز، سیرجان، شیراز و کیش رفت و در نهایت دور اول اجراهایش را در سعدآباد تهران به پایان رساند.او سپس از مهرماه دور جدید تورهایش را با حضور در یزد، کاشان، شهرکرد، شیراز و تبریز آغاز کرد.این تور با توجه به آغاز اجراهای خارجی قربانی نیمه‌تمام ماند. قربانی ابتدا از ۱۲آبان ماه در میان استقبال مخاطبان خود در شهرهای کلگری، ونکوور، تورنتو و مونترال کانادا روی صحنه رفت. سپس به اروپا رفت و در شهرهای دوسلدورف، فرانکفورت، مونیخ، برلین، لندن، منچستر، روتردام، استکهلم، مالمو و قونیه میزبان علاقه‌مندان به هنر موسیقی اصیل ایرانی شد. قربانی پس از این سفر طولانی، به تهران آمد و از ۷ تا۲۲ دی‌ماه طی ۱۵روز۳۰کنسرت درهتل اسپیناس برگزارکرد تا رکورد حضورش بر صحنه در یک سال را دست‌نیافتنی کند.
 
رکورد‌شکنی‌ها در جذب مخاطب
قربانی که در خردادماه رکورد اجراهای متوالی را زده بود و در کانادا نیز با فروش نزدیک به ۱۰هزار بلیت رکوردی جالب برای خود در بین خواننده‌های ایرانی ثبت کرد، در تهران نیز با ۳۰ اجرا در ۱۵ روز توانست رکوردشکن ظاهر شود. نکته قابل تامل آن‌که بلیت‌‌ها چهار شب اول اجراهای او در کمتر از ۳۰ دقیقه فروخته شد و در ادامه نیز مخاطبان زیادی جلب اجراهای او شدند که در یک آمار سرانگشتی در حدود ۷۵هزار نفر مهمان او بودند.
 
برگزاری دو تور با قطعات متفاوت
یکی ازویژگی‌های قربانی دراین دوتورکه نشان ازاهمیتی دارد که او برای علاقه‌مندان به خود قائل است، تفاوت در قطعه‌های انتخاب برای کنسرت‌ها بود. ارغوان، عروج، هم‌گناه، پل، پریشانی، شروع ناگهان، لیلا، می‌دانی تو، بوی گیسو، بی‌گناه، خیال خوش، روزگار غریب و عاشقانه نیست، ۱۳ترانه‌ای بودند که در تور اول قربانی در سعدآباد اجرا شدند. او در تور دوم، در کنار آثاری چون عروج، پریشانی، پل، بوی گیسو، ارغوان وروزگار غریب، قطعاتی چون گفت‌وگو، عشق آسان ندارد، چشم‌هایش، من عاشق چشمت شدم، در زلف تو آویزم، ناز نی‌نی، گفتم این آغاز پایان ندارد و تا تو نگاه می‌کنی را اجرا کرد تا کنسرتی متفاوت در نگاه مخاطبان داشته باشد. این یکی از جذابیت‌هایی بود که کنسرت قربانی را در اسپیناس مخاطب‌پسند می‌کرد. 
 
تفاوت در آهنگسازی و ارکستراسیون
تفاوت دیگری که کنسرت قربانی را در هتل اسپیناس جذاب‌تر کرد، درارکستراسیون و سازبندی بود؛ موضوعی که خود او نیز در حین اجراهای خود بدان تاکید کرد و گفت: ارکستراسیون و سازبندی و آهنگسازی این اثر بر اساس موسیقی کلاسیک غرب است و خواننده تنها کسی است که براساس موسیقی ردیف دستگاهی و موسیقی سنتی، کاملا به صورت ردیفی آواز را ارائه می‌کند. این فُرم، ازدغدغه‌های بنده والبته جناب حسام ناصری بودکه آن را درقالب سه ساز وآواز مختلف اجرا کرده‌ایم.

استفاده از هوش‌ مصنوعی
یکی از ویژگی‌های کنسرت قربانی استفاده درست از دکور و نور است که به گفته منتقدان از نقاط قوت کنسرت او به حساب می‌آمدند چرا که تمامی نورپردازی‌ها و تصویرسازی‌ها و ازهمه مهم‌تر متن برخی اشعار همگی درخدمت اجرا بودند و در فوران احساسات مخاطب نقش به‌سزایی داشتند. درتوردوم کنسرت، تیم اجرایی گام بلندتری را در بهره‌گیری از فضا برداشتند و این‌بار با بهره‌مندی از هوش مصنوعی تلاش کردند جلوه‌ای خاص بر جغرافیای محیطی کنسرت ارائه کنند.فرید ناظرفصیحی، کارگردان و طراح صحنه این کنسرت در مورد جلوه‌های تصویری و ویدئومپینگ‌های این کنسرت چنین می‌گوید: به عنوان‌ استودیویی که سال‌ها کار جلوه‌های بصری انجام دادیم و همیشه با تکنولوژی درگیر بودیم‌ و سعی کردیم با ایده‌ها و محصولاتی که درست می‌کنیم در این زمینه پیشرو‌ باشیم، تصمیم گرفتیم برای فضاسازی‌ها و ویدئوها از AI هم استفاده کنیم. به همین دلیل دپارتمان AI را که از مدت‌ها قبل برای کارهای تحقیق و توسعه شکل گرفته بود‌، درگیر این پروژه کردیم. اگر بخواهم برای این ویدئوها یک آنالیز مختصر ارائه دهم، آنها ترکیبی از AI، مدل‌سازی سه بعدی، داینامیک و... است و به صورت کامل از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده نشده و تنها بخشی از فرآیند اجرایی پروژه بوده که به نظرم این موضوع می‌تواند در خصوص استفاده از هوش مصنوعی قدم رو به جلویی باشد. در حقیقت خواستیم با این کار و با توجه به نوع موسیقی علیرضا قربانی و نوع اجرای او و‌ تکنولوژی که وارد تصویرسازی کارهای‌شان می‌شود، یک‌ وجه جدیدی ایجاد کنیم. ما می‌خواستیم مخاطب را با یک وجه دیگر هم درگیر کنیم تا علاوه بر این‌که از صدای علیرضا قربانی و موسیقی لذت‌بخش استفاده می‌کنند، برای‌شان یک‌‌سری تصاویر هم ایجاد کنیم که در راستای موسیقی‌ها باشد و تصاویر جدیدی باشد که تمام حواس‌شان را درگیر کند.
 
در نهایت
قربانی به دلایلی چون سبک تخصصی کاری که انجام می‌دهد و اخلاق مخاطب‌پسند خود توانسته به یکی از پرمخاطب‌ترین خوانندگانی تبدیل شود که استقبال چشمگیر از اجراهایش، می‌تواند یکی از نشانه‌های این محبوبیت باشد؛ محبوبیتی که به دلیل تداوم این روند، می‌تواند تا سالیان دراز برای این خواننده حفظ شود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها