شاید خیلی از ما درمورد دوام و استحکام غم از روانشناسان و رفتارشناسان؛ نکاتی خوانده یا شنیده‌باشیم.
کد خبر: ۱۴۲۳۷۶۷
نویسنده دکتر مجید ابهری - عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
درمیان احساسات ۱۹گانه در مراکز علمی و تحقیقاتی جهان پژوهش‌های متعدد و مختلفی به‌عمل آمده‌است.
بارها شعرا در مورد غم و دوام آن اشعاری سروده و انسان را به به فاصله گرفتن از این احساسات، باقی گرفته و می‌گیرند. شاعری گفته: بجز غم که یک دم نشد فارغ از من / رفیقی ندیدم به این دیرپایی البته در هنگام سرودن این شعر، هنوز از نظر رفتاری و روانشناختی دوام احساسات مخصوصا غم و شادی ارزیابی نگردیده بود.
امروز جای خالی نشاط و شادی در زندگی ما انسان‌ها به‌شدت خودنمایی کرده و ضرورت خوشحال کردن مومنین در گذشته تا این اندازه خودنمایی نکرده بود. بعضی از افراد که دانش ضعیف و آگاهی محدود در علوم رفتاری اسلامی دارند؛ جاهلانه تلاش می‌‌کنند تا دین مبین اسلام و باورهای اجتماعی آن را در تقابل با شادی و نشاط قرار دهند.
درحالی که نبی‌‌اعظم(ص) همواره تبسم برلب داشته و لبخند مومن را یکی از نشانه‌های نزدیکی وی به‌خدا می‌دانستند. البته جلفگری و هزل‌گویی ربطی با نشاط و بذله‌گویی ندارد.
در شرایط امروز جامعه، ضروری است هنرمندان رشته‌های مختلف هنرهای اصیل نشاط‌آفرین را ‌به‌کار گرفته و با تولید شادی و لبخند، اجازه تسلط غم و اندوه را به جامعه ندهند.
در این میان و براساس پژوهش‌های دانشگاه دولتی بلژیک؛ شادی ۳۶ساعت، اضطراب ۲۴ساعت، حسادت ۱۵ساعت، آرامش هشت ساعت، اشتیاق شش  و عصبانیت دو ساعت دوام خواهد داشت. 
فراموش نکنیم ماندگاری غم و اندوه با ۱۲۰ساعت بوده و از ماندگارترین احساسات انسانی است.
شادی‌های مجاز و نشاط، همواره داروی آرامش‌بخش جوامع انسانی خواهد بود.
هنرمندان با بهره‌گیری از نشاط و طنز فاخر باید از ورود و توسعه هجویات و هزلیات جلوگیری نمایند.
طنزپردازان چیره‌دست باید ضمن آموزش و انتقال یادگارهای ارزنده نظم و نثر اصیل فارسی، ازنفوذ اساتیدفن در جامعه حمایت کنند.
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها