دارو هست اما در گمرک‌!
«جام‌جم» از ماجرای کمبودهای دارویی در کشور گزارش می‌دهد

دارو هست اما در گمرک‌!

روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به گزارش روزنامه جام‌جم با تیتر«دارو بر لبه بحران» که در 27 اردیبهشت منتشر شده، جوابیه‌ای به شرح زیر ارسال کرده است.
کد خبر: ۱۴۱۲۴۲۵

وزارت بهداشت دولت سیزدهم با تدابیری که در حوزه تامین دارو و تسهیل دسترسی مردم به داروهای موردنیازشان اندیشیده به‌دنبال برطرف کردن هرچه بیشتر مشکلات این حوزه است؛ در این زمینه 5/3 میلیارد دلار ارز برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک نوزادان در سال ۱۴۰۲ اختصاص داده شده و ماهانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار آن برای تأمین کامل نیازهای این حوزه اختصاص می‌یابد.

همچنین به هر میزان که صادرات دارو توسط شرکت‌های دارویی صورت گیرد، به صورت فصلی، گزارش مربوط توسط سازمان غذا و دارو به بانک مرکزی ارسال و عدد مزبور به سهمیه ارزی حوزه دارو اضافه شود.

سازمان غذا و دارو به‌عنوان مرجع اصلی اعلام آمار دارو، اطلاعات کمبودهایی را که بعضا مقطعی یا جهانی است به‌صورت بر خط دارد. این سازمان همچنین به‌منظور جلوگیری از قاچاق معکوس و قطع دست دلالان بازار دارو سعی دارد بسیاری از داروهای مورد نیاز بیماران خاص را با احراز هویت این افراد مستقیما از طریق داروخانه‌های مورد تایید به دست آنها برساند.

سازمان غذا و دارو همچنین تلاش دارد مسیر دریافت دارو را برای تمام افراد جامعه تسهیل کند تا هر مصرف کننده بتواند داروی مورد نیاز خود را به میزان مشخص و در زمان مناسب دریافت کند.

سازمان‌های بیمه‌ای نیز عزم و اهتمام خود را به‌کار گرفته‌اند تا شرکت‌های تولیدی و وارداتی در حوزه دارو و ملزومات پزشکی بتوانند در کمترین زمان به نقدینگی لازم برای تامین دارو و ملزومات پزشکی دست یابند. در این خصوص طی توافق وزارت بهداشت با بانک مرکزی ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید در قالب سرمایه در گردش از طریق بانک‌های عامل به شرکت‌های دارویی اعطا می‌شود.

در این توافق نامه مقرر شده است، سازمان غذا و دارو، بانک‌های عامل و فهرست شرکت‌های دارویی را به بانک مرکزی معرفی کند تا سهمیه بانک‌های عامل توسط بانک مرکزی تعیین و ابلاغ شود.

تا پایان سال 1402 ثبت سفارشات ارسالی توسط سازمان غذا و دارو در تالار اول پس از اعمال اولویت از سوی این سازمان و همچنین ثبت سفارشات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در تالار دوم براساس تاریخ ایجاد گواهی ثبت آماری حداکثر طی 72 ساعت تخصیص می‌یابد.

دولت سیزدهم تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا با تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، دسترسی مردم به دارو با قیمت متعادل و پوشش بیمه‌ای داروهای پرمصرف تحقق یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها