شهرت جهانی میوه‌های ایرانی

ایران یکی از نخستین کشورهای جهان است که کشاورزی و زراعت در آن انجام شده است. طی هزاران سال ایرانیان پیوند عمیقی با گیاهان بومی برقرار کرده و توانسته‌اند از بسیاری گیاهان و درختان خودرو نهایت استفاده را برده و در توسعه و گسترش محصولات کشاورزی کمک کنند.
ایران یکی از نخستین کشورهای جهان است که کشاورزی و زراعت در آن انجام شده است. طی هزاران سال ایرانیان پیوند عمیقی با گیاهان بومی برقرار کرده و توانسته‌اند از بسیاری گیاهان و درختان خودرو نهایت استفاده را برده و در توسعه و گسترش محصولات کشاورزی کمک کنند.
کد خبر: ۱۴۱۲۰۶۳

با توجه به اقلیم گرم و خشک ایران، پیشینیان توانسته‌اند با برقراری سیستم‌های آبی ممتاز، زمین‌های زراعی و انواع باغستان‌ها را سیراب کنند. ثبت جهانی نظام کشاورزی مبتنی بر قنات به عنوان سیستم مهم کشاورزی، ایران را به عنوان نخستین و تنها کشور دارای میراث ثبت‌شده در منطقه خاورمیانه و کشورهای عضو اکو تبدیل کرده است. ثبت جهانی هر اثر فرهنگی، تاریخی یا طبیعی به عنوان میراث جهانی برای تمام کشورهای جهان اهمیت بسیاری دارد، چراکه هر محصولی که عنوان «ثبت جهانی‌شده» را در کارنامه خود داشته باشد به ویترین جهانی با تماشاگرانی از سراسر دنیا راه خواهد یافت. چنین محصولی در کشور مبدا باارزش شناخته شده و در حفظ و گسترش آن تلاش‌های دوچندان صورت می‌گیرد. از طرفی دیگر این محصولات ثبت جهانی‌شده در ترغیب گردشگران خارجی به بازدید از زادگاه بومی و افزایش فروش محصول مذکور در بازارهای جهانی کمک شایانی می‌کند. تازه‌ترین محصول ایرانی که به ثبت جهانی رسیده است «سیر» همدان است. آن‌طور که استانداری همدان اعلام کرده پس از دو سال پیگیری بالاخره دو روز پیش این محصول ایرانی به‌نام همدان به ثبت جهانی رسید. اما پیش از آن هم بوده‌اند محصولاتی که شهرتی جهانی یافته‌اند.

پسته رفسنجان
پسته یکی از ازرشمندترین محصولات بومی ایران‌زمین است. پسته دامغان و رفسنجان از باکیفیت‌ترین انواع پسته در جهان محصوب می‌شود که طعم و مزه بسیار مطلوبی دارد. این دو نوع پسته در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) ثبت جهانی شده‌ است.

زعفران گناباد
ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران جهان محسوب می‌شود و استان خراسان ۶۵درصد زعفران جهان را تولید می‌کند. کشت زعفران گناباد که بر مبنای سیستم قنات آبیاری می‌شود به‌عنوان میراث جهانی کشاورزی در «سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)» ثبت شده است.

گردوی تویسرکان
تویسرکان پایگاه ژنتیکی گردوی جهان است و ۹۰درصد مردم آن از طریق تهیه و توزیع گردو به صورت مستقیم و غیرمستقیم ارتزاق می‌کنند. طعم فوق‌العاده، سفیدی مغز و کیفیت عالی گردوی تویسرکان باعث شده وایپو این محصول را در فهرست جهانی ثبت کند.

انگور ملایر
شهر ملایر با داشتن بیش از ۱۰هزار هکتار باغستان انگور به شهر «خوشه‌های طلایی» شهرت دارد. انگور ملایر یکی از باکیفیت‌ترین انواع انگور در جهان محسوب می‌شود. نظام تولید انگور در ملایر به‌عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان در فائو به ثبت رسیده است.

سیر همدان
سیر، سومین محصول کشاورزی است که از استان همدان به ثبت جهانی می‌رسد، اگرچه سیر اولین محصولی است که به نام خود شهر همدان به ثبت جهانی می‌رسد و دو محصول دیگر که در این فهرست هم به آن اشاره شد از شهرهای دیگر این استان در فهرست جهانی قرار دارد.

خرمای پیارم
خرمای ایران شهرتی جهانی دارد. در شهرستان حاجی‌آباد از توابع استان هرمزگان کشت می‌شود. پیارم از نوع تجاری و درجه‌یک بوده و در بازارهای جهانی تقاضای بسیار دارد. خرمای پیارم پس از دو سال پیگیری در سال ۹۷ در سازمان مالکیت معنوی(وایپو) ثبت جهانی شد.

انجیر استهبان
ثبت نظام باغات انجیر دیم استهبان به عنوان میراث کشاورزی همین امسال صورت پذیرفته است. شهرت انجیر استهبان در ایران هم کم نیست، آن‌قدر که حالا فارغ از اقلیم آن منطقه بازار خرید و فروش نهال انجیر این منطقه در ایران هم پررونق است.

انار ساوه
زادگاه انار ایران‌زمین است. انار جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ ایرانیان دارد. انواع مختلفی از انار در ایران کشت می‌شود اما انار ساوه به لحاظ کیفیت و ماندگاری مقام نخست در کشور را دارا است. انار ساوه سال‌۹۵ در سازمان مالکیت معنوی(وایپو) ثبت جهانی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها