در این مقاله، به برچسب اصالت، تحت عنوان یکی از مهمترین ابزار های شناسایی کیفیت و اصالت محصولات پرداخته شده است.
کد خبر: ۱۴۰۸۳۱۰

 

 

برچسب اصالت کالا اهمیت بسیار زیادی دارد و امروزه لزوم استفاده از آن بر کسی پوشیده نیست. کلیه محصولات موجود در بازار اعم از وارداتی و داخلی، ملزم به استفاده از برچسب اصالت کالا هستند. این برچسب نشانی برای اصل بودن و استاندارد بودن یک محصول است و هر محصولی که نتواند مجوز های قانونی درج آن را کسب کند؛ به احتمال زیاد یا اصل نیست و یا از استاندارد های لازم برخوردار نیست. در این مقاله به بحث و بررسی برچسب اصالت و فواید متعدد استفاده از آن می پردازیم. بنابراین تا انتهای مقاله را با ما همراه باشید.
برچسب اصالت چه کاربردی دارد؟

کلیه کالا های وارداتی می بایست که حتماً برچسب اصالت را دریافت کنند. بنابراین هر کالایی که به صورت رسمی و از طریق گمرکات کشور وارد نشده باشد؛ نمی تواند برچسب اصالت داشته باشد. بنابراین می توان با قاطعیت گفت که یکی از کاربرد های برچسب اصالت، تشخیص کالای قانونی از کالای قاچاق است. باید بدانید که فروش و توزیع کالا های وارداتی بدون برچسب اصالت، کاری غیر قانونی بوده و پیگرد قضایی دارد.

بر اساس یک ماده قانونی، از سال ۱۳۹۰ به منظور کنترل بیشتر بر بازار و روند عرضه کالا ها، استفاده از لیبل اصالت الزامی شد. به دنبال این تصمیم، شرکت های مختلفی برای چاپ لیبل اصالت وارد بازار شدند. در سال‌ های اولیه، به علت عدم وجود اطلاعات کافی در رابطه با این برچسب، اقبال مناسبی نسبت به آن صورت نگرفت. اما در سال ‌های اخیر و با گذر زمان، رفته رفته اهمیت استفاده از آن آشکار تر شده و امروزه شرکت های مختلفی برای ارائه خدمات مرتبط با برچسب اصالت فعالیت می کنند. یکی از دسته کالا هایی که دریافت برچسب اصالت برایشان الزامی و اجباری می باشد؛ محصولات مرتبط با حوزه سلامت است.

برچسب اصالت و فواید استفاده از آن

برچسب اصالت
چه کسانی از درج برچسب اصالت سود می برند؟

استفاده از لیبل اصالت یک تصمیم دولتی هدفمند است و فواید مختلفی برای خریداران و البته برای عموم جامعه دارد. برخی از مردم هنوز با مزایای استفاده از آن آشنایی ندارند. اما باید بدانیم که در نهایت، سود ناشی از استفاده برچسب اصالت به تک تک افراد جامعه و البته به نسل های آینده نیز بر می گردد. همچنین استفاده از این برچسب، برای تولید کنندگان و یا وارد کنندگان کالا ها نیز سودمند بوده و کسب و کار آن ها را رونق می بخشد.

یکی از مزیت های بسیار مهم استفاده از برچسب اصالت به مصرف کننده کالا برمی گردد. در صورت استفاده از این برچسب، مصرف کننده می تواند مطمئن باشد که از یک کالای اصل و قانونی و البته استاندارد استفاده می کند. بنابراین به هنگام خرید هر محصولی، دیگر نگرانی از بابت این سه مورد نخواهد داشت. یکی از محصولاتی که برای مصرف کنندگان اهمیت بالایی دارد؛ محصولات مرتبط با سلامت است. به عنوان مثال، استفاده از یک داروی خاص و یا یک فرآورده آرایشی و بهداشتی حساسیت های خاص خودش را دارد. بنابراین برچسب اصالت کالا می‌تواند به ما این اطمینان را بدهد که دارو و یا فرآورده آرایشی و بهداشتی که استفاده می کنیم سالم و البته استاندارد است. بنابراین با خیالی آسوده آن را خریداری کرده و استفاده می کنیم.

یکی دیگر از مزیت های استفاده از برچسب اصالت، جلوگیری از واردات غیرقانونی و یا همان قاچاق کالا است. همانطور که اشاره شد؛ کلیه کالا های وارداتی، ملزم به دریافت برچسب اصالت هستند. بنابراین هیچ کالای غیر قانونی نمی تواند بدون داشتن برچسب اصالت به بازار عرضه شود. در نتیجه اگر یک کالای وارداتی را مشاهده کردید که فاقد لیبل اصالت بود؛ می توانید مطمئن باشید که یا آن کالا تقلبی است و یا اگر تقلبی هم نباشد، قاچاق است. بنابراین می ‌توانید مراتب گزارشات و شکایات خود را به نهاد های مربوطه ارائه کنید. آن ها موظف هستند تا موضوع را پیگیری کرده و با افراد خاطی برخورد کنند.

برچسب اصالت و فواید استفاده از آن

لیبل اصالت
برچسب رسمی اصالت چه فایده ای برای مصرف کنندگان دارد؟

مزیت دیگر استفاده از برچسب اصالت به مصرف کننده کالا برمی گردد. همانطور که می دانید هر کالا برای دریافت برچسب اصالت می بایستی از استاندارد های ویژه‌ای برخوردار باشد. بنابراین در صورتی که نتواند این استاندارد ها را رعایت کرده و مجوز های ویژه آن ها را دریافت کند، نمی تواند برچسب اصالت داشته باشد.

به عنوان مثال، یک فرآورده دارویی می بایست که توسط سازمان غذا و دارو مورد بررسی قرار گرفته و مجوز های ویژه‌ ای از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز دریافت کند. در صورتی که نتواند کلیه این موارد را فراهم کند، نمی تواند برچسب اصالت داشته باشد و بنابراین کالای استاندارد به شمار نمی رود. باید توجه داشته باشید که امروزه، مردم به استاندارد بودن کالایی که خریداری می کنند اهمیت زیادی می دهند. بنابراین، نداشتن استاندارد ها، می‌تواند تولید کنندگان را از بازار رقابت عقب بیندازد.
بررسی اصالت کالا با لیبل اصالت

هر چاپ لیبل اصالت و درج آن بر روی کالا، دلیلی بر اصل و یا قانونی بودن آن کالا نیست. تا زمانی که بارکد و یا شناسه های موجود بر روی برچسب را از سامانه های مربوطه استعلام نکنید؛ نمی توانید مطمئن باشید که آن کالا یک کالای اصل و استاندارد است. بر روی هر لیبل اصالت، یک کد ۱۶ رقمی وجود دارد که شما می توانید آن را از طریق سامانه پیامکی و یا تلفن گویا و یا حتی سامانه های اینترنتی مخصوص استعلام کنید. همچنین یک بارکد بر روی این برچسب وجود دارد که می توانید آن را اسکن کرده و با این روش، از اصالت آن برچسب و درست بودن آن مطمئن شوید. برای اسکن بارکد می توانید از دستگاه های بارکد خوان و یا حتی اپلیکیشن هایی که بر روی گوشی های هوشمند نصب می شوند نیز استفاده کنید. دوربین گوشی هوشمند شما می‌ تواند در کمتر از چند ثانیه عملیات اسکن را انجام داده و اطلاعات آن را استخراج کند.
چگونه برچسب رسمی اصالت را تهیه کنیم؟

به طور کلی روش های مختلفی برای چاپ برچسب اصالت کالا تعریف شده است. شما می توانید خودتان برای دریافت برچسب اصالت اقدام کرده و مراحل قانونی آن را طی کنید. این مراحل شامل جمع آوری یک سری مدارک خاص و ارائه آن به نهاد های مربوطه می باشد. که البته بسته به نوع محصول شما، این نهاد می تواند متفاوت باشد. در صورتی که خودتان نمی خواهید برای دریافت این مجوز ها اقدام کنید؛ می توانید از یک شرکت چاپ برچسب اصالت کمک گرفته و از آن ها استفاده کنید. این شرکت ها به جای شما مراحل قانونی را طی کرده و مجوز های لازم را دریافت می کنند. در نهایت نیز برچسب های شما را چاپ کرده و تقدیم تان می کنند.

برچسب اصالت و فواید استفاده از آن

نمونه برچسب

اگر بخواهید خودتان وارد مراحل قانونی دریافت مجوز ها وارد شوید؛ بایستی که زمان و هزینه زیادی را صرف آن کنید. اما با اساتفاده از خدمات این مراکز، می توانید مطمئن باشید که هزینه کمتر و البته زمان و انرژی کمتری مصرف کرده و به هدفی که دارید می رسید. مراکز مختلفی برای این کار وجود دارد که از جمله برترین آن ها می توان به شرکت سلامت داروی ایرانیان، شرکت پاپیروس پارس مهر، شرکت پیشتازان دانش و تندرستی دریا، شرکت کیمیا تجارت سیب سبز اشاره کرد. این شرکت ها کلیه خدمات مرتبط با لیبل اصالت را ارائه کرده و در قبال آن، هزینه های بسیار کمی را از مصرف کنندگان دریافت می کنند. سال ها تجربه و تلاش پشت این خدمات بوده و کیفیت کارشان، تضمین کننده موفقیت شماست. بنابراین می توانید با خیالی آسوده به سراغ این شرکت ها رفته و از خدمات آن ها استفاده کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها