رئیس سازمان توسعه تجارت از تهیه پیش نویس 4پیشنهاد اساسی برای حل مشکلات صادرکنندگان کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۴۰۱۷۶

دکتر مهدی غضنفری ، دیروز در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام این مطلب افزود: درپی برگزاری جلسه صادرکنندگان با رئیس جمهور، ایشان مهمترین نکات مطرح شده از سوی آنان را که به نوعی بزرگترین مشکلات بود، بررسی و بر رفع آن تاکید می کرد.
ازاین رو، سازمان توسعه تجارت با عنایت به این مشکلات 4پیشنهاد را آماده ارائه به هیات وزیران کرده است که در صورت تصویب ، بخش مهمی از مشکلات صادرکنندگان بویژه صادرات غیرنفتی رفع می شود.
وی اظهار کرد: نخستین پیشنهاد، عدم لحاظ تفاوت و افزایش نرخ ارز در وامهای ارزی برای صادرکنندگان است. هم اکنون بیشتر صادرکنندگانی که تسهیلات ارزی می گیرند، در طول پرداخت اقساط تسهیلات با مساله بالا رفتن ارزش یک ارز در برابر ریال ایران مواجهند که این موضوع بدهی آنان را به نحو قابل توجهی افزایش می دهد.
وی افزود: براساس این پیشنهاد مقرر است که نرخ ارز برای صادرکنندگان متقاضی تسهیلات ارزی ، نرخ ماه و سال دریافت تسهیلات بوده و این نرخ برای دوره بازپرداخت ، یکسان لحاظ شود.
معاون وزیر بازرگانی گفت: در پیشنهاد دوم قرار است که ترخیص کالاهای صادراتی از گمرکات با سرعت بیشتری صورت گرفته و موانعی که زمان معطلی کالا در گمرک را زیاد می کند، از پیش پا برداشته شود.
دراین باره کارگروهی با گمرک ایران در حال تشکیل است که بررسی شود چگونه می توان زمان ترخیص کالا را کاهش داد؛ البته گمرک ایران معتقد است علت این مساله حضور دیگر دستگاه ها در گمرکات برای بررسی کالاست ؛ نظیر قرنطینه ، بهداشت ، انرژی اتمی و غیره ؛ اما به هر حال راههای کاهش زمان ترخیص کالا مربوط به هر دستگاهی که باشد در این کارگروه مورد بررسی قرار می گیرد و پیشنهاد رفع آن به هیات وزیران ارائه می شود.
غضنفری تصریح کرد: براساس پیشنهاد سوم ، قرار است شیوه خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی که نقش مهمی در صادرات غیرنفتی دارند به شیوه خرید توافقی تغییر کند. به طور مشخص زعفران و خرما در برنامه اولویت دار این پیشنهاد قرار دارند. هم اکنون کارگروهی با عضویت وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت تشکیل شده و مشغول بررسی مفاد پیشنهاد هستیم.
وزارت جهادکشاورزی می گوید: طرح خرید توافقی را برای خرما در برخی نقاط خوزستان اجرا کرده ایم و نتیجه بسیار خوبی داده است. اما گیر مساله کمبود اعتبارات بانکی است.
وی افزود: پیشنهاد چهارم درباره حمایت های ویژه از صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشور است.
بر این اساس قرار است علاوه بر تامین اعتبارات بانکی لازم ، سفارتخانه های ایران در همه نقاط جهان برای ارائه تسهیلات و کمکهای مشاوره ای و اطلاع رسانی به صادرکنندگان این خدمات و رایزنی به منظور جذب پروژه ها برای شرکتهای ایرانی اهتمام ویژه داشته باشند.
رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین از آغاز فرآیند مکانیزه و الکترونیکی شدن ثبت سفارش در کشور خبر داد و گفت: هم اکنون کار ثبت سفارش الکترونیک به طور آزمایشی در 4استان سمنان ، کرمان ، زنجان و فارس آغاز شده و با روشن شدن نتایج آن بزودی در دیگر استان ها نیز اجرا خواهد شد.
غضنفری در ادامه این گفتگو از دستور رئیس جمهور برای پیگیری امکان تشکیل بانک طلا خبر داد و اظهار کرد: رئیس جمهور با استقبال از این پیشنهاد و با نام بردن از یکی از نقاط قدیمی تهران که این بانک می تواند در آنجا تشکیل شود، دستور پیگیری اجرایی شدن و مطالعات این موضوع را صادر کرده است.
وی افزود: هدف این است که مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش از طریق تبادل وام با طلا حل شود.
وی همچنین از آغاز پخش برنامه های رادیو تجارت از عید سعید فطر در سراسر کشور خبر داد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها