انار از آن دسته میوه‌هایی است که در پاییز و زمستان سر و کله اش در میوه‌فروشی‌ها پیدا می‌شود . این میوه بهشتی مواد اولیه انواع و اقسام خوراکی‌ها و غذاهای خوشمزه است. از رب و لواشک انار گرفته تا آش و پلو با انار.آش انار هم از آن دست غذاهای زمستانی است که خیلی‌ها عادت دارند در سفره یلدایشان قرار دهند. اما این آش را می‌توان در تمام فصل پاییز و زمستان درست کرد. آش انار دستور پخت مختلفی دارد که از این میان آش انار گیلانی و آش انار شیرازی از همه مشهورتر است.
کد خبر: ۱۳۹۷۷۹۸
نویسنده ​​​​​​​سارا راد

مواد لازم برای تهیه آش انار
لپه یک لیوان
برنج نیم دون یک لیوان
پیاز ۳ عدد
سبزی آش ۵۰۰ گرم
آب انار ملس ۴ لیوان
رب انار یک‌چهارم پیمانه
استاک گوشت یک عدد
گوشت چرخ‌کرده
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

چطور درست کنیم؟
لپه را از چند ساعت قبل با مقداری نمک بگذارید تا خیس بخورد سپس روی حرارت بگذارید تا یک بار بجوشد و کف آن را بگیرد. برنج را نیز با مقداری آب خیس کنید. دو عدد پیاز را نگینی خرد کنید  و داخل قابلمه با  کمی روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شود. کمی زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید تا خوش رنگ و طلایی شود سپس لپه خیس خورده را همراه برنج اضافه کنید و استاک گوشت را که با مقداری آب جوش باز کردید، داخل قابلمه بریزید و در آن را گذاشته و اجازه دهید لپه و برنج پخته شود.وقتی برنج شکفته شد و لپه نیز پخته و نرم شد، نوبت اضافه‌کردن سبزی آش است. سبزی را اضافه کرده و اجازه دهید سبزی پخته شود. وقتی سبزی پخته شد آب انار را اضافه کنید.بعد از اضافه کردن آب انار باید رب انار ملس را اضافه کنید (رب انار دلخواه است ولی پیشنهاد می‌شود حذف نکنید) سپس نمک آش را اندازه کنید و اجازه دهید آش خوب جا بیفتد.پیاز را رنده کرده و آب اضافی آن را بگیرید سپس با گوشت چرخ کرده مخلوط کنید و کمی نمک و فلفل‌سیاه و زردچوبه اضافه کنید و ورز دهید. سپس کوفته قلقلی‌های کوچک درست کنید و برای نیم‌ساعت داخل یخچال قرار دهید سپس داخل روغن داغ سرخ کنید.وقتی آش کاملا غلیظ شد و جا افتاد، دو قاشق غذاخوری نعنا داغ را به آش افزوده و گوشت قلقلی‌های سرخ شده را نیز اضافه می‌کنیم و برای ۱۰ دقیقه دیگر زمان می‌دهیم تا جا بیفتد.

 خواص انار
انار میوه‌ بهشتی و پادشاه میوه‌هاست. انار؛ مقادیر قابل‌توجهی آنتی‌اکسیدان و همچنین پونیکالاجین دارد. به صورتی که میزان آنتی‌‌اکسیدان موجود در انار را بیشتر از چای سبز نیز تخمین زده‌اند. آنتی‌اکسیدان‌های انار در پوست و دانه‌های قرمزرنگ آن وجود دارد، به همین دلیل پوست این میوه نیز خاصیت دارویی دارد. پس با مصرف انار به‌راحتی می‌توانید از سلول‌های خود در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کنید. انار به‌ دلیل خواص ضدالتهابی می‌تواند عوارض ناشی از التهاب در دستگاه گوارش، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.ویتامینC موجود در انار برای درمان کم‌خونی و فقرآهن و همچنین جلوگیری از سرماخوردگی بسیار مفید و موثر است. همچنین انار به دلیل داشتن سطح آنتی‌اکسیدان بسیار بالا به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می‌کند. به همین دلیل خوردن آن با هسته در افرادی که ناراحتی گوارشی ندارند، توصیه می‌شود .با پختن انار یک آنتی‌بیوتیک خیلی قوی به وجود می‌آید که هر نوع عفونت ناشی از سرما‌خوردگی مانند گلو درد، گوش درد و عفونت‌های ریه‌ها را ترمیم و درمان می‌کند.مصرف انار میزان چربی بد و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد و باعث بهبود جریان خون می‌شود.

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها