علی توکل‌نیا، کارگردان فیلم «چند می‌گیری گریه کنی ۲» در گفتگو با «جام‌جم»:

مردم فیلم مبتذل را انتخاب نمی‌کنند

چگونه چینی‌ها فروش یک فیلم را به ۱۶میلیون دلار رساندند؟

بازگشت موفقیت‌آمیز به خانه

اکشن میهن‌پرستانه «بازگشت به خانه» که هفته قبل توانست طی تعطیلات روز ملی چین در این کشور آسیایی بیشترین تعداد تماشاچی را به داخل سالن‌های سینما‌ها بکشاند و در صدر جدول هفتگی گیشه نمایش قرار گیرد برای دومین هفته متوالی صدرنشین این جدول شد.
کد خبر: ۱۳۸۲۹۰۰
نویسنده کیکاوس زیاری - گروه فرهنگ و هنر
تماشاگران چینی برای تماشای این فیلم در سه روز آخر هفته حدود ۲۲میلیون دلار پرداخت کردند. با توجه به افتتاحیه ۶۰میلیون دلاری فیلم، رقم کلی فروش آن به ۱۶۰میلیون دلار رسیده است. تحلیلگران اقتصادی سینمایی از این رقم فروش برای فروش ۱۰روزه بازگشت به خانه به‌عنوان یک رقم بسیار خوب اسم می‌برند. این در حالی است که اهل فن در مقایسه تعطیلات روز ملی چین در سال جاری با همین تعطیلات در سال‌های گذشته، عقیده دارند صنعت سینمای کشور درجا زده و نتوانسته بود موفقیت سال‌های قبل خود را تکرار کند.
رائو ژیائوژی، کارگردانی بازگشت به خانه را انجام داده و خط اصلی داستان آن در ارتباط با آزادی دوباره شهروندان چینی است که در کشور دیگری در میانه یک جنگ و درگیری سخت گیر افتاده و منتظر ورود نیرو‌های کمکی چینی هستند. این بار کشور لیبی مکان اصلی رخداد‌های داستان فیلم است و تماشاگران شاهد تلاش‌های خطرناک دو دیپلمات چینی‌اند که در فضای جنگ‌زده سال ۲۰۱۱ لیبی به‌دنبال نجات جان حدود ۱۲۵ شهروند معمولی چینی هستند که در میانه جنگ داخلی لیبی به حال خود رها شده‌اند.

سیاست‌گذاری برای حمایت از سینمای بومی

رائو در مصاحبه‌ای دلیل عدم موفقیت بسیار بالای فیلم خود را در این نکته اعلام کرد که تهیه و توزیع کنندگان چینی، تعداد زیادی از تولیدات بومی را در روز‌های جشن و تعطیلات روز ملی چین راهی پرده سینما‌ها کردند و این موضوع، مانع آن شد تا فیلم او و بقیه فیلم‌های روی پرده بتوانند شاهد یک موفقیت ۱۰۰میلیون دلاری باشند. در عین حال، تحلیلگران ادامه ترس مردم عادی از بیماری کرونا و عدم تمایل آن‌ها را برای حضور در مکان‌های عمومی (و از جمله سالن‌های نمایش فیلم) از عوامل اساسی عدم توفیق کلان محصولات سینمایی در جدول گیشه نمایش می‌دانند. تعدادی از رسانه‌های گروهی هم با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در چین، عقیده دارند شرایط زندگی برای بسیاری از اقشار چینی سخت و گرانی محصولات زندگی روزمره باعث شده تا عموم تماشاگران سینما بیشتر به فکر تهیه مایحتاج عمومی‌روزانه خود باشند تا این‌که بخواهند پول‌شان را خرج تماشای فیلم‌های جدید سینمایی بکنند. این در حالی است که مسئولان رسمی برای کمک به تولیدات بومی و تقویت سینمای ملی، اجازه نمایش عمومی بلاک باسترهای‌هالیوودی را در این ایام ندادند و فیلم‌های چینی بدون هیچ رقیب جدی خارجی، یکه تاز میدان اکران عمومی‌فیلم‌ها بودند. این نکته را هم باید اضافه کرد که برخی تحلیلگران اقتصادی سینما با مقایسه بازگشت به خانه با درام جنگی میهن پرستانه «نبرد در دریاچه چانگجین» که سال قبل در همین ایام اکران عمومی شد، زنگ خطر کاهش شدید فروش تولیدات بومی را به صدا درآورده‌اند. این درام جنگی در سه روز اول نمایش عمومی‌در جریان تعطیلات روز ملی چین، توانست ۲۰۳میلیون دلار فروش کند. فاصله فروش ۱۴۳میلیون دلاری این دو فیلم، می‌تواند هشداری جدی برای اهالی صنعت سینمای کشور باشد. این در حالی است که «کشورم، والدینم» دومین فیلم جدول گیشه نمایش سینما‌های چین در تعطیلات سال قبل هم با افتتاحیه‌ای ۷۶ میلیون دلاری به رقمی بالاتر از بازگشت به خانه دست پیدا کرده بود.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها