مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان معتقد است، دولت سیزدهم اجحاف در حق همدان را از بین برد.
کد خبر: ۱۳۷۹۳۵۰

به گزارش جام جم آنلاین همدان، علی مالمیر در کمیسیون مالی، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر، اظهار داشت: پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان، پروژه خاصی است، به طوری‌که این پرونده ترکیب یک محوطه تاریخی، بازار و بافت تاریخی می باشد که می‌تواند تلفیقی از ثبت جهانی استان‌هایی مانند یزد، خوزستان و اصفهان باشد.

وی با بیان اینکه سال‌هاست از وزارتخانه مطالبه می‌کنیم چرا کهن‌ترین پایتخت ایران یک اثر ثبت جهانی ندارد و معتقدیم درباره ثبت جهانی به همدان اجحاف شده است، عنوان کرد: هیچ زمانی به اندازه امروز وفاق برای ثبت جهانی پرونده نبوده و هیچ گاه هم این پرونده اولویت وزارتخانه نبود، بنابراین اینکه وزارتخانه به صورت رسمی سهمیه یک سال را به همدان بدهد نشان از ایجاد فرصت مغتنمی است که باید قدرش را بدانیم.

وی با شاره به نقش پرونده های ثبت جهانی در جذب گردشگران خارجی، تاکید کرد: دارا بودن پرونده ثبت جهانی در جذب گردشگران خارجی بسیار اهمیت دارد بر همین اساس نیاز است تا در یک کار جهادی و همدلانه نام همدان را در یونسکو و در پرونده های جهانی با هگمتانه ثبت کنیم.

وی از بازدید ارزیابان یونسکو در سال 1402 از هگمتانه خبر داد و گفت: بیش از 90 درصد کارهای ثبت جهانی انجام شده است، اما دو موضوع مشارکت و پذیرش جامعه محلی در معیارهای یونسکو وجود دارد که باید مستنداتی را تهیه کرده و به آن بپردازیم.

مالمیر تاکید کرد: برای آماده شدن محدوده و منظر هگمتانه برای ثبت جهانی به مشارکت شهرداری، دستگاه‌های خدمات‌رسان، جامعه محلی نیازمندیم و درخواست همکاری ویژه در این خصوص را از دستگاه های اجرایی مختلف در استان داریم.

رئیس کمیسیون مالی، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان نیز در این نشست با بیان اینکه همدان با قدمت طولانی که در تاریخ دارد اما هنوز جهانی نشده، گفت: مسئولان پای کار بیایند تا با ثبت جهانی هگمتانه طلسم جهانی شدن همدان شکسته شود.

حمید بادامی اظهار داشت: همدان سال‌های زیادی است که رویای جهانی شدن را در سر می‌پروراند اما هنوز نتوانسته در این خصوص اقدام نتیجه بخشی را انجام دهد بر همین اساس نیاز است تا مسئولان پای کار بیایند و هرچه زودتر با جهانی شدن هگمتانه این آثار تاریخی چندین هزارساله را که در دنیا شناخته شده ثبت کنند.

در ادامه نیز نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه برای جهانی شدن و هزینه هایی که ممکن است داشته باشد، شهرداری همدان پای کار خواهد بود، عنوان کرد: دغدغه شهرداری همدان همواره توسعه محورهای گردشگری شهر بوده و موضوع ثبت جهانی هگمتانه نیز دارای اولویت است و شهرداری برای آن هزینه خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر صفری افلاکی، اظهار داشت: بناهای تاریخی نباید فریز شوند بنا براین نیاز است تا در خصوص ثبت جهانی شدن هگمتانه هر چه زودتر اقداماتی که لازم است انجام شود.

وی افزود: برای درک بهتر محورهای گردشگری در شهر نیاز است تا نیروهای شهرداری در این زمینه آموزش ببینند و شهرداری موظف است که کلاس های آموزشی در این خصوص برگزار کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا، هم در این جلسه عنوان کرد: آینده گردشگری در استان باید به سمت گردشگری تاریخی و طبیعی پیش رود چرا که همدان هم از نظر قدمت و تاریخ و هم از نظر آب و هوا و طبیعت جایگاه ویژه ای در صنعت گردشگری دارد.

صادق محمدیان منصور افزود: در برنامه ششم توسعه، آمده است که حفظ و صیانت از گردشگری و استفاده از بخش خصوصی باید مد نظر قرار گیرد و همچنین تاکید شده تا پایان برنامه باید گردشگری خارجی پنج برابر شود بر همین اساس می توان گفت همدان ظرفیت خاص و ویژه ای در شهرهای جهانی و ملی دارد که متاسفانه از آن غفلت شده است.

وی بیان کرد: لازمه جذب گردشگر خارجی در همدان، قرار گرفتن نام این شهر در بین لیست ثبت جهانی یونسکو است و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد نمی توانیم انتظار داشته باشیم که گردشگر خارجی علاقمند به حضور در همدان شود.

محمدیان منصور ثبت جهانی هگمتانه را یک فرصت و غنیمت برای همدان دانست و گفت: با ثبت جهانی هگمتانه علاوه بر جهانی کردن تاریخ چندین هزارساله این مرزو بوم می توانیم گردشگران خارجی بیشتری را به همدان علاقمند کنیم در نتیجه گردشگری استان را در این بخش توسعه دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها