سرانه مصرف آب در دنیا بطور متوسط 14 لیتر امادر ایران 250 لیتر است ،هیچ کجای دنیا منابع آب رااینطور هدر نمی دهند.
کد خبر: ۱۳۷۶۵۹۸

به گزارش جام جم آنلاین البرز:

مهندس داود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرزدر جمع خبرنگاران با گرامی داشت و تبریک روز خبرنگار به همه فعالان عرصه فرهنگ و اهل قلم در استان البرز تصریح کرد:

باید بهره‌وری در مصرف آب و حفظ این سرمایه ملی به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

نجفیان با اشاره به اینکه مصرف بی رویه ذخایر آبی کشور در سال‌های گذشته امروز موضوع آب را به یک چالش تبدیل کرده است گفت :این مساله فراتر از مرزها رفته است وبه همین دلیل در وزارت نیرو انسجام خوبی در بحث دیپلماسی آب کشوردر رابطه با کشورهای همجوار مانند افغانستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به تغییر اقلیم در کنار استفادهای غیراصولی و علمی بر روی مراتع کشور، گفت: در شرایط بارش‌های رگباری و سیلابی کشور بخاطر نابودی مراتع و پوشش های گیاهی در ارتفاعات ، با حداقل بارشها شاهد جاری شدن  سیلاب  ویجاد خسارت به مردم و زیرساختها هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با اعلام اینکه  در سال زراعی جاری در البرزبا ۲۱ درصد کاهش بارش نسبت به سال قبل مواجه هستیم گفت: این امر موجب شده در سد کرج ۲۳ درصد و در سد طالقان شش درصد نسبت به سال گذشته ذخیره اب  کمتری داشته باشیم. وی افزود:به این ترتیب در حال حاضر ذخیره سد کرج ۱۰۹ میلیون مترمکعب و ذخیره سد طالقان هم ۲۳۹ میلیون مترمکعب است.

نجفیان با بیان اینکه به دلیل برداشت بیش از حد آب از سفره‌های زیرزمینی شاهد افت زیاد سطح آبخوان‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: براساس استانداردهای جهانی هر کشور  می‌تواند تا ۴۰ درصد از ظرفیت آب‌های زیرزمینی استفاده کند ولی ما  ۸۰ تا ۹۰ درصد از ظرفیت آب‌های زیرزمینی را استفاده کرده‌ایم. درصورتی که این ذخایرآب امانت نسل‌های آینده در نزد ما است و نباید به این شکل مصرف شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند این چالش‌ها را پوشش دهد و بقیه هم باید موضوع آب را جدی بگیرند، گفت: با این قیمتی که آب دارد مسلماً شاهد هدر رفتن آن هستیم. تا زمانی که قیمت‌گذاری آب واقعی نشود ارزش آن هم به درستی حفظ نخواهد شد.

وی به مساله فرونشست هم اشاره و خاطرنشان کرد: در برخی کشورهای دنیا فرونشست چند میلیمتری هم یک بحران تلقی می‌شود ولی در کشور ما و در همین استان البرز ما با فرونشست چند سانتیمتری مواجه هستیم ولی دیده نمی‌شود.

نجفیان به سیل اخیر طالقان هم اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از این سیل به صورت گل و لای بود چون بیش از سه برابر ظرفیت مراتع دام وارد شهرستان طالقان می‌شود و چرای بیش از حد در این منطقه وجود دارد.

وی در ادامه به مشکلات استان در بخش آب شرب هم اشاره و با بیان اینکه تخصیص آب از دو سد کرج و طالقان طی سال‌های اخیر دو برابر شده است، گفت: در بخش رینگ سراسری امسال با حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دو پروژه را شروع کردیم تا آبرسانی به نظرآباد و اشتهارد تکمیل شود.با این پروژه‌ها چیزی حدود ۲۵ میلیون مترمکعب زیرساخت برای غرب استان فراهم می‌شود و تا ۱۴۳۰ می‌تواند جوابگوی نیاز این بخش استان باشد.

http://jamejamonline.ir

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها