سرپرست جهاد کشاورزی استان مطرح کرد

احداث ۲ هزار هکتار فضای گلخانه ای در استان البرز

عبدالرضا روشن نژاد سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در نشستی که با حضور خبرنگاران به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد،اجرای پروژه های افزایش بهره وری آب با استفاده از سیستم های نوین آبیاری و تجهیز اراضی به این سیستم ها را از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: یکی از برنامه های تحولی جهاد کشاورزی احداث گلخانه ها در سطح استان ها می باشد.
کد خبر: ۱۳۶۹۸۸۷

به گزارش جام جم آنلاین البرز:

عبدالرضا روشن نژاد سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در نشستی که با حضور خبرنگاران به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد،اجرای پروژه های افزایش بهره وری آب با استفاده از سیستم های نوین آبیاری و تجهیز اراضی به این سیستم ها را از  برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: یکی از برنامه های تحولی جهاد کشاورزی احداث گلخانه ها در سطح استان ها می باشد.

وی با بیان اینکه ستاد کشت گلخانه ای از سال گذشته به ریاست استاندار تشکیل شده، افزود: در همین راستا استاندار دستور ایجاد ۲ هزار هکتار گلخانه را در استان صادر کرده است.

وی بهره وری مناسب از آب و  استفاده بهینه از اراضی خرد کشاورزی را از اهداف اجرای این برنامه تحولی دانست و اظهار داشت: مقام معظم رهبری بر امنیت غذایی تاکید زیادی دارند که امنیت غذایی منوط به ارتقای بهره وری کشاورزی است که با دانش بنیان سازی بخش مقدور می شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرزدر بخش دیگری از سخنان خود به صادرات محصولات تولیدی استان اشاره کرد و تصریح کرد:خوشبختانه تمام محصولات باغی و کشاورزی صادراتی این استان مشتری پسند بوده و هیچ گونه بازگشتی نداشته ایم .

روشن نژاد در ادامه با بیان اینکه شعار هفته جهاد کشاورزی در سال جاری «کشاورزی دانش بنیان، تولید ملی و امنیت غذایی» تعیین شده است ، افزود: بهره برداری از ۳۲ پروژه بخش کشاورزی در حوزه های مختلف با اعتبار ۷۴ میلیارد تومان برای این هفته در البرز برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه با بهره برداری از این پروژه ها برای ۶۷۹ نفر اشتغالزایی می شود، بیان داشت: تجلیل از ۵۱ نمونه بخش کشاورزی که ۵ نفر از آنان در سطح ملی برتر شده اند از جمله این برنامه ها می باشد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز جشن برداشت گندم در شهرستان نظرآباد که قطب تولید گندم البرز است را از دیگر برنامه های این هفته برشمرد و گفت:  استان البرز علیرغم اینکه سه دهم درصد اراضی کشور را دارد ولی بیش از ۲ درصد تولیدات کشاورزی را به خود اختصاص داده که نشان دهنده بهره وری مناسب از تمام زیرساخت ها و نهاده ها می باشد.

وی افزود: یکی از اقداماتی و وظایفی که از تابستان سال گذشته به جهاد کشاورزی واگذار شده بخشی از ماموریت های وزارت صنعت، معدن و تجارت است که همان وظیفه تامین، توزیع و نظارت بر کالاهای اساسی می باشد.

روشن نژاد  اظهار داشت: از آن زمان تاکنون اقدامات بسیاری خوبی صورت گرفته و آرامش نسبی مناسبی در بحث تامین و نظارت و همچنین توزیع کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی برقرار شده است.

وی یکی از مهمترین اقدامات در این مدت را حمایت از واحدهای تولیدی به خصوص دام و طیور عنوان کرد تا تولید در این واحدهای استمرار و تداوم داشته باشد که از جمله این حمایت ها تامین نقدینگی مورد نیاز برای خرید نهاده های کشاورزی از سوی بانک کشوری می باشد.

روشن نژاد گفت: به همین منظور در سال جاری قرارگاه کشاورزی دانش بنیان در استان راه اندازی شده که شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی داخل و خارج از استان به صورت مرتب دعوت شده و در خصوص فعالیت هایشان بحث می شود و موضوعاتی که در افزایش کمی و کیفی تولیدات بخش کشاورزی تاثیرگذار است با آن ها برای تولید علم لازم برنامه ریزی می شود.

وی با بیان اینکه تولید بذور هیبریدی سبزی و صیفی، تحقیقات بر روی ارقام مختلف بادام درختی و استفاده از کودهای زیستی از جمله این تحقیقات دانش بنیان است، افزود: با افزایش تعداد شرکت ها و به کارگیری یافته های این شرکت ها ارتقای کمی و کیفی محقق می شود.

وی همچنین کشاورزی استان البرز را نسبت به دیگر استان ها با بهره وری بالاتری دانست و اظهار داشت: استفاده از علوم دانش بنبیان و تکنولوژی روز که نتیجه کار محققان موسسات تحقیقاتی مستقر در استان است دلیل این ارتقای بهره وری است که برداشت بیش از ۱۳ تن گندم در هکتار از دستاوردهای آن می باشد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز یکی دیگر از برنامه های تحولی جهاد کشاورزی را پس از اجرای انتزاع بخشی از وظایف صمت به جهاد کشاورزی، راه اندازی مدیریت بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی دانست و اظهار داشت: در این مدت با نظارت های مداوم و مستمر از قاچاق و احتکار، گرانفروشی و کم فروشی جلوگیری شده است.

روشن نژاد در ادامه با اشاره به آغاز فصل برداشت گندم و جو در استان گفت: خرید تضمینی محصول گندم در چهار مرکز خرید در شهرستان های نظرآباد، ساوجبلاغ، کرج و اشتهارد انجام می شود ضمن اینکه محصول جو نیز توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری می شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز تداوم تولید مرغداری ها به خصوص مرغداری های گوشتی را یکی از برنامه های اصلی در این استان  عنوان کرد و افزود: ضریب خوداتکایی تولید گوشت مرغ در استان ۱۲ تا ۱۵ درصد می باشد که یکی از طرح های استان توسعه واحدهای تولیدی مرغ گوشتی می باشد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ظرفیت تولید مرغ گوشتی در استان یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ قطعه می باشد که در نظر داریم این ظرفیت را به ۲ میلیون قطعه در سال برسانیم.

وی گفت: در نظر داریم تا با اجرای طرح توسعه و افزایش ضریب خوداتکایی مرغ گوشتی به جایی برسیم که کمترین میزان واردات به استان را داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها