شهرستان طالقان به لحاظ قرار گرفتن در رشته کوه‌های البرز مرکزی، دارای آب و هوای کوهستانی و ییلاقی است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.
کد خبر: ۱۳۶۹۶۴۴

به گزارش جام جم آنلاین البرز:

البرز پژوه گفت: طالقان به لحاظ وجود آثار تاریخی و طبیعی غنی است و قله‌های مرتفع و دریاچه سد طالقان، رودخانه شاهرود شاخص آثار طبیعی آن هستند و آثار تاریخی آن شامل مقبره و امامزاده، زیارتگاه و مکان مقدس، ۳۳ تپه باستانی و تاریخی، ۲۰ باب حمام تاریخی، ۵ دهانه غار طبیعی و تاریخی، ۲ خانه تاریخی، چهار گورستان تاریخی، چهار آبشار و یک کتیبه سنگی است.

حسن شاهمحمدی، افزود: طالقان منطقه‌ی ییلاقی و صعب‌العبور برای مردم آن دوران پیش از تاریخ تا قبل از عصر آهن بوده است و اگر هم در این دوران یعنی تا پیش از عصر آهن استقراری وجود داشته به صورت کوچ نشینی یا فصلی بوده که با شروع عصر آهن طالاقان وارد فاز جدیدی از تاریخ خود شده است.


شاهمحمدی گفت: گویش‌های طالقان به دو گویش تاتی طالقانی و طبری طالقانی تقسیم می‌شود و همگونی گویش در مناطق طالقان گیلان، مازندران، تالش و کلاً ارتفاعات جنوبی سلسله جبال البرز واقعیتی غیر قابل انکار است.

البرز پژوه افزود: از سوی دیگر پیوستگی‌های جغرافیایی و شباهت‌های محیطی سبب شده جغرافی دانان و نویسندگان در گذشته بیشتر به پیوند طالقان با منطقه دیلم و طبرستان در نوشته‌های خود اشاره کند.

او گفت: این موضوع همچنین سبب تقویت فرضیه مشترک نژادی و پیوستگی قومی طالقان با دیلمان، گیل ها، تو پوری‌ها و نهایتاً آمارد‌ها می‌شد به طوری که بررسی دقیق فرهنگ شناختی و خرده فرهنگ‌های محلی در منطقه طالقان و مقایسه آن با منطقه مازندران گیلان موجب درک تاریخ مشترک این مناطق خواهد بود.

به گفته شاهمحمدی در مجموع ۱۱۲ جاذبه تاریخی، فرهنگی و طبیعی در شهرستان طالقان شناسایی شده که ۶۷ اثر آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها