نماینده دائم عربستان در سازمان‌های بین المللی ادعاهایی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مطرح کرد.
کد خبر: ۱۳۵۸۳۴۴
به گزارش جام جم آنلاین، عبدالله بن خالد بن سلطان بن عبدالعزیز، سفیر عربستان در اتریش و نماینده دائم این کشور نزد سازمان‌های بین المللی در وین در نشستی مدعی شد که کشورش نگران "سیاست‌های ایران در نتیجه نبود گزارشات و اطلاعات در خصوص امنیت نیروگاه هسته‌ای بوشهر است به ویژه اینکه ایران تنها کشوری است که نیروگاه هسته‌ای فعال دارد و تاکنون وارد توافق امنیت هسته‌ای نشده است".

وی در ادامه به گزارشات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر نظارت در جمهوری اسلامی ایران با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اشاره کرد.

بن عبدالعزیز همچنین مدعی شد که ایران با گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود به نقض برجام ادامه می‌دهد و پایبندی به پروتکل‌های الحاقی را متوقف کرده است!

نماینده سعودی در سازمان‌های بین المللی در بخش دیگری از اظهارات خود مدعی عدم همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و عدم انجام مطالبات این آژانس شد.

وی در ادامه ایران را به تعلل و اتخاذ سیاست‌های گمراه کننده در توافق کنونی متهم کرد و بر اهمیت وجود توافق فراگیرتر، قوی‌تر و طولانی‌تر تاکید کرد.

در حالی که مقامات کشورمان همواره تاکید داشته و دارند که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد، بن عبدالعزیز گفت که این توافق باید از هرگونه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ممانعت کند و نگرانی کشور‌های منطقه نسبت به گام‌های تنش زای ایران برای ایجاد بی ثبانی و ناامنی در منطقه از جمله برنامه هسته‌ای این کشور را جدی بگیرد.

این مقام سعودی در ادامه خاطرنشان کرد: عربستان ایران را به همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی و عدم اتخاذ سیاست تعلل دعوت می‌کند به ویژه اینکه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی سفر‌های متععدی به تهران داشته است و به منظور ایجاد راه حل برای اختلافات موجود، تلاش خستگی ناپذیری داشته است. عربستان از ایران خواسته است که از ایجاد تنش‌ها جلوگیری کند و امنیت و ثبات منطقه را در معرض خطر قرار ندهد و به طور جدی وارد مذاکرات در چارچوب برجام شود.

نماینده عربستان در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین همچنین گفت: عربستان از تمام تلاش‌های بین المللی برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای حمایت می‌کند و امیدوار است که کشور‌های عضو نیز به طور کامل از آژانس بین المللی انرژی اتمی و مدیرکل آن برای تداوم تلاش‌های در راستای مقابله با اشاعه هسته‌ای حمایت کنند و این امر ثبات و امنیت را در منطقه خاورمیانه و جهان محقق می‌کند.

به گزارش ایسنا، ادعای مقام سعودی در حالی است که میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی اخیرا در بخشی از بیانیه‌اش در جلسه شورای حکام درباره فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران گفت: ما از مدیر کل آژانس به خاطر ابتکار عمل و سطح بالای حرفه‌ای بودنش، همچنین از ایران به خاطر رویکرد سازنده‌اش قدردانی می‌کنیم. این [رویه]موجب زمینه‌سازی برای پیش‍رفتی چشم‌گیر در حل‌وفصل مسائل پادمانی مرتبط با ایران شد.

جلسه شورای حکام در پی سفر روز شنبه رافائل گروسی به ایران و دیدارش با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه ایران برگزار شده بود.

رافائل گروسی در کنفرانس خبری‌اش که پس از جلسه آغازین شورای حکام در روز دوشنبه گذشته برگزار شد، گفته بود در ایران درباره مسیر پیش رو توافق‌هایی صورت گرفته است که به طور کلی رضایت‌بخش است.
 
منبع: ایسنا 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها