یک متخصص بیماری های داخلی گفت: ویتامین E یکی از ویتامین های محلول در چربی است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از بافتهای مختلف بدن در مقابل برخی ترکیبات شیمیایی محافظت می کند بنابراین کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های حاد شود.
کد خبر: ۱۳۴۲۰۴۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، محمد نصرتی نژاد افزود: ویتامین E نقش مستقیمی بر روی افزایش و یا کاهش سیستم ایمنی بدن دارد و تنظیم و کنترل آن در این روز‌های کرونایی به شدت توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: منشاء بیشتر بیماری‌های حاد از جمله بیماری‌های کبدی و انواع سرطان بر اثر کمبود بیش از اندازه این ویتامین معرفی می‌شود.

این پزشک متخصص با بیان اینکه ژنتیک در کمبود ویتامین E نقش بسزایی دارد، تصریح کرد: کمبود این نوع ویتامین افزایش ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و همچنین اختلال در تولید مثل را منجر می‌شود.

نصرتی نژاد اظهار داشت: تنظیم و کنترل ویتامین E باید به صورت متوالی هر یک سال یک باز توسط آزمایش خون صورت گیرد و در صورت بروز اختلال در میزان استاندارد آن در بدن، به پزشک مراجعه شود.

وی با بیان اینکه کمبود ویتامین E در خانم‌ها بیش از مردان است، افزود: رژیم غذایی مناسب تاثیر بسزایی در تامین ویتامین E به بدن دارد و اکثر افراد این ویتامین را از غذا دریافت می‌کنند.

این پزشک قزوینی بیان کرد: انواع آجیل، خرما، گوجه فرنگی، سبزیجات، انبه، کیوی، روغن‌های کنجد، آفتاب گردان، بادام و سویا منبع اصلی ویتامین E هستند که توصیه می‌شود مورد مصرف روزانه قرار گیرند.

وی ادامه داد: کمبود ویتامین E معضل بزرگی برای بدن است که در صورت آزمایش و تشخیص کمبود آن در بدن پزشک بسته به نیاز بیمار برای وی مکمل ویتامین E تجویز می‌کند.

نصرتی نژاد با بیان اینکه مصرف خودسرانه ویتامین E اصلا توصیه نمی‌شود، بیان کرد: بهترین راه برای تامین ویتامین رژیم غذایی مناسب است و بهتر است افراد نسبت به دریافت این ویتامین مانند سایر ویتامین‌ها مصرف خودسرانه و بیش از اندازه نداشته باشند.

وی ادامه داد: همانطور که کمبود این ویتامین منجر به بروز مشکلات می‌شود افزایش این ویتامین نیز می‌تواند باعث بروز برخی اختلالات مانند سرگیجه، حالت تهوع شدید و سر درد شود.

نصرتی نژاد همچنین بیان کرد: افرادی که دچار خستگی‌های مزمن، ضعف در بینایی، اختلال در انجام کار‌های روزانه و راه رفتن هستند در وهله اول باید میزان ویتامین E آن‌ها بررسی شود.

وی همچنین اظهار داشت: مصرف مکمل ویتامین E در ماه‌های اول دوران بارداری توصیه نمی‌شود چراکه مصرف این نوع مکمل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در نوزادان را افزایش می‌دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها