کرفس از سبزیجاتی است که به دلیل کالری پایین و وفور انواع ویتامین و سهولت استفاده در بسیاری از سالادها، سوپ‌ها و غذاها در کنار قیمت پایین آن بسیار پرطرفدار است. مانند همه سبزیجات، کرفس نیز به دلیل محتوای رطوبتی بالا از قابلیت نگهداری پایینی برخوردار است.
کد خبر: ۱۳۴۰۸۶۲

در ادامه برخی روش‌ها و نکات مفید برای افزایش ماندگاری کرفس را بررسی می‌کنیم. کرفس تازه در صورتی که به‌درستی نگهداری شود یک تا دو هفته ماندگاری دارد.

کرفس جزو سبزیجاتی است که باید حتما پس از خرید در یخچال قرار بگیرد. بهترین روش ارزیابی تازگی کرفس، تردی و شکنندگی ساقه‌های آن است.

در کرفس‌هایی که کیفیت آنها تنزل کرده شکاف‌هایی در ساقه‌ها دیده می‌شود یا اینکه به حالت نرم و قابل خمیده‌شدن در آمده یا حالت زرد رنگ‌پریده دارند.

همچنین حفره مرکزی ساقه‌های کرفس‌های کهنه به حالت تو خالی درمی‌آید در حالی‌که در کرفس‌های تازه کاملا سفت و آبدار است.

کرفس‌هایی را که دارای هرگونه بو و ظاهر غیرطبیعی هستند دور بریزید. مصرف کرفس فاسد ممکن است با معده‌درد و استفراغ همراه باشد.

بهترین راه برای نگهداری کرفس در یخچال پیچیدن آن در دستمال مرطوب و سپس فویل آلومینیوم است. بهتر است قسمت انتهایی کرفس از آن جدا شود.

کرفس‌هایی که با این روش بسته‌بندی شده باید در کشوی مخصوص سبزیجات قرار گیرد. همچنین برای نگهداری کرفس می‌توان از کیسه‌های پلاستیکی یا ظروف پلاستیکی نیز استفاده کرد.

کرفس خرد یا تکه‌تکه‌شده در صورتی که در یخچال و به‌صورت اصولی نگهداری شود حداکثر تا یک هفته قابل‌نگهداری است و البته در صورت استشمام هر نوع بوی نامطبوع، قهوه‌ای‌شدن به‌خصوص برگ‌های خردشده یا لزج‌شدن ساقه‌ها حتما آن را دور بریزید.

اگر کرفس‌های شما به حالت نرم و خمیده در آمده به‌راحتی می‌توانید مجددا آن را ترد کنید. برای این منظور پس از برش‌زدن ساقه کرفس، برش‌ها را حدود یک ساعت در حاوی آب و یخ و در یخچال قرار دهید.

طی این مدت ساقه‌ها آب جذب کرده و به حالت ترد و شکننده اولیه برمی‌گردند. برای افزایش بیشتر ماندگاری، کرفس می‌تواند به مدت شش تا هشت ماه در فریزر نگهداری شود اما بهتر است ابتدا آن را به‌خوبی شسته، به ابعاد دلخواه برش بزنید و درنهایت آن را بلانچ کنید.(یکی دو دقیقه در آب جوش قرار دهید و سپس به‌سرعت سرد کنید) و پس از گرفتن آب اضافی، آن را در کیسه‌ های مخصوص فریزر یا ظروف در بسته، به‌صورت بسته‌بندی‌شده در فریزر قرار دهید.

کرفس خرد و پخته‌ شده در یخچال به مدت سه تا پنج روز و در فریزر 10تا 12ماه قابل نگهداری است. بعد از خروج از انجماد، کرفس بافت نرمی‌ دارد و طبیعی است از نظر ذائقه‌ای برای پخت و پز مناسب است و نه برای سالاد و تازه‌خوری.

دكتر مریم قادری قهفرخی - متخصص صنایع غذایی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها