دبیرکل ناتو می‌گوید حضور دیپلماتیک خود در افغانستان را حفظ خواهد کرد.
کد خبر: ۱۳۳۲۶۱۶

به گزارش جام جم آنلاین، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از پرسنل و متحدان ناتو به ویژه نیروهای نظامی ترکیه و آمریکا و بریتانیا برای تضمین حفاظت از فرودگاه کابل تشکر کرد.

دبیرکل ناتو گفت عملیات فرودگاه کابل به مرور از سرگرفته می شود و متحدان ناتو هواپیماهای بیشتری نیز به این فرودگاه اعزام خواهند کرد.

وی از طالبان خواست گذرگاه‌های ورود به فرودگاه را باز نگه دارند.

دبیر کل ناتو گفت: جابه جایی قدرت باید مسالمت آمیز باشد و به سوی یک دولت فراگیر حرکت کند بدون آنکه انتقام جویی انجام شود.

وی گفت: دولت جدید باید به حقوق همه افغان ها احترام بگذارد و از انزوای افغانستان جلوگیری کند.

دبیرکل ناتو افزود: ما با یک دوراهی بزرگ مواجه بودیم یا افغانستان را ترک کنیم یا بمانیم در یک ماموریت ناتمام درگیر باشیم. ما قرار نبود تا ابد در افغانستان بمانیم.

استولتنبرگ ادامه داد: آنچه در روزها اخیر دیدیم فروپاشی نظامی و سیاسی بود که پیش بینی نمی کردیم. بخشی از نیروهای امنیتی افغانستان شجاعانه جنگید اما نتوانستند از کشور حمایت کنند. چرا که رهبری سیاسی نتوانست در برابر طالبان بایستد و به راه حل صلح آمیز برسد. این ناکامی و شکست رهبری سیاسی افغانستان به فاجعه‌ای انجامید که اکنون شاهدیم.

دبیر کل ناتو گفت: به رغم سرمایه گذاری و فداکاری ما در طی دو دهه در افغانستان فروپاشی بسیار غافلگیرکننده رخ داد. فراموش نکنید چه دستاوردهایی داشتیم. ما به افغانستان رفتیم تا مأوای تروریست‌ ها برای حمله به ما نشود. و طی دو دهه گذشته هیچ حمله تروریستی از داخل افغانستان به ناتو و کشورهای غربی تدارک دیده نشد.

او افزود: آنچه در افغانستان می‌گذرد یک فاجعه است اما پیشرفت‌هایی هم شده و وظیفه ماست که از این دستاوردها حمایت کنیم.

دبیرکل ناتو تاکید کرد: ناتو برای حقوق بشر و حقوق زنان تلاش خواهد کرد.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها