پل کاکارضا قرار بود در خردادماه سال جاری به بهره برداری برسد اما پیشرفت فیزیکی کار گویای حاصل شدن این نتیجه نیست
کد خبر: ۱۳۱۴۵۶۳

به گزارش اختصاصی جام جم آنلاین لرستان: پل کاکارضا در مسیر جاده الشتر به خرم‌آباد بعد از دو سال بهره برداری، در جریان وقوع سیلاب سال ۹۸ تخریب شد و حالا بعد از گذشت بیش از 3 سال و وعده و وعیدهای فراوان برای اتمام و بهره برداری از آن هنوز این اقدام عملی نشده است.

در آذرماه سال گذشته استاندار لرستان وعده افتتاح پل کاکارضا را تا پایان سال 99 عنوان و گفت: امیدواریم بتوانیم با اعتباراتی که در نظر گرفته شده، طبق برنامه زمانبندی مشخص شده، شاهد بهره‌ برداری از این پروژه‌ تا پایان سال باشیم.

در همان مدت،خالقی مدیرکل وقت راه وشهرسازی لرستان نیز گفت: پل کاکارضا با اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد تومان توسط شرکت سپهر بستر در حال ساخت است و تاکنون ۶.۵ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است و پیشرفت فیزیکی پروژه مذکور ۶۰ درصد است.

اما متاسفانه بعد از گذشت دوماه و در بهمن ماه سال گذشته، پازوکی؛ مدیریت بحران استانداری لرستان گفت: پل کاکا رضا در حال حاضر آماده است و تقریبا بعد از ابلاغ اعتبار جدید که درخواست آن را داده‌ایم و رئیس جمهور پذیرفته مبلغی را به استان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خسارت دیده استان اختصاص دهند، تا خرداد ماه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

در اسفندماه سال گذشته نیز مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: این پروژه در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به دلیل حساسیت خاص و بر اساس مطالعات ژئوتکنیک تکمیلی بصورت پی‌های عمیق ( شمع بتن مسلح) ، ستون و تیرهای پیش تنیده طراحی شده است.

وی گفت: سازه اصلی پل شامل ، شمع ها ، سرشمع ها ، ستون‌ها ، سرستون‌ها و تیرهای پیش تنیده ساخته شده و کابلهای تیرها نیز کارگذاری و کشیده شده و آماده نصب است.

کرم‌الهی با بیان اینکه نئوپرنهای مورد نیاز نیز تهیه شده و کار نصب تیرها آغاز شده است، اعلام کرد: بر اساس برنامه زمان‌بندی، این پروژه در خرداد ماه ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

اما این در حالی است که تا پایان خردادماه سالجاری 40 روز باقی مانده است و این پروژه پیشرفتی کمتر از 90 درصد دارد و نیازمند اعتباری قریب به 4 میلیارد تومان است.

بنا به صحبت های خالقی، مدیرکل وقت راه وشهرسازی لرستان این پروژه در آذرماه سال گذشته 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا اسفندماه تنها 10 درصد پیشرفت حاصل و به 70 درصد رسید  یعنی در طی  5 ماه ، این پروژه تنها 27 درصد پیشرفت حاصل کرده است و هنوز هم لنگ تخصیص اعتبار برای اتمام است و با این روند و رویه اجرای کار، بیم آن می رود که این پروژه نیز نتواند در وعده وعیدهای چندین باره به اتمام و بهره برداری برسد.

 
پیشرفت 87 درصدی پل کاکارضا

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه وشهرسازی لرستان گفت: پل کاکارضا یکی از پل هایی است که در جریان سیلاب 98 تخریب شده  و از محل اعتبارات استانی و ملی ، مبلغی برای ساخت وبهره برداری از این پل در نظر گرفته است.

گودرز باباعباسی افزود: پروژه پل کاکارضا در حال حاضر دارای 87 درصد پیشرفت فیزیکی است.
 
هزینه کرد 9.7 میلیارد تومانی برای پروژه

باباعباسی به اعتبار صرف شده برای این پروژه اشاره و گفت: برای اجرای این پروژه به اعتباری بیش از 12میلیارد تومان نیاز بود که تاکنون 9.7 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است و برای اتمام این پروژه  به 3.8 میلیارد تومان نیاز است.

وی تصریح کرد: در صورت تخصیص مبلغ باقیمانده، این پروژه تا پایان خردادماه سالجاری به بهره برداری می رسد.
 
مشکلات عدم تکمیل پروژه

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه وشهرسازی لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به مشکل عدم تکمیل پل تاکنون با گذشت بیش از دو سال اشاره و تصریح کرد: از زمان تحویل زمین تاکنون 20 ماه میگذرد و تا گذشت دو سال پروژه به اتمام خواهد رسید.

 وی ادامه داد: عوامل زیادی در این امر دخیل هستند که شرایط خاص اجرای پل در بستر روخانه پراز آب، احداث شمع در عمق 20 متری زیر تراز آب که نیازمند پرده آبند رسی با عمق زیاد جهت جلوگیری از هجوم آب به داخل محفظه حفاری شده شمعها بوده که قبل از کارپیش بینی نشده بود و در شرایط اجرایی و در حین اجرا برای بالا بردن کیفیت کارناگزیر به انجام آن شدیم.

باباعباسی افزود: بوجود آمدن دو سیلاب در مدت قرارداد فوق و بالا آمدن سیلاب و سطح آب رودخانه که با آب بردگی دایک اجرا شده برای انحراف آب و بهم خوردگی بستر آماده شده گردید و وجود پاندمی کرونا و درگیر شدن بعضی از عوامل فنی پروژه با بیماری نیز از دیگر عوامل بودند.

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان عنوان کرد: جهش بی سابقه قیمت های مصالح مورد نیاز پروژه، خرید های نقدی و چند برابری مصالح مورد نیاز از جمله  کابل کشش پیش تنیدگی و آرماتورو سیمان ودستمزدها وماشین آلات و ...، عدم تخصیص به موقع برای خریدهای نقدی  از دیگرعوامل موثر برای عدم بهره برداری این پروژه بودند.

باباعباسی بیان کرد: با توجه به نوع سازه شاه تیرهای پل که از نوع پیش تنیده هستند برای تهیه و آزمایش قبل از اجرا و کشش پیش تنیدگی و تزریق دوغاب و زمان لازم برای تست گیری و آزمایشات مربوطه خود مستلزم گذشت زمان کافی حداقل 28 روز برای هر تزریق است.

وی ادامه داد: محدود و انگشت شمار بودن شرکتهای دارای امکانات و تجهیزات کشش کابل پیش تنیده درسطح کشور که اغلب به دلیل تراکم و ترافیک کاری با تاخیر در انجام تعهدات رو به رو میباشند و نبود جرثقیل مخصوص کارگذاری تیرها در سطح استان ( جرثقیل 160 تنی و 120 تنی ) که می بایست از استانهای دیگروارد پروژه شوند  و بسیاری از دلایل کارگاهی ریز و درشت از جمله خرابی دستگاهها و ... از دلایل تاثیرگذار در روند اجرای پروژه وعدم بهره برداری از آن در زمانی کمتر از زمان فعلی هستند.
 
 
گزارش از فاطمه حافظی،جام جم آنلاین لرستان
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها