مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی خبر داد؛

بارش باران در ۲۱ استان / کاهش دما در سواحل خزر

سازمان هواشناسی کشور نسبت به وزش باد شدید، کاهش دما و احتمال بارش تگرگ هشدار داد و نسبت به اتخاذ تمهیدات کشاورزی توصیه کرد.
کد خبر: ۱۳۱۰۰۳۸

به گزارش جام جم آنلاین، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌ رنگ آورده است: وزش باد شدید با سرعت متوسط ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت، وزش باد خیلی شدید با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به صورت لحظه‌ای امروز (۲۰ فروردین) برای استان‌های خوزستان، ایلام، اردبیل و گیلان، شنبه (۲۱ فروردین) برای استان‌های خوزستان، ایلام، بوشهر، کرمانشاه، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و یکشنبه (۲۲ فروردین ماه) برای استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد، سمنان، سیستان و بلوچستان و کرمان پیش‌بینی می‌شود.

از مخاطرات این شرایط جوی می‌توان به وارد شدن خسارت به گلخانه‌ها و احتمال شکستن نهال‌ها و شاخه‌های درختان اشاره کرد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها، محافظت از صیفی‌جات جنوب کشور، تهویه و کنترل دما در سالن‌های مرغداری در شرایط باد شدید، عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین آلات کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی روی زمین و جمع‌آوری شاخه‌های هرس شده از کف باغ توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار با اشاره به کاهش دما در برخی استان‌های کشور آمده است: یکشنبه (۲۲فروردین ماه) کاهش ۵ تا ۸ درجه‌ای دما در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری و دوشنبه (۲۳ فروردین ماه) کاهش ۴ تا ۶ درجه‌ای دما در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، اصفهان، خراسان شمالی و خراسان رضوی قابل پیش‌بینی است.

در پی حاکمیت این شرایط جوی سرمازدگی درختان میوه در مرحله گلدهی دور از انتظار نیست بنابراین نسبت به استفاده از کود دامی در پای درختان، تامین سوخت و سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به‌ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط ، ایجاد پوشش روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون) توصیه می‌شود.

از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی می‌توان به روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، مالچ‌پاشی در سطح باغات، کنترل سرما قبل از تورم جوانه‌ها از طریق مبارزه با باکتری‌های مولد هسته یخ با استفاده از باکتری کش‌ها، تخلیه آب و جمع‏‌آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر، استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین ‏آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهشی دما در مناطق سردسیر از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

در پایان این هشدار آمده است: احتمال بارش تگرگ یکشنبه (۲۲ فروردین ماه) در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، قزوین، البرز، تهران و اصفهان پیش‌بینی می‌شود. خسارت به محصولات باغی در مرحله گلدهی در این شرایط دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به محافظت از باغات به‌خصوص بادام و گردو در برابر تگرگ با نصب سایه‌بان، جمع‌آوری نهاده‌های کشاورزی و انتقال به انبار، قرار دادن ماشین آلات کشاورزی در مکان‌های مسقف، بسته نگه داشتن دریچه‌های تهویه هوای گلخانه‌ها و محافظت از مزارع در برابر تگرگ توصیه می‌شود.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها