سفر به روستای «پریان» و گفت‌وگو با اهالی آن که میزبان نون.خ و تیم تولید آن بوده‌اند

قصـه پــریــان

سریال «نون‌خ» بهار ۱۳۹۸ پربیننده‌ترین سریال رسانه ملی نام گرفت.سبک زندگی «کردی» در کنار جاذبه‌های تصویر موجب استقبال عمومی از این سریال شد. این سریال با بازیگری سعید اقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، علی صادقی، فریده سپاه منصور، هومن حاجی عبداللهی، نعیمه نظام دوست و ده‌ها بازیگر دیگر یکی از پربازیگر ترین سریال‌های تلویزیونی ساخت رسانه‌ملی در سال‌های اخیر بود.
کد خبر: ۱۳۰۶۳۹۴

 به سراغ لوکیشن این سریال رفتیم تا نگاهی دیگر به سبک‌های معرفی مناطق ایران توسط رسانه‌ملی داشته‌باشیم.
 
بخش عمده‌ای از سریال نون خ در منطقه کرد نشینی با نام روستای پریان تولید و ضبط شد. 

روستایی از اجداد حبیب بن مظاهر
پریان، روستایی خوش و آب و هوا با هویتی هزارساله است که در بخش دینور از شهرستان صحنه و در استان کرمانشاه قرار دارد.
این روستا جزئی از دهستان گردشگری کندوله محسوب می‌شود که در دامنه کوهی با نام پشت پری یا پشت پریان قرار دارد. طبیعت بکر، رفتار سنتی و زمان اورامی، پریان را با داستان‌های جذابی همراه کرده‌است.
داستان‌های متعددی در مورد اهالی روستا وجود دارد. گروهی از اهالی خود را از نوادگان فرهاد نامی می‌دانند و برخی دیگر نخستین ساکنان روستا را از نوادگان حبیب بن مظاهر بر می‌شمرند. با انتشار خبر انتخاب پریان به عنوان لوکیشن سریال نون خ به سبب بافت تاریخی و بکر و حضور عوامل سریال در این روستا، حالا پریان شلوغ‌تر از گذشته شده و بسیاری این روستا را با نام سریال نون خ می‌شناسند.

شوخی روستاییان با رنگ موهای سیروس
یکی از اهالی روستای پریان که امیر امیری نام دارد، معتقد است سعید آقاخانی یک کارگردان و بازیگر بسیار کار بلد و حرفه‌ای است که توانسته بسیاری از مشکلات مردم را در قالب طنز و سرگرمی به تصویر بکشد و زبان گویای مردم رنج‌دیده‌باشد و استقبال مردم شگفت‌انگیز بود.
وی در بخش دیگر از صحبت‌هایش از شوخی اهالی روستا با رنگ موهای سیروس حسینی‌فر، بازیگر نقش سیروس به عنوان خاطره‌ای شیرین یاد کرد.

کردزبانی برخی بازیگران به صمیمت‌ها دامن می‌زد
«یدا...»پیرمرد خوش زبان روستای پریان است که در بیشتر مواقع شاهد فیلمبرداری این لوکیشن بوده‌است.
او به ما می‌گوید: ارتباط گرم و صمیمی بازیگران با اهالی روستا روزهای خوبی را برای همه رقم زد که کردزبان بودن بازیگرانی همچون سعید آقاخانی، ندا قاسمی و سیروس سپهری بر این ارتباط دامن زد.
یدا... با بیان این‌که روستاییان برای میزبانی از عوامل فیلمبرداری و بازیگران شوق و استقبال زیادی داشتند، گفت: این میزبانی با پخت غذاهای محلی و پذیرایی از عوامل سریال لحظات شیرینی را رقم زد.
وی با بیان این‌که در بیشتر مواقع وعده‌های غذایی عوامل سریال از کرمانشاه و شهرستان صحنه ارسال می‌شد، گفت: بازیگران و دست‌اندرکاران این مجموعه معمولا از ساعت ۱۰صبح تا ۳ نیمه شب مشغول کار بودند و در این مدت مردم روستا نیز در پشت صحنه آنان را همراهی می‌کردند.

پریان، پذیرای همه گردشگران شده ‌است
در پایان مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمانشاه به جام‌جم درخصوص این‌که انتخاب این لوکیشن چه تاثیری در صنعت گردشگری و معرفی این محدوده جغرافیایی می‌تواند داشته‌باشد، گفت:با توجه به وجود بیش از ۸۰۰هکتار باغ میوه و همچنین بافت‌سنتی و محصولات ارگانیک در این منطقه و جاذبه‌های فراوان از جمله طبیعت بکر وکوهستانی و آب و هوای معتدل و کوهستانی مطمئنا تاثیرات مثبتی در جذب گردشگری منطقه و استان داشته و دارد که شاهد حضور گردشگران از سراسر کشور در منطقه هستیم.

بافت کاملا سنتی روستا مورد توجه آقاخانی قرار گرفت
افشین امیری، مدیر کل صداوسیمای مرکز کرمانشاه در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی افتاد روستای پریان به عنوان لوکیشن انتخاب شد، گفت: گروه کارگردانی در استان‌کرمانشاه حضور پیدا کردند که از روستاهای مختلفی بازدید داشتند که نهایتا به منطقه کندوله و پریان آمده و روستای تاریخی پریان را به دلیل بکر بودن طبیعت و همچنین بافت کاملاسنتی این روستا با نظر موافق آقای آقاخانی به عنوان لوکیشن سریال انتخاب شد.
امیری معتقد است، در خصوص استفاده از ظرفیت‌ها باید گفت این مجموعه تا حد زیادی آثار تاریخی و گویش و رسوم منطقه به همراه خصلت جوانمردی، از خود گذشتن، اتحاد و... مردمان کرد را به تصویر کشیده‌است. اما باتوجه به وجود ظرفیت‌های بالای استان برای به تصویر کشیدن آنها در این سریال، انتطار می‌رفت به شکل بهتری به آن پرداخته می‌شد که درصورت حمایت مدیران و مسؤولان استان این ظرفیت در شبکه‌استانی برای ساخت سریال‌های این‌چنین وجود دارد.

در این روستا هیچ خانه‌ای نوسازی نشده‌است
رئیس‌شورای‌اسلامی‌روستای پریان به جام‌جم، گفت: برای انتخاب لوکیشن این مجموعه بررسی‌های بسیاری انجام شد که در نهایت پریان به دلیل بافت و کوچه‌های قدیمی و تاریخی انتخاب شد. از مهم‌ترین دلایلی که موجب انتخاب این روستا شد، این بود که هیچ نوسازی در آن انجام نشده‌است. صابر امیری افزود: خانه‌های روستا کاهگلی است و خیلی کارها همچون دروکردن، خرمن کوبیدن و غیره به صورت سنتی انجام می‌شود و نحوه لباس‌پوشیدن مردمان این منطقه همچنان قدیمی باقی‌مانده‌است. وی در پاسخ به این پرسش که انتخاب این لوکیشن تا چه اندازه در معرفی جاذبه‌ها و رونق گردشگری تاثیرگذار بوده، گفت: با این‌که در دوره شیوع کرونا به سر می‌بریم، ولی مسافرانی از نقاط مختلف کشور به‌ویژه شیراز داشته‌ایم و بوم‌گردی در روستای همجوار کندوله نیز وجود دارد و چهارخانوار در این روستا پذیرای مهمان هستند.
امیری معتقد است، روستا یکهزار سال قدمت دارد و شاید بتوان گفت پیشینه آن از کندوله هم بالاتر است. این مسؤول ادامه داد: در سکانس قهوه‌خانه، منزل من به مدت دو روز رایگان پذیرای عوامل سریال بود و هنوز هم ارتباطم با بسیاری از آنان چه به صورت تلفنی و چه در فضای مجازی برقرار است. وی با ذکر خاطره‌ای ادامه داد: برای بازی در یک سکانس، بچه‌های روستا را برای رفتن به پالنگان همراه کردیم که برای این امر، ۱۴موتورسیکلت و دو نیسان راهی جاده شد ولی در ایست بازرسی کامیاران به موتورسیکلت‌ها دستور ایست داده‌شد که خواستار مشاهده مجوز و کارت شناسایی از موتورسواران شدند.  امیری ادامه داد: در این میان برخی موتورسواران که موتورهایشان خراب شده‌بود به شوخی می‌گفتند«می‌گوییم موتورهایمان سرقتی است تا عوامل سریال مجبور شوند موتورهایی نو برای ما بخرند.» وی افزود: سرانجام پس از هماهنگی با استانداری کردستان و انتظار ۴۰دقیقه‌ای مجوز صادر شد و راهی پالنگان شدیم.

شباهت پریان به روستاهای پلکانی اورامانات
ندا قاسمی، بازیگر جوان و کرمانشاهی مجموعه «نون‌خ» است که در قالب نقش «شیرین» ایفای نقش کرده‌است.
او از سال ۸۷ کار هنری خود را با تئاتر آغاز کرده و با صداوسیما کرمانشاه در زمینه مجریگری، بازیگری و گویندگی رادیو همکاری و فعالیت داشته‌است و پس از نقل مکان در تهران تله‌فیلم‌های متعددی کار کرده که با بازی در سریال نون‌خ فرصتی دیگر برای بهتردیده‌شدن به دست آورده‌است.قصـه پــریــان
او علاوه بر بازی در مجموعه جدید نون‌خ، کار دوبله‌ را انجام می‌دهد و به عنوان گوینده در شبکه رادیویی جوان در حال فعالیت است. این هنرپیشه کرمانشاهی در گفت‌وگویی به جام‌جم بیان کرد: پریان از نظر بافت روستایی به روستایی که در مجموعه اول سریال در آن اجرا شد شباهت‌هایی داشت و می‌شد تا حدودی فضای آن را همانند روستاهای پاوه احساس کرد، چراکه موضوع داستان درخصوص جشن انار بود و قصد داشتیم بار دیگر این حالت تداعی شود و از سوی دیگر پریان، روستایی بسیار زیبا با لوکیشنی جذاب است. وی معتقد است، با انتخاب روستای پریان تا حدود زیادی موفق به معرفی این محدوده شده‌ایم و بی‌شک سریال نون‌خ در معرفی جاذبه گردشگری این منطقه تاثیر مثبت داشته‌است. قاسمی ادامه داد: ساختن سریال‌هایی مشابه نه تنها در کرمانشاه، بلکه در هر منطقه‌ای می‌تواند موجب آشنایی بهتر بینندگان با جاذبه‌های گردشگری شود، چون فردی که خارج از کرمانشاه زندگی می‌کند و به این استان و روستا سفر نکرده‌است بی‌شک بافت و طبیعت را نمی‌شناسد و ساختن سریال‌هایی از این دست و کارکردن در مناطق چه در زمینه سریال‌سازی یا مستندسازی می‌تواند به معرفی بهتر جاذبه‌ها کمک کند.
وی در پاسخ به این پرسش که این سریال در معرفی کدام محصولات بومی موفق عمل کرده، افزود: در این سریال نیز تخمه سنقر و در بخش دیگر انار پاوه معرفی شد که در مجموعه سوم بخش دیگر از جاذبه‌های استان معرفی می‌شود. بازیگر نقش«شیرین» سریال نون خ افزود: از طرف مراکز اگر این ظرفیت ایجاد شود تا بتوانند جاذبه‌ها را با امکاناتی که از مرکز یا استان‌ها گرفته شود نشان دهند، فرصت خوبی برای معرفی جاذبه‌ها برای مردم سایر مناطق ایجاد خواهد شد.

استفاده از تجارب برای نزدیک‌شدن به رویای بازیگری
از سوی دیگر «زهرا» دختر جوان پریانی که از دیدن دختران بازیگر هم سن و سال خود در این سریال بسیار ذوق زده‌بود، گفت: به یقین می‌توان گفت همه اهالی روستا در سکانس‌های مختلف در این مجموعه نقش آفرینی کرده‌اند عده‌ای در قالب سیاه لشکر، برخی دیگر به ویژه کودکان به عنوان افراد باقی مانده در زیر آوار و پیرزنان روستا به عنوان عمه‌های نورالدین خانزاده در این فیلم دیده‌شده‌اند.
او ادامه داد: دیدن دختران بازیگر در محل زندگی ام تجربه‌ای به یادماندنی بود. براین باورم این تجربه من را به یکی از اهداف زندگی‌ام که هنرپیشگی است، نزدیک می‌کند. وی ادامه داد: من از نزدیک دیدم چطور دختران این سریال در نقش خود محو می‌شوند با شادی مردم کرد شاد  و در غم آنان شریک می‌شوند. وی عنوان کرد: این میزبانی موجب‌شد فرصت‌های متعددی برای من و همسالانم ایجاد شود تا خود را به بازیگران نزدیک کنیم و از تجارب آنان برای یک بازی خوب بهره بگیریم. بازیگرانی همچون ندا قاسمی که با وجود خستگی‌های کاری باز هم پاسخگوی سوالات ما بودند و با صبر و حوصله از اهدافمان استقبال می‌کردند.
زهرا یادآورشد: از همان زمان که خبر این لوکیشن و حضور عوامل سریال در این روستا منتشرشد، پریان بیش از گذشته شاهد گردشگران دور و نزدیک‌شد و آوازه آن در سراسر کشور منتشرشد که می‌توان از آن فرصتی دوباره برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان و رونق اقتصادی یاد کرد.
 
 
منبع: زهره کریم زاده و پریا امیری - جام جم کرمانشاه / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها