محققان دانشگاه «توبینگن» آلمان:

آنزیمی که تکثیر ویروس کرونا را متوقف می‌کند

طبق پژوهش جدید که در ژورنال «Central Science» به چاپ رسیده، این واکسن هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و وارد مراحل آزمایش بالینی نشده.
کد خبر: ۱۲۹۹۹۶۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، تیمی از محققان در حال توسعه نوع جدیدی از واکسن کرونا با نانوذرات حاوی پروتئین یکسان با شاخک ویروس هستند که برای ایمن‌سازی بدن، تنها باید یک دوز از آن تزریق شود.
طبق پژوهش جدید که در ژورنال «Central Science» به چاپ رسیده، این واکسن هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و وارد مراحل آزمایش بالینی نشده. با این وجود می‌تواند به عنوان جایگزین ارزان‌تر واکسن‌های کنونی مورد استفاده قرار بگیرد و بجای دو دوز، برای مصونیت بدن تنها به یک دوز تزریق نیاز دارد.
شاخک‌های ویروس کرونا باعث ورود آن به بدن می‌شوند و جهش‌های اخیر در بریتانیا و آفریقای جنوبی روی همین بخش تاثیر گذاشته و سرعت شیوع آن را افزایش داده است. طبق گفته پژوهشگران استنفورد، شاخک‌های ویروس کرونا احتمالا به عنوان آنتی‌ژن استفاده می‌شوند که وجود آن‌ها در بدن، پاسخ سیستم ایمنی را در پی دارد.
یکی از پژوهشگران استنفورد به نام «پیتر اس.کیم» اعلام کرده:
«هدف ما ساخت یک واکسن کرونا تک دوز است که برای نگهداری و انتقال به زنجیره سرما نیاز نداشته باشد. اگر موفق شویم، یک واکسن ارزان‌تر تولید می‌شود. هدف این واکسن کشورهای با درآمد کم و متوسط خواهد بود.»
واکسن‌های حاوی نانوذرات منحصر به فرد هستند. واکسن‌هایی که بتوانند آنتی‌ژن‌ها را به همراه ویروس انتقال دهند، معمولا کارایی بیشتری نسبت به واکسن‌هایی دارند که تنها شامل بخش‌های جدا شده از ویروس می‌شوند. با این وجود نمونه اول به زمان بیشتری برای تولید نیاز دارد، اغلب عوارض جانبی ایجاد می‌کند و همچنین به دمای پایین برای نگهداری و ذخیره نیاز دارد.
 
مصون شدن بدن با تزریق یک دوز واکسن کرونای حاوی نانوذرات استنفورد+عکس

واکسن‌های «نوکلئیک اسید» مانند واکسن‌های mRNA مانند واکسن‌های تولیدی فایزر و مدرنا که مجوز استفاده اضطراری در آمریکا دریافت کرده‌اند، زودتر از واکسن‌های نانوذرات به تولید می‌رسند، با این حال هزینه ساخت بالایی دارند و باید دو دوز از آن‌ها به افراد تزریق شود.
آزمایش‌های اولیه واکسن کرونا پژوهشگران استنفورد توانسته تنها با تزریق یک دوز به موش‌ها، مصونیت ایجاد کند. این واکسن به گونه‌ای طراحی شده که بتوان به سادگی به آن دسترسی پیدا کرد و انتقال و نگهداری آن ساده‌تر باشد. این واکسن سطح آنتی‌بادی بدن را افزایش می‌دهد و می‌تواند ویروس را خنثی کند.
با وجود تمام این موارد، توسعه آن هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و در صورتی مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد که آزمایش‌های بالینی را با موفقیت پشت سر بگذارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها