در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تبیان ،گاهی برخی دانش آموزان از انجام تکالیف فرار میکنند و والدین تنها کاری که میتوانند انجام دهند این است که با زور، اجبار و عصبانیت آنها را وادار کنند تا تکالیفشان را انجام دهند اما برخی عوامل فراتر از کنترل شماست و با زور و اجبار حل نخواهد شد. اگر فرزند شما غالباً نمیتواند تکالیف خود را انجام دهد، بهتر است به دنبال علت آن باشید. دانستن ریشه مشکل میتواند به شما کمک کند تا در فرزندتان برای نوشتن تکالیف انگیزه ایجاد کنید. هشت راهکار زیر شاید به شما در حل این مشکل کمک کند.
فرزند شما در ابتدا باید بداند که چرا انجام تکالیفش مهم است. تجربه ثابت کرده است که تکالیف خانه باعث یادگیری بیشتر میشود اما والدین و معلمان باید دقت کنند که میزان تکالیف نباید آنقدر زیاد باشد که بچه آن را به عنوان یک تنبیه تلقی کند. به فرزندتان تأکید کنید که انجام تکالیف روشی برای تحکیم مفاهیم و تسلط بیشتر است و بهترین راه برای تحقق این امر تکرار و نوشتن است.
برای انجام تکالیف به گونهای برنامهریزی کنید که کودک زمان زیادی از وقت خود را در خانه صرف انجام تکالیف نکند. برنامه انجام تکالیف و ساعات استراحت را برای کودک مشخص کنید. برای بچههای ابتدایی نهایتاً نیم ساعت زمان مشق نوشتن در نظر بگیرید و بعد از هر نیم ساعت به آنها استراحت دهید.
دقت کنید که زمان انجام تکالیف در بچهها متفاوت است. بعضی از بچهها دوست دارند اول مشقهایشان را بنویسند و
به هیچ عنوان از کودکان در حین نوشتن ایراد نگیرید که مثلاً چرا از خط زدی بیرون، چرا کج نوشتی، چرا درشت یا ریز مینویسی، چرا که این ایرادگیریها حس بدی را در کودک ایجاد میکند. در عوض از آنها بخواهید که نوشتههای بدش را مانند نوشتههای خوبش کند و آنها را تغییر دهد
بعد استراحت کنند و بعضی دیگر ترجیح میدهند ابتدا استراحت کنند و بخوابند و بعدازظهرها تکالیفشان را انجام دهند؛ بنابراین بهتر است برای تقویت شخصیت فرزندتان از او بپرسید ترجیح میدهد چه زمانی، کجا و چگونه به انجام تکالیفش بپردازد اما دقت کنید که مکان مطالعه حائز شرایطی از جمله نور کافی، آرامش و سکوت، دکوراسیون مناسب و مرتب بودن است؛ بنابراین برخی مکانها مثل آشپزخانه، جلوی تلویزیون، تخت خواب و میزتحریر شلوغ و بههمریخته جای مناسبی برای انجام تکالیف نیست و باعث حواسپرتی بچهها میشود.
هنگامیکه فرزندتان شروع به انجام تکالیف میکند کنار او بنشینید و از نوشتههای خوب آنها تعریف و تمجید کنید؛ به هیچ عنوان از کودکان در حین نوشتن ایراد نگیرید که مثلاً چرا از خط زدی بیرون، چرا کج نوشتی، چرا درشت یا ریز مینویسی، چرا که این ایرادگیریها حس بدی را در کودک ایجاد میکند. در عوض از آنها بخواهید که نوشتههای بدش را مانند نوشتههای خوبش کند و آنها را تغییر دهد.
به تکالیف تکمیلشده فرزندتان امتیاز داده و از تکالیف ناقص امتیاز کسر کنید. به فرزندتان بگویید که اگر بیشترین امتیاز را دریافت کند به او پاداشهایی مثل بازی با پلیاستیشن، بازی فوتبال، دیدن فیلم موردعلاقه و... میدهید.
به کودکتان بیاموزید که حجم تکالیف درسیاش را بررسی کند و ابتدا آن درسی را انجام دهد که برایش سختتر است زیرا به دلیل بالا بودن قدرت ذهنی در هنگام شروع کار، سرعت انجام تکالیف و قدرت یادگیری بیشتر است.
وظیفه معلم در مدرسه پیگیری درسها و تکالیف و وظیفه والدین نظارت است؛ بنابراین اینکه برخی والدین مدام به فرزندشان تذکر میدهند که تکلیفت را بنویس یا حتی گاهی به جای فرزندشان تکالیف را انجام می دهند باعث ایجاد وابستگی بین کودک و والد میشود؛ در این صورت کودک دیگر اهمیتی به انجام تکالیفش نمیدهند و منتظر است تا مادر یا پدر به او تذکر دهد و کنارش بنشیند تا تکالیفش را انجام دهد؛ در حالی که تنها یادآوری کردن به فرزندان برای انجام تکالیف کفایت میکند و حتی اگر فرزندتان با وجود یادآوری شما، تکلیفش را ننوشت، هرگز او را مجبور به انجام تکلیف نکنید؛ در نهایت این مسئله را با معلم فرزندتان در میان گذاشته و در این زمینه با او هماهنگ شوید تا از این پس، او پیگیر تکالیف فرزندتان باشد.
مهمانیها را در طول سال تحصیلی به آخر هفته موکول کنید تا هم بچهها به تکالیفشان رسیدگی کرده و هم اوقات فراغت خوشی را در کنار خانواده سپری کنند.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اکبرپور: آزادی استقلال را به جمع ۸ تیم نهایی نخبگان میبرد
در گفتوگوی اختصاصی «جام جم» با رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه عنوان شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی بیپرده با محمد سیانکی گزارشگر و مربی فوتبال پایه