قدیمی‌ترین کتابفروشی نیویورک که روزولت، بیل کلینتون، مایکل جکسون، اوریانا فالاچی و... از مشتریانش بوده‌اند، به قول مخاطبانش «بهشت عاشقان کتاب است» و حتی در ۹۵سالگی به انتخاب‌های خاص مردم کمک می‌کند!
کد خبر: ۱۲۹۳۸۴۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا ، «نمی‌توانم به قدر کافی راجع‌به این کتابفروشی شگفت‌انگیز صحبت کنم. پدر من یک معمار است و من به دنبال یک کتاب قدیمی بودم که سال‌ها درباره‌اش صحبت کرده بود. آرگوسی نه تنها توانست به من کمک کند تا آن کتاب معماری را پیدا کنم...

آن‌ها یادگاری‌هایی از بیس‌بال، کتاب‌ها و اسناد تاریخی دارند، آن‌جا مثل یک موزه است...»؛ این بخشی از توصیف کاربری به نام «.Jill G» از قدیمی‌ترین کتابفروشی نیویورک است.

قدیمی ترین کتابفروشی نیویورک +عکس

 

«آرگوسی» ("Argosy books") که حالا قدیمی‌ترین کتابفروشی شهر نیویورک و از قدیمی‌ترین کتابفروشی‌های جهان است، در سال ۱۹۲۵ توسط «لوئیس کوهن»("Louis Cohen") تاسیس شد. می‌گویند علت این نام‌گذاریِ «کوهن» این بوده که نام کتابفروشی(به دلیل آغاز با حرف "A") در آغاز فهرست دفترهای تلفن قرار بگیرد!

این کتابفروشی تا کنون خانه‌ها و نیز صاحبان گوناگونی داشته است، حالا پس از چندین بار نقل مکان در ساختمانی شش‌طبقه در مرکز شهر «منهتن» سکونت دارد و توسط خانواده «کوهن»، سه دختر و یک نوه موسس آن اداره می‌شود.

همسر «کوهن»، «روت شوین»("Ruth Shevin") گالری هنری این فروشگاه را تا دهه ۹۰ میلادی اداره و طی سال‌ها با چند نفر دیگر از اعضای خانواده «کوهن» برای مدیریت «آرگوسی» کار می‌کرد.

قدیمی ترین کتابفروشی نیویورک +عکس

 

صاحبان «آرگوسی» مدعی‌اند که در ارائه نسخه‌های مدرن، امضا، هنر، عکاسی، نقشه‌ها و چاپ‌های عتیقه تخصص دارند.

این کتابفروشی از زمان تاسیس تا کنون مشتریان مشهوری داشته است؛ از چهره‌های سیاسی گرفته تا هنرمندان برجسته آمریکایی. مثلا فرانکلین دلانو روزولت، سی‌ودومین رئیس‌جمهور آمریکا که کتاب‌هایی از فهرست‌های قدیمی سفارش می‌داد و ژاکلین کندی، همسر رئیس‌جمهور جان اف. کندی، سی‌وپنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا که برای تامین کتابخانه کاخ سفید به کمک نیاز داشت از مشتریان «آرگوسی» بودند. علاوه‌بر این، بیل کلینتون، چهل‌ودومین رئیس‌جمهور آمریکا نیز از زمانی که صاحبان این کتابفروشی کتاب‌های آسیب‌دیده از سیل «چاپاکوآ»ی نیویورک را بازیابی کردند، مشتری ثابتش بوده است.

قدیمی ترین کتابفروشی نیویورک +عکس

 

البته مایکل جکسون(خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی)، استفن سوندهایم(آهنگساز و ترانه‌سرای آمریکایی)، پرنسس گریس(بازیگر آمریکایی)، سالی فیلد(بازیگر آمریکایی)، دناتلا ورساچه(طراح مد ایتالیایی)، اوریانا فالاچی(روزنامه‌نگار و نویسنده ایتالیایی) و کوین راد(بیست و ششمین نخست‌وزیر استرالیا) نیز از دیگر مشتریان قدیمی‌ترین کتابفروشی نیویورک بوده‌اند. گفته می‌شود که پتی اسمیت، خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی نیز برای مدت کوتاهی در سال ۱۹۶۷ کارمند این کتابفروشی بوده است.

اما «آرگوسی» این روزها ۹۵سالگی‌اش را با شیوع ویروس کرونا که به تعطیلی بسیاری از کتابفروشی‌های جهان منجر شده است، چگونه سپری می‌کند؟

قدیمی‌ترین کتابفروشی نیویورک در مارس ۲۰۲۰ و در پی شیوع ویروس کرونا در پیامی برای مخاطبانش از این‌که در حال انجام تمام اقدامات احتیاطی لازم برای اطمینان از سلامتی و ایمنی کارکنان و مشتریانش از زمان شیوع این ویروس است نوشت، آن‌ها از مخاطبان‌شان خواهش کردند تا بازدیدها و مراجعه‌های‌ غیرضروری‌شان را از طریق تلفن، سایت یا سایر موارد غیرحضوری انجام دهند. این کتابفروشی همچنین اعلام کرد، برخی از کارمندان‌شان که امکان دورکاری دارند، از خانه کار می‌کنند. 

اخیرا نیز «آرگوسی» در پیامی درباره آخرین وضعیت کاری‌شان در فیسبوک نوشت: «این فروشگاه تا هفته آینده به روی عموم بسته خواهد شد. ما هنوز در حال پردازش و ارسال سفارش‌های آنلاین هستیم و از طریق ایمیل به سوال‌ها و درخواست‌ها پاسخ خواهیم داد.»

ضمن این اطلاع‌رسانی، «آرگوسی» مجموعه پوستری را نیز که به دوران جنگ جهانی دوم برمی‌گردد و اثر نورمن راکول، هنرمند آمریکایی است تبلیغ کرد؛ این کتابفروشی این مجموعه پوستر را با قیمت ۵۰۰هزار دلار به فروش می‌رساند. 

قدیمی ترین کتابفروشی نیویورک +عکس

 

در واقع «آرگوسی» هم همانند دیگر کتابفروشی‌های قدیمی جهان علی‌رغم سن و سالش، همگام با روش‌های نوین برای فروش کتاب‌ها و دیگر اقلام فرهنگی‌اش گام برمی‌دارد و سعی می‌کند علاوه‌بر ویترین خود در نیویورک، ویترینی نیز در فضای مجازی از کتاب‌ها، تابلوها، پوسترها و ... داشته باشد.

«آرگوسی، بهشت عاشقان کتاب است»، «این کتابفروشی‌ گوهرهای واقعی دارد»، «صاحبان آن‌ بسیار آگاه هستند و می‌توانند به مردم در انتخاب‌های خاص کمک کنند» و ...؛ این‌ها بخشی از جملاتی هستند که مخاطبان کتابفروشی «آرگوسی» پس از بازدید و یا خرید درباره آن گفته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها