وزیر بهداشت و متخصصان درباره احتمال بروز پیک زمستانه کرونا در ایران به دنبال عادی انگاری مردم پس از کاهش فوتی‌ها و محدودیت‌ها هشدار دادند.
کد خبر: ۱۲۹۳۴۴۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خوشبختانه از ابتدای هفته سیر بیماری کرونا در کشور نزولی است؛ روند فوتی‌ها از ۵۰۰ نفر در روز به زیر ۳۰۰ نفر رسیده است و بررسی آمار‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۷ آبان تا ۱۶ آذر) به طور متوسط در هر ساعت ۵۵۱ نفر در ایران مبتلا و بین ۱۵ تا ۱۶ نفر قربانی این ویروس شده‌اند. البته در هر ساعت ۴۰۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند.
 
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۲ هزار و ۶۲۰ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۹۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۱ هزار و ۲۱۲ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۷۶۵ هزار و ۶۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. ۵ هزار و ۷۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
 
ما در کشور شاد روند نزولی پیک سوم کرونا هستیم، در ۲۰ آبان ماه تعداد مبتلایان به کرونا بیش از ۱۰ هزار نفر بود و با افزایش تعداد تست‌ها موارد ابتلا افزایش پیدا کرد و در ۲۶ آبان ماه به ۱۳ هزار و ۵۳ مورد رسید و این روند صعودی ابتلا ادامه داشت و ۷ آذر ماه رکورد ابتلای ۱۴ هزار نفر به کووید ۱۹ در کشور ثبت شد، اما خوشبختانه با نزولی شدن روند بیماری تعداد موارد شناسایی شده کاهش پیدا کرد و به ۱۰ هزار مبتلا در روز گذشته رسیدیم.
 
همچنین موارد فوتی‌ها شیب نزولی از ۷ آذر ماه پیدا کرده است، یک ماه پیش در ۲۰ آذر ماه ۴۵۳ فوتی داشتیم و رکورد فوتی‌های کرونا در ۲۶ آبان ماه شکسته و عدد ۴۸۶ فوتی ثبت شد و میزان فوتی‌های کووید ۱۹ تا ۶ آذر ماه بین ۴۵۰ تا ۴۸۶ بود و در ۸ آذر ماه با کاهش چشمگیری میزان فوتی‌ها به زیر ۳۰۰ نفر رسید.
 
آمار بالای مبتلایان به کرونا نگران کننده است؟
 
احسان مصطفوی استاد اپیدمیولوژی، عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران، رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و باز پدید انستیتو پاستور ایران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان  اظهار کرد: بررسی روند موارد ابتلای روزانه قطعی کووید-۱۹ در یک و نیم ماه اخیر در کشور بیانگر افزایش قابل توجه است و در این مدت آمار ابتلا از حدود ۳ هزار مورد به حدود ۱۲ هزار نفر مورد در روز رسیده است. سهم زیادی از این بیماران جدید، مربوط به بیماران سرپایی بوده است. در کنترل کووید-۱۹ هر چقدر بتوانیم بیماران را به صورت سرپایی و قبل از بستری در بیمارستان‌ها شناسایی کنیم موفقیت بیشتری خواهیم داشت.
 
وی افزود: این شناسایی زودهنگام، نوعی مراقبت پیشگیرانه برای جداسازی بیماران کم و بدون علامت و شروع درمان زودرس برای پیشگیری از ابتلا به فرم‌های شدیدتر بیماری است. در ۴۵ روز گذشته روند بیماران سرپایی در کشور سیری صعودی داشته است و این خبر خوبی است که نشانگر توجه بیشتر به اهمیت پیشگیری در مقابل درمان و شناسایی بیماران در بیمارستان‌ها است.
 
مصطفوی گفت: نکته حائز اهمیت در رابطه با شناسایی مبتلایان سرپایی، مراقبت و جداسازی این افراد است تا از گسترش بیشتر ویروس به سایر افراد جلوگیری شود که یکی از اهداف برنامه‌ای که تحت عنوان طرح شهید قاسم سلیمانی در کشور دنبال می‌شود، همین شناسایی زودهنگام بیماران و مراقبت از آن‌ها است.
 
روند نزولی پیک سوم کرونا در کشور
 
رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و باز پدید انستیتو پاستور ایران بیان کرد: روند بیماران بستری در مراکز درمانی نیز تقریبا از یک ماه گذشته سیر نزولی پیدا کرده است. به دنبال مداخلاتی که از هفته اول آبان ماه در ۴۳ شهر کشور که در دسته بندی قرمز قرار گرفته بودند اعمال شد و همراهی‌ که مردم انجام دادند، موج سهمگینی که در پیک سوم اپیدمی در این شهر‌ها در حال وقوع بود، روند نزولی به خود گرفت.
 
مصطفوی اظهار کرد: در عین حال محدودیت‌های جدیدی هم از اول آذرماه در سراسر کشور آغاز شد، ولی انتظار داریم اثر بخشی مداخلات اوایل آذرماه را در روند بیماران بستری و مرگ، حدود دو تا سه هفته بعد شاهد باشیم؛ بنابراین کاهش روند بیماران بستری را نمی‌توان به مداخلات اعمال شده در آذرماه مرتبط دانست، ولی قسمتی از آن مرتبط با اعمال محدودیت‌ها و مداخلاتی است که از اول آبان ماه در کشور اعمال شده است.
 
عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه کاهش موارد مرگ در یک هفته اخیر نیز متاثر از روند نزولی موارد بستری در هفته‌های گذشته است، گفت: این روند نزولی موارد بستری و مرگ گویای آن است که احتمالا روند نزولی پیک سهمگین سوم اپیدمی در کشور آغاز شده است. این روند نزولی از طرفی به همراهی بیشتر مردم در تبعیت از دستورات بهداشتی و جدی گرفتن مجدد بیماری توسط آن‌ها مربوط می‌شود. از طرفی هم نتیجه تاثیر مداخلات و تعطیلات بر کاهش گسترش ویروس در جامعه است.
 
نباید لحظه ای در برابر کرونا عقب نشینی کنیم
 
وزیر بهداشت هم روز گذشته در آخرین گزارش خود روند نزولی بیماری را امیدوارکننده دانست و گفت: ما در یک ماه گذشته مرگ حدود ۵۰۰ نفر را داشتیم که داغ سینه سوزی بود و به دنبال اقدامات انجام شده امروز مرگهای زیر ۳۰۰ نفر را تجربه می کنیم هر چند که هنوز هم روزهای غم انگیزی بوده و مرگ هر شهروند در هر جای دنیا ملال انگیز است و امروز هم بیش از ۲۹۰ خانواده را در کشورمان داغدار دیدیم.
 
نمکی افزود: در اوج این دستاورد بزرگ ملی باید به چند نکته نگران کننده هم اشاره کنم. اولین نگرانی بنده، رودستی است که از ویروس در اردیبهشت ماه خوردیم. آن خاطره تلخ و دردناک برای من و همکارانم، همواره ملال آور است که به محض اینکه شرایط را عادی پنداشتیم و همه چیز را رها کردیم، دوباره گرفتار شدیم. این بار مصمم هستیم که لحظه ای عقب نشینی نکنیم. 
 
وی ادامه داد: از مردم عزیز و شریف و گرانقدر خواهش می کنیم که بازهم به عرایض ما گوش کنند و بدانند که کرونا، ویروس پیچیده ای است و به مراتب پیچیده تر از اردیبهشت ماه است، شدیدتر و زودتر ما را گرفتار می کند و سنین پایین تر را با تابلوی پیچیده تر و گرفتار کننده تر به بستر بیماری و مرگ می برد.  
 
رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرد: در امریکا اوج شدید کرونا و مرگ و میر در حال افزایش است و از ۲۸۰۰ مرگ عبور کردند، خیز دوم نسبت به خیز اول در انگلیس شدیدتر است و ۵۰۰ تا ۶۰۰ مرگ را تجربه می‌کنند و در آلمان خیز دوم بیماری خیلی شدیدتر است و مرگ بیش از ۴۲۰ نفر بوده و جمعیت مشابهی با ایران دارند.
 
رئیسی اظهارکرد: اعمال محدودیت‌ها در ایران، ۵ و ۱۴ آبان و یک آذر ماه بود و این اعمال محدودیت‌ها خیز بلند بیماری را شکاند و روند نزولی است.در استان‌های اردبیل، قزوین، گلستان و گیلان و مازندران روند بیماری صعودی بوده و این روند صعودی در استان‌های شمالی مربوط به سفر‌های ۴ هفته پیش مردم به این استان هاست.او گفت: اگر نکات بهداشتی به خوبی رعایت نشود، مجبوریم محدودیت‌ها را بیشتر کنیم، به همین دلیل درخواست ما از مردم این است که موضوع را جدی بگیرند لذا تغییر وضعیت شهر‌ها از قرمز به نارنجی به معنای از بین رفتن بیماری یا ضعیف شدن ویروس نیست، تنها معنی آن رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم است.
 
زمستانی بسیار سخت تر از پاییز در پیش رو داریم
 
وزیر بهداشت گفت: خواهش من از همه، چه آنها که در مسند مسئولیت ها هستند و چه مردم این است که اگر این بار مجددا از کرونا رودست بخوریم و عادی انگاری کنیم، زمستانی بسیار سخت تر از پاییز در پیش رو داریم و این اولتیماتومی است به همه کسانی که میل به ساده انگاری و عادی پنداری دارند که بدانند ما اگر فراموش کنیم که ویروس، خطرناک و پیچیده است و در بازی مستمر آماده گل زدن در دقیقه ۹۰ است، باز هم گرفتار پیک های خطرناکی خواهیم شد. 
 
وی با تاکید بر لزوم نظارت مستمر بر اجرای دستورالعمل‌های ضدکرونا، اظهار کرد: در این مرحله با هیچکس مماشات نکنید. ما پیک زمستانه‌ای را مانند تمام جهان پیش روی خود داریم. بنابراین بر اساس اعلام رنگ هر منطقه شامل قرمز، زرد و نارنجی منطبق بر دستورالعمل‌ها، دستورالعمل‌ها را بیشتر رعایت کنند و نظارت را افزایش دهند.
 
زالی فرمانده عملیات مقابله با بیماری کرونا در تهران با بیان اینکه پیش بینی می‌شود با آغاز فصل زمستان با آمار رو به افزایش ابتلا رو به رو باشیم، افزود: بر اساس مطالعات منتشر شده بزرگ‌ترین سهم در انتقال بیماری را دورهمی‌های کوچک خانوادگی داشته است. به همین علت باید به خانواده های ایرانی با توجه به نزدیک شدن به شب یلدا هشدار داد.
 
نگرانی ها از شلوغی در تهران و احتمال خیز زمستانه کرونا
 
شهر تهران از ابتدای هفته در وضعیت نارنجی کرونا به سر می برد، وضعیتی که موجب کاهش محدودیت ها و بازگشایی مشاغل 14 رسته شغلی در مشاغل گروه 2 شد، اما به دنبال کاهش محدودیت ها شاهد شلوغی سطح شهر و بازارها هستیم و این موضوع می تواند نگران کننده باشد.
 
نمکی با بیان اینکه در چند استان امروز احساس نگرانی بیشتری می کنم. اولین استان، تهران است، گفت: متاسفانه دیروز که به وضعیت نارنجی برگشتیم و خیلی از همکاران ما توصیه داشتند که این راه را برای محدودیت ها در وضعیت قرمز طولانی تر کنیم، نگرانی بیشتری داریم چون باز مترو شلوغ شد و بازارهای سربسته و پاساژها مملو از جمعیت شد. دیشب گزارشی را همکاران ما در صدا و سیما پخش کردند و این یادآور روزهای ملال آور اردیبهشت ماهی است که به مرگ روزانه حدود ۳۰ نفر رسیدیم و دوباره کار را رها کردیم. 
 
زالی اظهار کرد: در ۴۸ ساعت اخیر شاهد ازدحام و شلوغی قابل توجهی بودیم؛ بر اساس گزارش‌ها تردد مرکزی و درون شهری نسبت به هفته قبل ۱۳۵ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه پارسال ۶ درصد رشد داشته است.
 
وی ادامه داد: در میزان استفاده از مترو نسبت به هفته قبل ۳۹ درصد افزایش را شاهد بودیم و فقط در ترددهای درون شهری ساعت ۲۱ شب تا ۴ صبح نسبت به هفته قبل ۱۲ درصد کاهش گزارش شده است.
 
به گفته فرمانده عملیات مقابله با بیماری کرونا در تهران، اگرچه بخشی از این شلوغی ممکن است متاثر از تغییرات آب و هوا باشد اما این آمار نگران کننده است. به نظر می‌رسد شرایط در تهران هشدار دهنده است.
هر چند که محدودیت‌های کرونایی به دنبال کاهش آمار بستری ها و فوتی های کرونا کاهش پیدا کرده است اما باید همچنان دستورالعمل ها را رعایت کنیم و مراقب باشمی تا کرونا دوباره خیز بر ندارد و روزهای زمستان را به سختی سپری نکنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها