رئیس‌جمهور گفت: قرارشد به نزدیک ۳۰ میلیون نفر برای ۴ ماه صد هزار تومان بلاعوض بدهیم و برای ۱۰ میلیون خانوار یک وام یک میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۱۲۸۸۶۸۲

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور صبح امروز در ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: مسوولیت پذیری احاد مردم، ضمانت اجرایی مصوبات، همکاری همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی، کمک خیرین، محلات، مساجد، بسیج، سمن ها و هلال احمر به افراد قرنطینه، اطلاع رسانی به موقع، شفاف و روشن، اقناع سازی مردم، تنوع برنامه های صدا و سیما برای پرکردن اوقات فراغت مردم و همچنین تداوم کلاس های مجازی درس دانشگاه ها و مدارس و اقدامات حمایتی و جبرانی ، از جمله اقدامات ضروری است که می تواند این تعطیلات دو هفته ای و اعمال محدودیت ها را به یک نقطه مطلوب در روند مبارزه با کرونا برساند.

وی بیان داشت: برای اجرای این الزامات همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی بایستی دست به دست هم بدهیم و بی‌تردید با اجرای کامل دستورالعمل‌ها و پرهیز از دورهمی‌ها و اجتماعات و کاهش ترددها می‌توانیم در اجرای این طرح موفق باشیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: از اوایل اردیبهشت که فشار کم شده بود بر مردم تا الان با موج دوم و سوم کرونا مواجه شدیم که تصمیم به تعطیلی هوشمند شهرها گرفتیم.

هدف اصلی این است که انتقال ویروس را کنترل کنیم

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی این است که انتقال ویروس را کنترل کنیم، بیان داشت: باید انتقال ویروس به کمترین حد ممکن برسد. افراد مبتلا را سریعتر شناسایی و درمان کنیم و افرادی که باید قرنطینه شوند، بدون نیاز به بستری شدن به خوبی مراقبت شوند. تجمع و تردد را کاهش دهیم. این تعطیلات را که انجام می دهیم، برای این است که فشار بر کادر درمان و بر اقتصاد کشور کاهش یابد.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر قبلا به مردم گفته می‌شد که با مراعات پروتکل‌ های بهداشتی سلامت خود و اقوام خود را حفظ کنند و فشار از روی کادر درمانی کاسته شود امروز در کنار آن توصیه‌ها همه باید اصول بهداشتی را به دقت مراعات کنند تا فشار اقتصادی در کسب و کارهای مردم هر چه سریع‌تر کم شود.

وی خاطر نشان کرد: پیام اجرای طرح جامع این است که مردم خطر ویروس را جدی بگیرند و با رعایت فاصله‌ گذاری‌ های اجتماعی از دورهمی‌ ها دوری کنند چرا که خطر دورهمی‌ها در انتقال ویروس کرونا بیشتر از سایر موارد است و نتیجه تحقیقات بدست آمده نشان می‌دهد که با صحبت‌ کردن، افشانه‌های تنفسی می‌تواند به سرعت بیماری را منتقل کند و از آنجایی که در دورهمی‌ها معمولا از ماسک استفاده نمی‌شود چنانچه یک نفر مبتلا به بیماری شروع به حرف زدن کند می‌تواند بقیه جمع را مبتلا کند.

روحانی تصریح کرد: بعضی جاها ناچار به تعطیلی شدیم تا تجمع و تردد کم شود؛ قبلا می گفتیم همه پروتکل‌ها را مراعات کنند به خاطر این که خودتان و اقوامتان سالم بمانید و فشار از دوش کادر درمانی کاهش پیدا کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: همه مصوبات ستاد ملی کرونا و قرارگاه و توصیه‌های وزارت بهداشت و درمان بایستی به طور کامل اجرایی و عملیاتی شود و دستگاههای مسئول با دقت در این زمینه، پایش مستمری نسبت به بیماران داشته باشند.

وی اضافه کرد: الان علاوه بر اینها ما تمام اصول را مراعات کنیم برای این که فشار اقتصادی بر کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی هرچه سریعتر کم شود. اگر همه دستورالعمل‌ها را مراعات کنند، ممکن است این تعطیلی‌ها به ۱۰ روز برسد اما اگر مراعات نکنیم ممکن است این دو هفته به نقطه مطلوب نرسد.

رئیس جمهور اظهار داشت: جمع شدن ها و دور همی ها بر اساس نتیجه تحقیقاتی نشان می‌دهد که صحبت کردن باعث انتشار افشانه‌ها‌ می شود که باعث ابتلای افراد زیاد می شود. یک فرد مبتلا در یک جمع ۵۰ نفره در دوساعت باعث می شود همه مبتلا شوند. مسئولیت پذیری احاد جامعه مهم است.

همه کارت ملی همراه داشته باشند

وی ادامه داد: در جلسه امروز مصوب شد که همه افرادی که در جامعه می‌آیند باید کارت ملی یا یک کارت با کد ملی همراه داشته باشند تا بتوان از این طریق از ورود افراد مبتلا به جامعه و ارائه خدمات به آنان جلوگیری کرد. تعداد تست‌های روزانه افزایش یافته و ممکن است تعداد افراد مبتلا بیشتر شود اما در ادامه از تعداد فوتی‌ها کم می‌شود.

رئیس جمهور الزام چهارم را کمک و همیاری خیرین، بسیج، هلال احمر و حتی سمن‌ها دانست و گفت: همه باید در این زمینه یاری و کمک کنند مخصوصا به افرادی که در قرنطینه هستند و امروز اعلام شد که روزانه ۱۰۰هزار تست سریع انجام خواهد گرفت و این کار موضوع مهمی است که اگرچه با آن تعداد مبتلایان افزایش می‌یابد ولی از طرف دیگر شمار مرگ و میر و بستری‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

روحانی افزود: باید تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا و قرارگاه عملیاتی با زبانی که همه متوجه شوند اعلام شود. اقناع‌سازی مردم صورت بگیرد چرا که ضرورت دارد مردم قانع شوند که در شرایط کنونی راه دیگری جز مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی وجود ندارد. هیچ راهی به جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دور هم جمع نشدن و کاهش تردد در جامعه نداریم.

وی تاکید کرد: اگر مردم مراعات کنند نیازبه یک ساعت تعطیلی نداریم و امیدوارم مردم با مراعات خود تعطیلات را کوتاه کنند و فوتی‌ها و نگرانی‌ها کاهش یابد. این تعطیلات برای این بود که به مردم بگوییم مسئله ویروس کرونا خیلی جدی است و همه باید مراعات بکنند.

روحانی خاطر نشان کرد: بحث سر تعطیلی نیست که مغازه ای بسته بشود، بحث سر این بود که مردم مراعات بکنند، در فاصله های اجتماعیی مراعات بکنند، در دورهمی ها مراعات کنند و جمع نشوند.

پرداخت ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰ میلیون نفر تا آخر سال

رئیس جمهور اظهار داشت: موضوع ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در جلسه امروز مطرح شد. قرارشد به نزدیک ۳۰ میلیون نفر برای ۴ ماه صد هزار تومان بلاعوض بدهیم و برای ۱۰ میلیون خانوار یک وام یک میلیون تومانی شبیه وامی که در ابتدای سال پرداخت شود مصوب شده است که ۳۰ ماهه باز پرداخت می کنند.

وی تصریح کرد: اگر طرح جامع را با الزاماتی که ذکر شد دست به دست هم با دقت اجرایی کنیم نیاز به یک ساعت تعطیلی هم وجود نخواهد داشت و بی‌تردید با رعایت دستورالعمل‌ها و الزامات می‌توان هم تعطیلات را کوتاه کرد و هم شیوع بیماری را کاهش داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها