غذا هایی که باعث حساسیت و دندان درد میشود

8خوراکی که به دندان ها آسیب میزند

غلب زنان و افراد جوانتر دارای دندان‌های حساس هستد اما به طورکلی افراد زیادی هنگام خوردن یا نوشیدن غذاهای گرم، سرد، اسیدی، چسبناک و شیرین دچار درد خفیفی در دندان‌های خود می‌شوند.
کد خبر: ۱۲۸۸۰۶۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از زوم لایف، طی این تحقیق عملکرد دندان 800 بیمار از شمال غربی ایالات متحده مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج آن در گزارشی در مارس 2013 در مجله‌ی انجمن دندان پزشکی آمریکا منتشر شد بر طبق این تحقیق در حالی که غذاهای بسیار گرم (داغ)و یا بسیار سرد می‌توانند موجب درد دندان شوند اما برای افرادی با دندان‌های حساس اجتناب از این 8 مادهی غذایی نیز ضروری است و می‌تواند به کاهش دردهای خفیف آنها کمک کند.

 

ایجاد درد و حساسیت دندانی

اگر دندان‌های حساسی دارید از خوردن این 8 غذا اجتناب کنید:

1. نمک

8خوراکی که به دندان ها آسیب میزند

این یکی از مواد غذایی است که افرادی با دندان‌های حساس باید از خوردن آن اجتناب کند.نمک یکی از غذاهای مهم در تشدید حساسیت دندان است. زیرا دارای دو ماده است که می‌تواند عصب‌های دندانی را در معرض تحریک قرار دهد این دو ماده قند و اسید دو برابر مضررتر از سایر شیرین کننده‌ها است.

2. بستنی

8خوراکی که به دندان ها آسیب میزند

بستنی نه تنها سرد است بلکه به دلیل وجود شکر در آن باعث بالا رفتن حساسیت دندان‌ها می‌شود. در افرادی که دارای دندان‌های حساس هستند عدم وجود لایه‌ی مینای دندان باعث این حساسیت‌ها می‌شود و بدون این لایه دندان و عصب‌های آن هیچ عایقبندی در مقابل دمای مواد غذایی ندارند.

3. آب نبات‌های سخت

8خوراکی که به دندان ها آسیب میزند

هنگامی که شما دندان‌های حساسی دارید خوردن آبنبات‌های میوه نعنایی و انواع دیگری از آنها می‌تواند باعث افزایش این حساسیت شود. برطبق گزارش انجمن دندان پزشکی آمریکا، این آبنبات‌ها نه تنها پر از شکر هستند و می‌توانند درد دندان ایجاد کنند بلکه می‌توانند باعث تراشیدن یا شکسته شدن دندان‌های شما نیز بشوند.

4. غذا و نوشیدنی داغ

8خوراکی که به دندان ها آسیب میزند

غذاهای داغ در کل می‌توانند باعث آسیب به دندان‌ها شوند و در مورد قهوه شیرینی که در نتیجه‌ی اضافه کردن شکر به آن ایجاد شده نیز میت‌واند باعث افزایش میزان درد شود. می‌توانید با اضافه کردن مقداری شیر به قهوه باعث کاهش دما و نیز اسیدیته‌ی آن می‌شود بنابراین در این حالت آسیب کمتری متوجه دندان‌های شما می‌شود.

5. آب نبات‌های چسبنده

8خوراکی که به دندان ها آسیب میزند

این خوراکی‌ها که شامل انواع تافی، شکلات‌های کاراملی آدامس‌های بادکنکی و سایر انواع شکلات‌های چسپناک هستند می‌توانند برای افرادی که دارای دندان‌های حساساند بسیار مضر باشند. این آب نبات‌ها علاوه بر این که مملو از شکر هستند همچنین به دندان‌های شما نیز می‌چسپند. غذاهای بسیار شیرین و چسپنده می‌توانند اعصاب دندان را در دنتین تحریک کنند. این لایه شبیه به مینای دندان است اما نه به همان سختی و دارای حفره‌های کوچک میکروسکوپی است.

6. جویدن یخ

8خوراکی که به دندان ها آسیب میزند

شما حتی اگر نوشیدنی خود را سرد میل می‌کنید، باید در مقابل عادت جویدن یخ مقاومت کنید زیرا یخ برای دندان‌های حساس مشکل ایجاد می‌کند چون هم سرد است و هم سخت. اگر شما دندان‌های حساس دارید و علائم و درد دندان بیشتر از چند هفته طول کشیده و یا غیرقابل تحمل شده است شما حتما باید به دندان پزشک مراجعه کنید بنابر به توصیه‌ی بنیاد بهداشت دهان و دندان، درد و حساسیت دندانی شاید نشانه‌ایی از یک مسئله‌ی جدی بهداشتی مانند آبسه یا پوسیدگی دندان باشد.

 

7. مرکبات و میوه‌های اسیدی

8خوراکی که به دندان ها آسیب میزند

آناناس،گریپ فروت، لیمو و تمام میوه‌های اسیدی می‌توانند باعث افزایش حساسیت دندان‌های شما بشوند. دلیل این اتفاق این است که این مواد مینای دندان را پوشش می‌دهند و باعث آسیب به آن می‌شنود. به یاد داشته باشید که خود میوه و نیز آب این میوه‌ها هر دو دارای اثرات مشابه‌ی هستند و می‌توانند باعث درد یا حساسیت دندان شوند.

8. گوجه‌فرنگی

8خوراکی که به دندان ها آسیب میزند

اگرچه گوجه‌فرنگی یک منبع خوب از ویتامین‌ها به ویژه ویتامین C است اما همچنین دارای سطح بالایی از اسید نیز می‌باشد بنابراین اگر دندان‌های حساسی دارید به طور جدی از خوردن آن اجتناب کنید. توجه داشته باشید که سس‌های گوجه فرنگی و نیز گوجه فرنگی خام نیز می‌توانند باعث ایجاد حساسیت دندان شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها