رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در گفت‌وگو با «جام‌جم»:

رئیس‌جمهور درد ورزشی‌ها را بشنود

رییس فدراسیون وزنه‌برداری با اشاره به اینکه خطر حذف وزنه‌برداری از المپیک وجود دارد، گفت: به شدت نگران وضعیت فدراسیون بین‌المللی هستیم.
کد خبر: ۱۲۸۳۷۵۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، رییس فدراسیون وزنه‌برداری با اشاره به اینکه خطر حذف وزنه‌برداری از المپیک وجود دارد، گفت: به شدت نگران وضعیت فدراسیون بین‌المللی هستیم، زیرا نوکیسه‌هایی در اینجا جا خوش کرده‌اند که فقط به منافع فردی اهمیت می‌دهند.

 

شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان، ورزش را در رکود قرار داده است. وزنه‌برداری به عنوان یکی از رشته‌های المپیکی از آسیب‌های این ویروس به دور نبود. هر چند که تمرینات ملی‌پوشان این رشته به صورت انفرادی و با نظارت آنلاین مربیان برگزار شد اما فعالیت کلی آن تحت تاثیر شیوع کرونا بود و برگزاری مسابقات لیگ و اردوهای آماده‌سازی هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. برای اطلاع از فعالیت‌های فدراسیون وزنه‌برداری و برنامه‌های در دستور آن پای صحبت‌های «علی مرادی» رییس فدراسیون وزنه‌برداری نشستیم.

 

وی در این گفت و گو اظهار داشت: با توجه به تغییر و تحولات فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری تلاش خواهم کرد از این فرصت به سود وزنه‌برداری ایران استفاده کنم. حتی ممکن است با حمایت کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش به عنوان نامزد یکی از پست‌های فدراسیون بین‌المللی در انتخابات پیش‌رو شرکت کنم.

 

          رئیس فدراسیون وزنه برداری ایران: نامزد انتخابات فدراسیون بین‌المللی می‌شوم

 

متن کامل گفت و گوی مرادی را در زیر می‌خوانیم:

 

اگر جام فجر گزینشی المپیک نباشد، بین‌المللی برگزار نمی‌شود

 

با فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری رایزنی کردیم تا مسابقات جام فجر همچون سال گذشته یکی از رقابت‌های گزینشی المپیک باشد و منتظر پاسخ آنان هستیم و اگر با آن موافقت نکنند این مسابقات را به صورت بین‌المللی برگزار نمی‌کنیم.

 

کادر فنی نفرات اعزامی به قهرمانی آسیا را مشخص می‌کند

 

با توجه به پروتکل‌های بهداشتی و امضای تفاهم‌نامه با ستاد مبارزه با کرونا، لیگ وزنه‌برداری را برگزار می‌کنیم. به خوزستان که میزبان این رقابت‌ها است همه دستورالعمل ها ابلاغ شده و آنان همکاری لازم را برای برپایی این مسابقات به بهترین شکل خواهند داشت.

 

برای برگزاری لیگ با همه باشگاه‌ها از جمله استقلال و پرسپولیس رایزنی کردیم و فراخوان دادیم. ماحصل این گفت و گوها این شد که تیم‌هایی چون فولاد خوزستان و رفسنجان به لیگ برتر اضافه شدند و الان ۱۰ یا ۱۱ تیم در این رقابت‌ها حضور خواهند داشت. پیش از این نهایت ۵ تیم در لیگ برتر شرکت می‌کردند. در زمان ثبت نام نیز اسامی تیم‌ها به صورت کامل مشخص خواهد شد.

 

اردوی تیم ملی روز شنبه آغاز می‌شود

 

اردوی تیم ملی وزنه‌برداری مردان قرار است از روز شنبه آغاز شود. وزنه‌برداران باید در بدو ورود به اردو تست سلامت را همراه خود داشته باشند. در غیر این صورت در هماهنگی با ستاد مقابله با کرونا در ورزش از آنان تست پی‌سی‌آر گرفته می‌شود و بعد آنان می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اردو حضور یابند.

 

با توجه به شرایط و بحران کرونا هنوز تاریخ دقیق مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان مشخص نیست و کادر فنی پس از تمرین وزنه‌برداران و رکوردهای آنان نسبت به حمایت و پشتیبانی از آن ورزشکار برای اعزام به این مسابقات تصمیم می‌گیرند.

 

دلیل اینکه اردو و لیگ وزنه‌برداری دیرتر از کشتی آغاز شد، این بود که ما به شدت به رعایت پروتکل‌ها توجه می‌کنیم. حتی «علی جباری» مربی تیم ملی نیز قرار بود با وزنه‌برداران تمرین کند اما مشکوک به کرونا بود و اجازه ندادیم تا در اردو حضور یابد. به همین دلیل «اکبر خورشیدی» به جای او در اردو حضور می‌یابد. کرونا جدی و نگران کننده است و باید با رعایت نکات بهداشتی این اردوها برگزار شود. اگر ما رعایت نکنیم و وزنه‌برداران کرونا بگیرند چه کسی باید پاسخگو باشد. مسوولیم و خانواده‌ها فرزندان خود را به ما سپرده‌اند و باید از سلامت آنان صیانت کنیم. الان هم دیر نشده و زمان بسیار خوبی تا موعد برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا داریم و می‌توانیم در این مدت نقاط ضعف آنان را برطرف کنیم و نکات قوت را بهبود بخشیم.  

 

نگران وضعیت فدراسیون بین‌المللی هستم

 

به شدت نگران وضعیت فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری هستیم. با توجه به اینکه نوکیسه‌هایی در این فدراسیون سال‌های سال جا خوش کرده‌اند به نظر می‌رسد که آینده خوبی را برای این ورزش برنامه‌ریزی نکردند. فکر می‌کنم با توجه به هشدار جدی که چندین بار کمیته بین‌المللی المپیک به ساختار قبلی و الان مدیریت این فدراسیون داده است، مسیر این ورزش را همان افرادی که قبلا در این فدراسیون حضور داشتند، به جهت نامناسبی می‌برند. آینده خوبی را پیش‌روی این رشته نمی‌بینیم، زیرا این افراد ۴۵۰ یا ۵۰۰ هزار دلار از مبالغی که کمیته بین‌المللی المپیک IOC به آنان برای توسعه وزنهبرداری داده، برای اهداف شخصی خود هزینه می‌کنند که این کار مناسب این ورزش نیست.

 

متاسفانه کسانی که هم اکنون نیز در فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری حضور دارند، با خودمحوری و تصمیمات فردی پراشتباه و سلیقه‌ای آسیب جدی به وزنه‌برداری وارد می‌کنند. به عنوان نمونه ما وزنه‌برداران خوبی را به عنوان نمایندگان وزنه‌برداری در کمیسیون جهانی ورزشکاران معرفی کردیم اما از آسیا کشورهای چین و ژاپن انتخاب شدند و گروهی که در انتخاب آنان تاثیر داشتند، سلیقه‌ای عمل کردند. حتی در بحث انتخابات و اصلاح اساسنامه فدراسیون بین‌المللی کارهای نامناسبی انجام داده‌اند که بر پیکره این ورزش آسیب جدی وارد شده است.

 

افرادی با خودمحوری و توجه نداشتن به هشدارهای کمیته بین‌المللی المپیک IOC با پنهان‌کاری در دوپینگ، عدم شفافیت مالی، تداوم رویکرد قبلی و رشوه‌های کلان ضربات مهلکی را به وزنه‌برداری می‌زنند و کمیته بین‌المللی المپیک در حالا بررسی این تخلفات است. بعد از ۶ سال هنوز انتخابات کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا انجام نشده و حتی برخی از افرادی که می‌خواستند در آسیا نامزد شوند از دنیا رفته‌اند. آنان به خودشان اجازه دادند تا هر دیکتاتوری را انجام دهند. این رفتارها به صلاح وزنه‌برداری نیست. قبل از المپیک باید کمیته بین‌المللی المپیک به افرادی که در پیکره این ورزش تصمیم‌گیری می‌کنند و تاثیرگذار هستند، توصیه‌های لازم را داشته باشد.

 

نامزد انتخابات فدراسیون بین‌المللی می‌شوم

 

بخشی از ابهامات فدراسیون بین‌المللی در زمینه کسب سهمیه المپیک این است که نمی‌دانند باید طبق برنامه قبلی پیش بروند یا برنامه‌ای در جهت تغییر سهمیه‌ها وجود دارد یا خیر. همه کشورها مننتظر هستند تا فدراسیون بین‌المللی دراین خصوص تصمیمات خود را اعلام کند. دبیر کل و اعضای این فدراسیون اکنون براساس محورها و اهداف فردی حرکت می‌کنند.

 

کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان اگر صلاح بدانند به عنوان سرباز کشورم نامزد انتخابات فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری خواهم شد.

 

احتمال حذف وزنه‌برداری از المپیک 

 

نوکیسه‌ها، فدراسیون بین‌المللی را به شوخی گرفته‌اند و حتی کمیته بین‌المللی المپیک هشداری جدی در این زمینه به فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری داده و تاکیدات موکدی بر بحث شفافیت مالی و انتخابات قاره‌ها داشته که هیچدام درست انجام نشده و باید اصلاحات جدی در این فدراسیون انجام شود. با هشدارهایی که از سوی کمیته بین‌المللی المپیک داده می‌شود، بعید نیست که این اقدامات سبب حذف وزنه‌برداری از المپیک تابستانی شود. در رایزنی‌هایی که بارها به صورت خصوصی و مکاتباتی با فدراسیون بین‌المللی داشتیم، تاکید کردیم که دوستان در فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری اهمیتی به حرف‌های دیگران نمی‌دهند و کار خود را ادامه می‌دهند و هنوز هم پنهان‌کاری می‌کنند.

 

این ورزش تاریخچه درخشانی دارد و از اولین ورزش‌های المپیک باستان و مدرن است اما افرادی که اکنون در راس کار این فدراسیون قرار دارند از اهداف وزنه‌برداری دور شدند و آن را بی‌اهمیت جلوه می‌دهند و به این رشته آسیب می‌رسانند. متاسفانه تاریخچه برای برخی از کشورها مهم نیست و به همان منوال قبلی ادامه می‌دهند و احتمال حذف از المپیک وجود دارد.

 

خانه‌های وزنه‌برداری افتتاح می‌شود

 

با توجه به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی و شیوع کرونا منتظر بهبود شرایط از لحاظ کرونا هستیم تا خانه‌های وزنه‌برداری را براساس تفاهم‌نامه چهار ساله‌ای که بستیم راه‌اندازی کنیم. منتهی الان شرایط به گونه‌ای است که افتتاح این خانه‌ها مقدور نیست و باید مقداری صبر کنیم.

 

پویش مومنانه به توسعه ورزش و جوانمردی کمک می‌کند

 

نه تنها وزنه‌برداری بلکه تمامی فدراسیون‌ها با پویش کمک مومنانه می‌توانند با کمک بسیج و ارگان‌هایی که نیت آنان کمک به مردم نیازمند است در مسیر همدلی گام بردارند. این موضوع کمک بزرگی به ورزش کشور و توسعه جوانمردی در جامعه خواهد کرد.

 

شرایط «سهراب مرادی» خوب است

 

«سهراب مرادی» مانند دیگر ورزشکاران زیر نظر کادر فنی تمرینات سبک و روتین خود را انجام می‌دهد. وی آسیب جدی از ناحیه کتف دید و مصدومیت او سنگین بود. خدا را شکر پس از جراحی و با تعویق المپیک او فرصت ادامه تمرینات را در فضایی مناسب پیدا کرد. با شروع اردوها وزنه‌بردارانی را که به دنبال کسب سهمیه هستند در شرایط یکسانی قرار می‌دهیم تا از این فرصت مهیا شده بهره‌برداری کنند. سطوح سالن و شرایط تمرین را با توجه به بحران کرونا در بهترین وضعیت قرار دادیم تا با خیال راحت وزنه بزنند.

 

بدهی به هیچ نهادی نداریم

 

حتی یک ریال هم به هیچ نهادی بدهی نداریم و همه بدهی‌های خود را پرداخت کردیم. برخی از ورزشکاران در مصاحبه‌های خود در خصوص پرداخت نشدن پاداش‌ها گلایه داشتند. براساس مصوبه وزارت ورزش پاداش قهرمانانی که در سال ۹۷ در مسابقات مختلف عنوان کسب کرده‌اند، در اختیار آنان قرار گرفت. حتی حق ورزشکارانی که در شرایط المپیکی بودند، پرداخت کردیم و در حد توان نیز به دو نفر از زنان وزنه‌بردار حق الزحمه‌های آنان نیز پرداخت شد.

 

برخی در شورای مشورتی به دنبال تحمیل نظرات خود هستند

 

در شورای مشورتی برخی از افراد حرف می‌زنند و ادعا می‌کنند و می‌خواهند همان اعمال شود. در عمل رییس فدراسیون باید پاسخگوی این تصمیمات باشد. اگر واقعا کسی نمی‌داند برود مطالعه کند که بقیه هم رای دارند و حتی بهترین فوتبالیست‌های دنیا در قالب تیمی حرکت می‌کنند. برخی از دوستان تنها می‌خواهند تا حرف خودشان باشد و این معقولانه نیست. به عنوان نمونه بهداد سلیمی در این مدت کارهای خوبی انجام داد و تصمیم خوبی گرفت و ما هم عمل کردیم. خیلی خوشحالم که این جوان در شورای مشورتی ما حضور دارد و در جهت کمک به این ورزش گام‌های موثری برمی‌دارد.

 

به مربی خارجی در بخش زنان و مردان نیاز نداریم

 

در بخش زنان و مردان هرگز به مربی خارجی نیاز نداریم زیرا مربیان ما کلاس‌های خوبی را پشت‌سر می‌گذارند و در سطح بین‌المللی هستند. تعداد زیادی از زنان ما دارای دکترای تربیت بدنی هستند و در این مسیر اگر از آنان حمایت شود می‌توانند به مربیان خوبی در وزنه‌برداری تبدیل شوند. اگر نیاز به ارتقای سطح مربیان داشتیم در بحث تربیت مدرس از دانش بهترین مدرسان جهانی استفاده و از آنان برای حضور در کلاس‌های آموزشی دعوت می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها