اگر شما هم دستتان را به فلفل آغشته کردید و احساس ناخوشایندی دارید ما در این مطلب راهکارهایی برای رفع آن برایتان انجام خواهیم داد
اگر شما هم دستتان را به فلفل آغشته کردید و احساس ناخوشایندی دارید ما در این مطلب راهکارهایی برای رفع آن برایتان انجام خواهیم داد
کد خبر: ۱۲۷۹۹۲۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پرشین وی ،گاهی برای ما هم پیش آمده است که در حین آشپزی به فلفل تندی دست زده باشیم و ندانیم که چگونه آن فلفل را از دستانمان پاک کنیم باید بدانید رفع تندی و تیزی فلفل با آب و صابون از بین نمی رود بلکه برای رفع تندی دستها می توانید با روش های مختلف مانند سرکه و یا شیر این تندی را از بین ببرید

 

رفع تندی دستها

رفع تندی دستها شده وقتی دستتون رو به فلفل یا یه چاشنی و سس تند زدین و بعد از شستن باز تندیش رو احساس کردین؟ رفع تندی دستها خوبه بدونید تندی دست با صابون از بین نمی ره و باید دستها رو با کمی محلول اسیدی مثل آبلیمو یا سرکه بشورین.

بیشتر بدانید از چگونه از سوزش فلفل بکاهیم؟

فلفل یکی از پر طرفدارترین ادویه های جهان است که به دلیل وجود نوعی آلکالوئید به نام کاپسیسین، مزه ای تند داشته و می تواند باعث سوزش بر روی پوست دست و صورت، چشم ها و دهان شود.

یکی از بهترین روش های پیشگیری از سوزش فلفل تند بر روی پوست، چشم ها و دهان این است که با فلفل تماس مستقیم نداشته باشید. اگر می خواهید از فلفل تند استفاده کنید به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از دستکش استفاده کنید.

رفع سوزش فلفل تند از روی پوست دست و صورت

۱٫ روغن زیتون

روغن زیتون یکی از بهترین روش های طبیعی برای رفع سوزش فلفل تند از روی پوست می باشد. در واقع روغن زیتون می تواند کاپسیسین را در خود حل کرده و اثر آن را بر روی پوست کاهش دهد.

یک قاشق غذا خوری روغن زیتون را به آرامی بر روی محل سوزش پوست بمالید و بگذارید یک دقیقه بماند سپس با آب بشویید.

۲٫ شیر یا ماست

گفته می شود که کاپسیسین موجود در فلفل که عامل تندی فلفل و سوزش پوست است، خاصیت قلیایی دارد به همین دلیل به راحتی در شیر یا ماست که دارای خاصیت اسیدی هستند، حل شده و سوزش پوست، درمان می شود.

دست های خود را در یک کاسه بزرگ حاوی شیر یا ماست سرد قرار دهید و بگذارید ۵ دقیقه بماند تا سوزش فلفل از روی پوست دست، رفع شود.

۳٫ جوش شیرین

جوش شیرین یکی دیگر از روش های طبیعی برای درمان سوزش فلفل بر روی پوست دست و صورت می باشد.  فقط کافی است که مقداری جوش شیرین را در آب بریزید تا خمیری تشکیل شود، این خمیر را بر روی پوست بمالید تا سوزش رفع شود.

رفع تندی دستها

۴٫ نشاسته ذرت

گفته می شود که نشاسته ذرت، کاپسیسین را در خود حل کرده و به رفع سوزش فلفل از روی پوست کمک می کند.

۵٫ سرکه سیب

سرکه سیب حاصیت اسیدی دارد و به راحتی می تواند کاپسیسین موجود در فلفل را که دارای خاصیت قلیایی است در خود حل کرده و سوزش فلفل بر روی پوست را درمان کند.

۶٫ خمیر دندان

در برخی منابع آمده که خمیر دندان هم می تواند کاپسیسین موجود در فلفل را در خود حل کرده و به رفه سوزش فلفل تند بر روی پوست کمک می کند.

مقداری خمیر دندان را به آرامی بر روی پوست بمالید و بگذارید یک دقیقه بماند سپس به آرامی با آب سرد بشویید.

رفع تندی و سوزش دست و صورت با فلفل

۷٫ الکل

کاپسیسین موجود در فلفل به راحتی در الکل حل شده و سوزش فلفل بر روی پوست رفع می شود. مقداری الکل یا نوشیدنی های الکلی را بر روی پوست دست و صورت بمالید و بگذارید بماند تا سوزش برطرف شود.

درمان سوزش فلفل تند روی چشم سوزش چشم ها با فلفل تند بسیار دردناک و زجر آور می باشد، چون چشم ها عضو حساس بدن به شمار می روند پس شاید نتوانید از روغن برای درمان سوزش فلفل استفاده کنید؛

۸٫ اشک ریختن

بهترین و اصلی ترین روش برای رفع سوزش فلفل تند از چشم ها، اشک ریخت است. تند تند پلک بزنید تا در اثر اشک، کاپسیسین از چشم ها خارج شده و سوزش آن ها رفع شود.

۹٫ شیر

لبنیات از جمله شیر دارای خاصیت اسیدی هستند که به راحتی کاپسیسین موجود در فلفل تند را که دارای خواص قلیایی می باشد، در خود حل کرده و سوزش فلفل تند بر روی چشم را درمان می کند.

در یک کاسه بزرگ مقداری شیر سرد بریزید و سپس تند تند در آن پلک بزنید تا شیر وارد چشم ها شده و سوزش فلفل را رفع کند.

۱۰٫ آب نمک

محلول آب نمک با افزایش اشک، می تواند کاپسیسین موجود در چشم ها را خارج کرده و به رفع سوزش فلفل تند در چشم کمک کند.


رفع تندی دستها

نکته ای که بهتر است هیچ وقت فراموش نکنید اینکه : برای رفع سوزش فلفل در دهان هیچ وقت آب ننوشید. کاپسیسین دارای خواصی مانند روغن بوده و در اثر نوشیدن آب، آب را دفع کرده، بیشتر به اطرف منتشر می شود و سوزش دهان را تشدید می کند.

۱۱٫ غذا ها و نوشیدنی های اسیدی

برای رفع سوزش فلفل تند در دهان بهتر است از مواد غذایی و نوشیدنی هایی که دارای خاصیت اسیدی هستند، استفاده کنید.

آب گوجه فرنگی به دلیل خاصیت اسیدی قوی که دارد، یکی از بهترین نوشیدنی ها برای رفع سوزش فلفل در دهان می باشد.

خوردن لیمو ترش تازه، آناناس، موز و آووکادو هم به درمان سوزش فلفل در دهان کمک می کنند.

شکلات به ویژه شکلات شیری به دلیل ترکیب چربی و کازئین موجود در آن به راحتی کاپسیسین موجود در فلفل را در خود حل کرده و به رفع سوزش فلفل در دهان کمک می کند.

آشنایی با روشی برای رفع تندی دست ها

مصرف غذا های حاوی مقادیر بالای نشاسته از جمله برنج و سیب زمینی یکی دیگر از روش های خانگی برای رفع سوزش فلفل در دهان می باشد. عقیده بر این است که نشاسته، کاپسیسین موجود در فلفل را در خود حل کرده و به رفع سوزش فلفل در دهان کمک می کند.

یک قاشق غذا خوری روغن گیاهی از جمله روغن زیتون بخورید، روغن کاپسیسین موجود در فلفل را در خود حل کرده و سوزش فلفل تند در دهان را رفع می کند.

۱۲٫ شیر یا ماست

محصولات لبنی از جمله شیر، ماست و بستنی دارای خاصیت اسیدی هستند و به دلیل مقادیر بالای ترکیبات چربی موجود در آن ها، به راحتی می توانند کاپسیسین موجود در فلفل را که دارای خاصیت قلیایی است در خود حل کرده و سوزش فلفل در دهان را رفع کنند.

بد نیست بدانید که شیر نارگیل هم به رفع سوزش فلفل تند در دهان کمک می کند.

به همین دلیل است که اغلب اوقات در کنار غذا های تند مکزیکی و هندی ماست سرو می شود یا در کنار غذا های تند تایلندی شیر نارگیل استفاده می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها