متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

شیوع کرونا در کشور غیرقابل کنترل است / قرنطینه مجدد جلوی موج سوم را می گیرد

یک متخصص بیماری های عفونی می گوید برای کنترل شیوع ویروس کرونا در کشور باید یک اقدام ضربتی و سخت گیرانه انجام داد.
کد خبر: ۱۲۷۲۶۵۸

 دکتر سیروس بهجت پور متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد: کرونا ویروسی است که بیشتر اندام های تنفسی را درگیر می کند و آنچه که موجب مرگ در پی ابتلا به این بیماری می شود واکنش شدید سیستم ایمنی بدن به این ویروس است.

بهجت پور عنوان کرد: ویروس کرونا در ریه با کمک گیرنده های سلولی وارد سلول های بدنی می شود و تکثیر می یابد. تکثیر این ویروس در سلول ها منجر به نارسایی تنفسی و جمع شدن آب در ریه می شود که موارد حاد آن در نهایت به مرگ ختم می شود.

وی افزود: کرونا بیشتر به اندام تنفسی آسیب می زند اما اندام های دیگر بدن نیز از آسیب های ناشی از این ویروس مصون نیستند. البته آنچه که به مغز، قلب و سایر اندام های بدن آسیب می زند خود ویروس نیست بلکه عوارض ناشی از آن است.

این متخصص بیماری های عفونی بیان داشت: ویروس کرونا تا امروز چندین موتاسیون (جهش) داشته است. ماهیت این موتاسیون ها به طور کامل مشخص نیست. ما اکنون با فرضیه قوی شدن ویروس در پی موتاسیون روبرو هستیم و بر اساس این فرضیه به نظر می رسد قدرت انتقال ویروس کرونا چند برابر هم شده است.

وی با تاکید بر روی این مسئله که پاندمیک کرونا در نتیجه چند گونه ویروس کرونا به وجود آمده است گفت: ماهیت یک ویروس موتاسیون است. اگر امروز یک جهان درگیر پاندمیک شده به این دلیل است که کرونا در پی جهش های متوالی در نهایت به وضعیت کنونی رسیده و انسان را به شدت درگیر خود می کند.

بهجت پور با اشاره به وضعیت کرونا در کشور اذعان داشت: هم اکنون شیوع کرونا در کشور غیرقابل کنترل است و عنان کار از دست خارج شده. اگر سوءمدیریت وجود نداشت امروز تعداد مبتلایان و فوت شده های کرونایی روز به روز بالاتر نمی رفت.

وی افزود: استفاده از ماسک و سایر اقلام بهداشتی یک تاکید ویژه است اما اعتقاد دارم تنها چیزی که جلوی موج های بعدی کرونا را می گیرد فقط قرنطینه است. با قرنطینه کامل و اعمال محدودیت های به شدت سخت گیرانه می توان جلوی موج سوم را گرفت در غیراینصورت نه تنها موج سوم که موج های بعدی هم در راه خواهد بود.

این پزشک متخصص در رابطه با شیوع موج قوی و شدید در فصل پاییز گفت: همانطور که گفتم فقط قرنطینه کامل و سخت گیرانه می تواند جلوی این وضعیت را بگیرد. ویروس کرونا اکنون دیگر وابسته به فصل نیست، وابسته به این است که مردم چقدر رعایت می کنند. البته بخش عمده کار بر عهده متولیان است. اکنون قرنطینه اجباری و سراسر نیاز اساسی کشور است.

وی در پایان گفت: در یک وضعیت کاملا بحرانی به سر می بریم و بهتر است چاره ای اساسی به حال این وضعیت داشته باشیم. افزایش چند برابری مبتلایان کابوسی است که با ادامه روند فعلی به واقعیت تبدیل می شود.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۲
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
۰
۰
خدایا به داد ما برس ،چند تا موج داره این ویروس منحوس...؟؟؟نه دارو و نه واکسن هم که نخواهد بود مخصوصا برای ما جهان سومی ها ....حداقل آمار دقیق بدین ببینیم تا آخر امسال زنده میمونیم یا نه؟//
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
۰
۰
اقای روحانی و‌نمکی اعتقادی به قرنطینه ندارن چون دنبال ایمنی سازی گله ای هستن

نیازمندی ها