در حالی‌که جهان با شیوع «ویروس کرونا» دست و پنجه نرم می‌کند و در این شرایط، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یمن به شدت به سوخت نیاز دارند، اما ۲۲ نفتکش یمنی در سواحل بندر «الحدیده» این کشور توسط نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان توقیف شده و این ائتلاف اجازه سوخت‌رسانی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یمن را نمی‌دهد.
کد خبر: ۱۲۶۹۹۱۳

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، شبکه «المسیره» یمن روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد که نیروهای ائتلاف سعودی - آمریکایی ۲۲ نفتکش حامل ۵۳۶ هزار تُن مشتقات نفتی را در سواحل بندر الحدیده توقیف کرده و اجازه حرکت آن‌ها بسوی سواحل یمن را نمی‌دهند.

این شبکه به نقل از یک منبع آگاه در بندر الحدیده اضافه کرد که نیروهای ائتلاف در حالی از حرکت نفتکش‌ها به سوی سواحل یمن جلوگیری می‌کنند که این نفتکش‌ها مجوز حرکت از سوی سازمان ملل را دریافت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: نفتکش‌های توقیف شده از سوی دشمن حامل بیش از ۱۴۴ هزار تن دیزل، بیش از ۲۶۳ هزار تن بنزین، ۲۹ هزار تن گاز [ مایع ] و ۱۰۰ هزار تن مازوت هستند.

المسیره مدت زمان توقیف این نفتکش‌ها را بین ۵۰ تا ۹۸ روز اعلام کرد و افزود: طولانی‌ترین مدت توقیف مربوط به نفتکش «دیناستی» حامل ۲۹ هزار و ۲۶۲ گاز مایع است که در ۲۵ مارس گذشته تاکنون به مدت ۹۸ روز توقیف شده است.

این شبکه کمترین زمان توقیف را مربوط به نفتکش «سوزیت» با ۲۹ هزار تن بنزین اعلام کرد و افزود: این نفتکش از ۱۱ ماه مه توقیف شده است.

شرکت نفت یمن اعلام کرد که دزدی دریایی از نفتکش‌های این کشور در حالی از سوی نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان انجام می‌شود که این نفتکش‌های حامل مشتقات نفتی از مجوزهای بین المللی برخوردار است و توقیف آن‌ها نقض مفاد کنوانسیون بین‌المللی حقوق بشر و مقررات بین‌المللی بشر دوستانه و کلیه قوانین و عرف معمول و بی‌توجهی دائمی به مفاد اساسی و اهداف توافق سوئد است که بر ورود مواد اولیه و کمک های بشردوستانه به منظور تامین نیازهای مردم یمن از طریق بندر الحدیده تاکید دارد.

وزارت بهداشت یمن هشدار داده است که در صورتی که نیروهای ائتلاف و متجاوز سعودی - آمریکایی - اماراتی همچنان به توقیف نفتکش‌های حامل مشتقات نفتی ادامه دهد، این کشور با فاجعه انسانی قریب‌الوقوعی مواجه است، زیرا تاکنون سه کارخانه تولید اکسیژن در صنعا به دلیل نبود سوخت تعطیل شده‌اند.

پیشتر دکتر علی المفتی، مدیر اداره خدمات وزارت بهداشت یمن با اشاره به اینکه بیمارستان‌های این کشور هر ماه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر ماده دیزل نیاز دارد، افزود: مراکز درمانی خصوصی و سایر واحدهای بهداشتی نیز به مقادیر بیشتری از این نوع سوخت نیاز دارند.

عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی-آمریکایی، تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد، اما ظرف بیش از پنج سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است.

بر اثر تجاوز عربستان به یمن، تاکنون هزاران یمنی به شهادت رسیده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده‌ است.

در کنار این مصیبت‌ها مردم یمن با شیوع کرونا و کمبود آب و مواد بهداشتی و غذایی نیز مواجه می‌باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها