آیا درمان آلرژی و حساسیت با جراحی بینی امكان‌پذیر است؟

خلاص شدن از آلرژی بدون جراحی بینی

افرادی كه سال‌های طولانی با عوارض آلرژی مدارا می‌كنند همواره به‌دنبال راهی برای درمان این مشكل هستند. معمولا این افراد پس از جواب‌ نگرفتن قطعی از درمان‌های دارویی، اولین سوالی كه از پزشك خود می‌پرسند این است كه آیا درمان آلرژی و حساسیت با جراحی بینی امكان‌پذیر است؟ مسلما اولین قدم در درمان هر بیماری شناخت آن است.
افرادی كه سال‌های طولانی با عوارض آلرژی مدارا می‌كنند همواره به‌دنبال راهی برای درمان این مشكل هستند. معمولا این افراد پس از جواب‌ نگرفتن قطعی از درمان‌های دارویی، اولین سوالی كه از پزشك خود می‌پرسند این است كه آیا درمان آلرژی و حساسیت با جراحی بینی امكان‌پذیر است؟ مسلما اولین قدم در درمان هر بیماری شناخت آن است.
کد خبر: ۱۲۶۷۶۱۴
 آلرژی در واقع ناشی از واكنش دفاعی بدن نسبت به محرك‌های بیرونی است كه بیشتر با عوارض پوستی مثل خارش و سوزش، آبریزش بینی، عطسه و سرفه خود را نشان می‌دهد. پس آلرژی به‌دلیل مشكل ساختاری بینی به‌وجود نمی‌آید. بلكه این مشكل در واقع ناشی از واكنش دستگاه ایمنی در بدن برخی افراد است. با این تفاسیر پای صحبت‌های دكتر محمدرضا آخوندی‌نسب، جراح پلاستیك نشستیم تا دریابیم آیا ممكن است از جراحی بینی كه بیشتر با هدف اصلاح ساختاری و رفع عیوب ساختاری بینی صورت می‌گیرد انتظار بهبودی آلرژی و حساسیت را نیز داشت.

 آیا جراحی بینی كه معمولا با هدف زیبایی و درمان مشكلاتی مانند انحراف و پولیپ بینی صورت می‌گیرد، تاثیر قابل توجهی در تسكین آلرژی خواهد داشت؟

آلرژی یك واكنش حساسیتی نسبت به مواد بیرونی است كه بدن آنها را به‌عنوان مزاحم تشخیص می‌دهد و سبب ترشح موادی از سلول‌ها به اسم هیستامین می‌شود. هیستامین‌ها سبب بروز علائمی مثل كهیر پوستی، خارش، آبریزش، عطسه و گرفتگی بینی می‌شوند.

اما در حوزه تخصصی، ما وقتی از آلرژی صحبت می‌كنیم یعنی بیماری شخص، متمركز در مخاط بینی است. این نوع آلرژی با انجام جراحی نه بدتر و نه بهتر می‌شود. البته معمولا علائم بعد از عمل جراحی بینی خیلی شبیه آلرژی است و شخص احساس می‌كند آلرژی‌اش شدت گرفته است. اما بینی پس از دوره نقاهت دوباره به حالت قبلی برمی‌گردد و علائم آلرژی ادامه پیدا خواهد كرد.

 پس همزمان با جراحی زیبایی بینی نمی‌توان درمان آلرژی نیز انجام داد؟

خیر. این یك برداشت اشتباه است. جراحی بینی تاثیری در مشكل آلرژی ندارد زیرا آلرژی منشا مخاطی دارد و با تغییراتی كه طی جراحی در ساختار بینی ایجاد می‌شود در وضعیت مخاط بینی اصلاحی صورت نخواهد گرفت. اما اگر فرد انحراف بینی یا پولیپ بینی داشته باشد با رفع این نواقص، تنفس فرد بهبود می‌یابد و تا حدی مشكلات تنفسی‌اش بهتر می‌شود. به همین علت، توصیه این است كه درمان آلرژی قبل از جراحی بینی شروع شود. اما معمولا با یكسری اقدامات می‌شود علائم آلرژی را بهبود بخشید.
پس درمان آلرژی صرفا دارویی است و نه جراحی. فقط كسی كه مشكلات ساختاری در بینی‌اش داشته باشد ممكن است با رفع این مشكلات، روند تنفسی‌اش بهبود یاید ولی روی آبریزش و عطسه تاثیری نخواهد داشت.

 اقدامــاتی كـه علائم آلــرژی را بهبـــود می‌بخشـد چیست؟

اكنون در فصل بهار، گرده‌های گل و خاك به‌شدت آلرژی‌زا هستند كه با زدن ماسك فیلتردار (به‌ویژه در دوران شیوع كرونا) می‌توان اثرات ناشی از آنها را تا حدی كاهش داد. ارتباط كمتر با حیوانات و پرندگان، استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها و گاهی استفاده از اسپری‌های كورتونی نیز می‌تواند در كاهش علائم آلرژی موثر باشد. همچنین شست‌وشوی دست‌ها، شست‌وشوی بینی با سرم گرم و نیز استفاده از روش‌های ایمونوتراپی كه از سوی كلینیك‌های آلرژی انجام می‌شود در كاهش علائم آلرژی موثر هستند.

 كسانی كه مستعد آلرژی هستند، پس از جراحی بینی باید چه مراقبت‌هایی را رعایت كنند؟

اگر فرد مبتلا به آلرژی از قبل موارد گفته شده را رعایت كند به احتمال زیاد دچار عوارض آزاردهنده نمی‌شود. اما در فردی كه بعد از عمل جراحی، علائم آلرژی‌اش مثل گرفتگی بینی، آبریزش و خارش تشدید می‌شود، ما دوز داروهایی مثل آنتی‌هیستامین و اسپری كورتون را برایش افزایش می‌دهیم.
اما استفاده از قطره‌هایی مثل «فنیل ‌افرین» كه حالت احتقان بینی را كمتر می‌كنند برای رفع عوارض آلرژی بعد از جراحی بینی اصلا توصیه نمی‌شود، زیرا با مصرف بیش از سه تا پنج روز از این قطره‌ها ممكن است عوارضی ایجاد كنند كه درمان آن مشكل‌تر از آلرژی باشد.

 آیا جراحی زیبایی بینی ممكن است به بروز گرفتگی مجاری تنفسی و اختلالات بویایی منجر شود؟

بله. اگر اصول لازم در جراحی بینی و مواردی كه در مورد جراحی‌های نوین توصیه می‌شود، رعایت نشود یا به‌دنبال تضعیف غضروف‌های بینی حین عمل، تشدید عوارض گفته‌شده یا حتی بروز عوارض تنفسی جدید ممكن است اتفاق بیفتد. اما اگر موارد علمی و آكادمیك در انجام عمل جراحی رعایت شود، مشكل بویایی و تنفسی در فرد بروز نخواهد كرد.
 
پونه شیرازی - سلامت / روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها