بی حسی به روش اسپاینال یا اپیدورال که عموما به‌عنوان بی‌حسی از کمر برای انجام جراحی شناخته می‌شود.
کد خبر: ۱۲۴۳۰۱۹
بی حسی از کمر برای عمل جراحی

در انجام عمل‌های جراحی در ناحیه شکم و اندام تحتانی به‌عنوان جایگزین مناسب برای بیهوشی عمومی استفاده می‌شود.

سوالی که بسیاری از بیماران در مورد انجام بی‌حسی از کمر مطرح می کنند در مورد عوارضی است که نگران آن هستند.

آیا انجام این روش سبب آسیب به دیسک می‌شود؟ آیا در بیمارانی که مبتلا به بیماری دیسک کمر هستند این روش قابل انجام است؟ تا چه اندازه انجام بی‌حسی از کمر می‌تواند در وقوع کمردردهای مزمن موثر باشد؟ آیا در افرادی که تحت جراحی کمر قرار گرفته‌اند این روش قابل انجام است؟

بی‌حسی کمری با تزریق حجم مشخصی از داروی بی‌حسی مخصوص در فضای اسپاینال یا اپیدورال انجام می‌شود و برای ورود به این فضا متخصص بیهوشی از سوزن بسیار ظریفی استفاده می‌کند که از فضای بین دو مهره وارد کانال نخاع می شود.

در کانال نخاع دیسک‌ها در موقعیت جلوتری نسبت به محل تزریق قرار دارند و برای انجام این روش دیسک‌های هیچ آسیبی نمی بینند.

وقوع کمر درد در کمتر از 10 درصد بیمارانی که به این روش بی حسی گرفته‌اند اتفاق می افتد که می تواند مربوط به محل ورود سوزن در لیگامان‌های نگهدارنده ستون فقرات یا تزریق داروی بی‌حسی در بافت نرم باشد، این کمردردها گذرا هستند و معمولا تا یک هفته پس از انجام کار بهبود می‌یابند. در بیمارانی که سابقه بیماری دیسک کمر دارند یا قبلا تحت جراحی دیسک کمر انجام شده است انجام بی حسی کمری قابل انجام است.

با توجه به خطرات بیهوشی عمومی و بی‌عارضه بودن بی‌حسی اسپاینال و اپیدورال در بیشتر عمل‌های جراحی که از ناحیه سینه به پایین انجام می شود روش بی حسی نخاعی انتخاب اول می‌باشد.

در مراجعین به کلینیک درد یکی از دردهای شایع کمردردهایی است که پس از سزارین اتفاق می افتد و مبتلایان به این درد وقوع آن را همزمان با انجام بی‌حسی می‌دانند.

افزایش هورمون ریلاکسین در حین بارداری از وقوع دردهایی که در حین حاملگی در اثر فشار روی کمر و لگن ایجاد می شود جلوگیری می کند و پس از پایان حاملگی با کاهش این هورمون دردها تظاهر پیدا می کنند که با توجه به همزمان بودن با انجام بی حسی نخاعی به اشتباه به انجام آن نسبت داده می شود.

دکتر مجید حیدریان - فوق تخصص درد / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها