قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از ۳۰ هزار مورد بازرسی میدانی به صورت روزانه برای کنترل قیمت‌ها خبر داد

بازار زیر ذره‌بین نظارت

بنزین حالا مدت‌هاست نمادی شده است برای تورم. تصور غالبی که بر ذهنیت مردم وجود دارد مبنی بر همین نکته است،‌ این‌که وقتی بنزین گران شود یعنی همه اجناس گران خواهد شد،‌ البته که در ظاهر این ذهنیت اشتباهی نیست، اما دیروز در اظهارنظر بسیاری از مسؤولان مرتبط همین نکته تکرار شده بود، این‌که نباید اجازه داد گرانی بنزین تاثیری در گرانی اقلام دیگر داشته باشد. رهبر معظم انقلاب هم صبح دیروز در ابتدای درس خارج فقه درباره مسائل پیش آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت به این نکته اشاره داشتند. ایشان فرمودند «بعضی از مسؤولین محترم‌ آمدند و گفتند که ما مراقبیم این افزایش قیمت موجب افزایش قیمت اجناس و کالاها نشود. بله این مهم است چون الان گرانی هست بنا باشد باز اضافه بشود گرانی این برای مردم خیلی مشکلات درست می‌کند. باید مراقبت کنند مسؤولین حفظ امنیت کشور هم به وظایفشان عمل کنند.» به نظر می‌رسد بعد از اشاره مقام معظم رهبری به این نکته، سیاست‌های سختگیرانه‌ای برای گرانی‌های تازه اعمال شود. همین دیروز سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از اجرای طرح ویژه و افزایش گشت‌های این سازمان برای مقابله با گران‌فروشی به‌ بهانه افزایش قیمت بنزین خبر داده و بسیاری دیگر از مسؤولان وعده داده‌اند با راهکارهایی جلوی افزایش قیمت اقلام دیگر را بگیرند. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور هم اعلام کرده است مسؤولان موظف هستند از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنند و امیدواریم مسؤولان اقتصادی در این رابطه تلاش کنند.
کد خبر: ۱۲۳۷۸۲۰

تشدید نظارتی
گام اول از سوی سازمان تعزیرات حکومتی برداشته شده است، سازمانی که البته تا پیش از این همواره از کمبود نیروهای گشت خود گلایه داشته این بار طی بخشنامه‌ای به ادارات کل تعزیرات سراسر کشور، طرح مقابله با گرانفروشی به‌ بهانه افزایش قیمت بنزین را ابلاغ کرد. بخشنامه‌ای که در آن به افزایش گشت‌های تعزیرات و حضور موثر و فعال نیروهای گشت در بازار تاکید شده است. جمال انصاری، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی هم از «تشدید نظارتی» ‌بر قیمت‌ها گفته و اعلام کرده است: این سازمان با همراهی همه دستگاه‌های همکار خود از جمله سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و بازرسی اصناف، روند تشدید نظارتی و برخورد با تمام مواردی راکه موجب اخلال در روند اجرای طرح افزایش نرخ بنزین می‌شود در دستور کار ویژه خود قرار داده است.
اما این تشدید نظارتی مورد اشاره رئیس سازمان تعزیرات شامل چه مواردی است و با چه ابزاری این سازمان قرار است جلوی افزایش قیمت‌ها و تخلفات احتمالی را بگیرد؟ یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات در رابطه با راهکارهای این سازمان در خصوص تشدید نظارتی مورد اشاره به بخشنامه ابلاغی این سازمان اشاره می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: طبق این بخشنامه، مدیران کل تعزیرات در استان‌ها موظف هستند ضمن برخورد با تخلفات احتمالی، شعب ویژه رسیدگی به پرونده در این خصوص را تشکیل دهند و به پرونده‌ها خارج از نوبت و در مدت زمان یک هفته رسیدگی و رأی صادر کنند.
آن‌طور که او می‌گوید، مدت زمان اولیه اجرای طرح ویژه یک ماهه به صورت آزمایشی اعلام شده است و پس از آن احتمالا تا پایان تعطیلات نوروز ۹۹ تمدید می‌شود.
طبق اعلام سازمان تعزیرات حکومتی شهروندان هم می‌توانند گزارش تخلفات را از طریق سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی، سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن، تجارت یا شماره تلفن ۱۱۰ نیروی انتظامی اعلام کنند.

کالا را با فاکتور رسمی بخرید
سازمان تعزیرات حکومتی تنها نهادی نیست که وظیفه نظارتی در این موقعیت را به‌عهده دارد، چرا که برای نظارت بر قیمت کالا دو موضوع وجود دارد، اولین بخش آن گرانی کالاست که به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مربوط می‌شود و باید به بازار نظارت کند. موضوع دوم، گرانفروشی است که به اتاق اصناف مرتبط است. قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران در این باره می‌گوید: «برای کنترل بازار به همه اعلام کرده‌ایم کالا را با فاکتور رسمی بخرند. از سوی دیگر سود همه صنوف مصوب شده و مشخص است هر صنف می‌تواند چقدر سود دریافت کند.هر صنفی از سود تعیین شده تخطی کند به تعزیرات معرفی می‌شود و تعزیرات نیز مطابق با قوانین خاص خودش با آن برخورد خواهد کرد.»
آن‌طور که فراهانی اعلام کرده است، اکنون بازرسی و نظارت اصناف و بازرسی و نظات سازمان حمایت در سطح شهر فعال هستند و این روزها کنترل قیمت‌ها با سختگیری و شدت بیشتری انجام می‌شود.

30 هزار مورد بازرسی روزانه
نظارت شدید بر تخلفات احتمالی افزایش قیمت پس از گذشت دو روز از افزایش قیمت بنزین تبدیل به ترجیع‌بند حرف‌های مسؤولان شده است. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این میان از ۳۰ هزار مورد بازرسی میدانی به صورت روزانه برای کنترل قیمت‌ها خبر داده است. به گفته حسین مدرس خیابانی در خصوص کنترل بازار در راستای اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین علاوه بر این گشت‌های مشترک، سازمان تعزیرات حکومتی نیز با ۱۵ هزار بازرس در قالب 8000 اتحادیه، قیمت‌ها را در بازار رصد می‌کند.
مدرس خیابانی همچنین به وجود هر کالایی در بازار اشاره داشته و معتقد است در این وضعیت هیچ کمبود کالایی در بازار وجود ندارد. به گفته او، عرضه کالا و ارائه تخفیف و حراج‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز مانند قبل ادامه دارد و کنترل بازار از طریق سامانه‌های رصد کالا، قیمت و سامانه اعلام موجودی ادامه خواهد داشت.

کرایه‌ها افزایش نمی‌یابد
نگرانی مردم در رابطه با گرانی اقلام و کالا به‌واسطه افزایش قیمت سوخت اگر با نظارت و برخورد سازمان‌های مرتبط برطرف شده باشد نگرانی مردم از افزایش هزینه حمل و نقل همچنان باقی است. هر چند «تاکسی‌ها به بهانه سهمیه‌بندی بنزین اجازه گران شدن ندارند» روایت مشترک تمام مسؤولان است، اما در بعضی خیابان‌های شهر اتفاقاتی خلاف این گفته‌ها در جریان است. روایت مسؤولان مرتبط با کرایه وسایل نقلیه اما همان ممنوعیت است.
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در همان ساعت‌های ابتدایی افزایش قیمت سوخت گفته «همچنان نرخ کرایه‌های تاکسی در پایتخت ثابت خواهد بود، ولی بزودی جلسه‌ای در شورای شهر تهران و شهرداری تهران برای شرایط آتی تاکسیرانان برگزار خواهد شد.» این تحکم در قطعی بودن عدم افزایش قیمت کرایه‌ها را می‌شود در حرف‌های مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور هم دید.
مرتضی ضامنی درخصوص سهمیه در نظر گرفته شده برای تاکسی‌ها اعلام کرده است «با توجه به این‌که در حوزه تاکسیرانی سهمیه مناسبی برای تاکسیرانان در نظر گرفته شده است، افزایش نرخ کرایه تاکسی را در هیچ نقطه‌ای از کشور نخواهیم داشت.» هر چند او در ادامه حرف‌هایش از رانندگان تاکسی «درخواست» کرده است تا ضمن ارائه خدمات مناسب از هرگونه افزایش کرایه خارج از چارچوب قانونی آن جدا خودداری کنند.
در این زمینه علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران هم تاکید کرده است که رانندگان تاکسی اجازه افزایش نرخ کرایه‌ها به دلیل افزایش نرخ بنزین را ندارند و شهروندان می‌توانند تخلفات تاکسیرانان را از طریق شماره‌های ۴۸۰۴۸ یا ۱۸۸۸ به سازمان تاکسیرانی تهران اعلام کنند.
همچنین دو شرکت تاکسیرانی اینترنتی اسنپ و تپسی اعلام کردند که به رانندگان آنها سهمیه بنزین تعلق گرفته و کرایه سفرهای آنها افزایش نخواهد یافت. عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم می‌گوید، سهمیه لازم برای سرویس‌های مدارس، تاکسی و همه خودروهایی که لازم است، دیده شده و افزایش آن روی قیمت تمام‌شده به صفر میل می‌کند.

افزایش قیمت مقطعی است

شنیدن حرف‌های مردم تایید همان ذهنیت آنها مبنی بر گرانی اجناس به‌واسطه افزایش قیمت سوخت است. بسیاری از آنها معتقدند شاید گرانی بنزین به تنهایی خللی در روند زندگی و معیشت آنها نداشته باشد اما همیشه این افزایش سوخت بوده که یک جهش تورمی را به همراه داشته است. آیا این تصور درستی است؟
حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره این‌که آیا سهمیه‌بندی بنزین بر قیمت اجناس اثرگذار است، می‌گوید: این طرح بر قیمت تمام‌ شده اجناس نباید تاثیرگذار باشد، اما ممکن است از نظر روانی اثرات کوتاه‌مدت داشته و باعث افزایش قیمت مقطعی شود.
در این راستا محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم معتقد است، اصلاح قیمت بنزین و حامل‌های انرژی اثر تورمی زیادی ندارد و حتی در سال ۹۳ که قیمت بنزین و حامل‌های انرژی افزایش یافت، نرخ تورم به روند کاهنده خود ادامه داد.
مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله وزیر صنعت و قائم‌مقام وزیر صنعت هم تاکید کرده‌اند که گرانی به بهانه تغییر نرخ بنزین به‌هیچ‌وجه پذیرفته نیست و هیچ دلیلی برای گرانی وجود ندارد. البته مسؤولان نسبت به سوء‌استفاده‌هایی که ممکن است برخی افراد داشته و به این بهانه به گرانی اجناس و حتی احتکار رو آورند، واقف هستند و به همین دلیل از مردم خواسته‌اند برای اعلام تخلف‌ها همکاری بیشتری داشته باشند.
نظارت و حساسیت برای ثابت نگه داشتن قیمت‌ها در بازار به اندازه‌ای است که یکی از مسؤولان اتاق اصناف اعلام کرد، اجرای هر مصوبه برای افزایش قیمت حتی اگر دارای مصوبه دولتی باشد فعلا لغو شده و هیچ‌گونه افزایش قیمتی در هیچ قلم کالا و خدمات نخواهیم داشت.

میثم اسماعیلی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها