پایان مشترک داستان البغدادی و بن‌لادن و کپی برداری ترامپ از اوباما

نمایش خلیفه‌کشی در کاخ سفید

درست در اول ماه می 2011 ، خبر مرگ اسامه بن‌لادن، رهبر گروه تروریستی القاعده توسط باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده اعلام شد.
کد خبر: ۱۲۳۴۹۷۲

اوباما مدعی بود بن‌لادن در عملیاتی پیچیده و محاسبه شده از سوی نیروهای آمریکایی در منطقه ایبت آباد در پاکستان از پا درآمده است. برخی شهروندان آمریکایی پس از اعلام خبر کشته شدن بن‌لادن، از رئیس‌جمهور خود به‌عنوان یک قهرمان مبارزه با تروریسم، یاد کردند و در مکان‌هایی مانند میدان تایمز نیویورک به شادی و پایکوبی پرداختند!
استفاده ابزاری اوباما از ماجرای مرگ بن‌لادن
در ماورای شوی تمام‌عیاری که اوباما و همراهانش در فضای اجتماعی و سیاسی آمریکا خلق کرده بودند، اتفاقات و تصمیم‌گیری‌های پیچیده‌ای در جریان بود! اوباما بنابر پیشنهاد مشاوران امنیتی خود سریع دستور داد تا مقدمات انداخته شدن جسد بن‌لادن به دریا فراهم شود.
رئیس‌جمهور سابق آمریکا حتی از جسد مهره وابسته به خود و دستگاه‌های امنیتی آمریکا نیز می‌هراسید! او به‌خوبی می‌دانست که پرونده مرگ بن‌لادن باید برای همیشه بسته شود تا دردسری از این بابت در آینده گریبانگیر مقامات آمریکایی نشود. از سوی دیگر اوباما به رقص جسد بن‌لادن در اعماق دریا نیاز داشت تا بتواند از آن به‌عنوان دستمایه‌ای جهت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 استفاده کند. دقیقا همین اتفاق نیز رخ داد! او در مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012، از ماجرای کشته شدن بن‌لادن به‌عنوان یک دستاورد بزرگ امنیتی برای خود و دولت آمریکا یاد کرد.میت رامنی، نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا نیز با وجود آگاهی نسبت به آنچه در پشت پرده این ادعای مضحکانه می‌گذشت، چاره‌ای جز سکوت در برابر ادعای اوباما نداشت.
رمزگشایی از اعترافات ترکی‌الفیصل درباره مرگ بن‌لادن
درست در ماه می امسال (در هشتمین سالگرد مرگ بن‌لادن)، ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات پادشاهی عربی سعودی در گفت‌وگو با العربیه سعی کرد ابهامات مربوط به انداخته شدن جسد بن‌لادن به دریا را از سوی مقامات آمریکایی توجیه کند، اما در این خصوص ناشیانه عمل کرد! ترکی الفیصل در این خصوص تصریح‌کرد: «ایالات‌متحده آمریکا به‌عوض آن‌که جسد بن‌لادن را دفن کند، آن را به دریا انداخت تا از ساخته شدن مزاری برای او که ممکن بود برخی به زیارت آن بروند، جلوگیری کند. بن‌لادن همیشه محل اقامت خود را تغییر می‌داد تا شناسایی نشود. با این حال دستگاه اطلاعاتی عربستان فقط به دلایل انسان‌د‌وستانه به خانواده بن‌لادن اجازه می‌داد به دیدار او بروند! توضیحی درباره این‌که چرا آمریکایی‌ها به‌عوض آن‌که بن‌لادن را دستگیر کنند، او را کشته‌اند، وجود ندارد اما آمریکایی‌ها می‌گویند زمانی که وارد محل اقامت بن‌لادن شده‌اند، او مسلح بوده و به همین دلیل او را کشته‌اند!»
اظهارات پر از تناقض و ابهام ترکی الفیصل نشان می‌دهد رفت‌وآمد و جابه‌جایی‌های بن‌لادن در عربستان و پاکستان، کاملا تحت نظر دستگاه اطلاعاتی عربستان صورت می‌گرفته است.به عبارت بهتر، ریاض ( و متعاقبا واشنگتن) طی مدت‌های طولانی از محل اقامت، سکونت و حتی مسیرهای رفت‌وآمد رهبر القاعده اطلاع داشته‌اند. حتی ترکی الفیصل به‌صورت ناخودآگاه اعتراف کرده است رفت و آمد اعضای خانواده بن‌لادن به محل اقامت وی، به دلایل انسان‌دوستانه! تحت نظارت و با مجوز ریاض صورت گرفته است. حتی ترکی الفیصل باوجود تعلق‌خاطری که به دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ایالات‌متحده دارد، نتوانسته است توجیهی برای کشتن بن‌لادن در عوض دستگیری وی بیاورد.
جسد بغدادی هم به دریا انداخته شد!
هم‌اکنون در ماه اکتبر 2019 قرار داریم. ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا مشغول کپی‌برداری از همان بازی اوباما در سال 2011 است! او درحالی‌که در زمان انجام عملیات کذایی کشتار ابوبکر البغدادی به بازی گلف مشغول بوده ، مدعی نظارت لحظه‌به‌لحظه بر عملیات کشتن رهبر داعش است. ترامپ نیز در فاصله یک سال مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا، تصمیم گرفته خود را به‌عنوان یک قهرمان مبارزه با تروریسم معرفی کند. او در این شوی تکراری و آشنا، دیواری کوتاه‌تر از مهره وابسته به خود، یعنی ابوبکر البغدادی پیدا نکرده است! وجه مشترک بن‌لادن و بغدادی این است که زمانی زنده آنها در خدمت مقامات آمریکایی و درنهایت جسد آنها‌ در خدمت دو رئیس‌جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه قرارگرفته است. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در خصوص سرنوشت جسد رهبر داعش می‌گوید: جسد رهبر داعش را به دریا انداختیم! امحای جسد البغدادی به‌طور کامل و درست انجام شد. البغدادی تقریبا به‌طور دائم در محلی که مورد حمله قرار گرفت، زندگی می‌کرد! تصاویر و فیلم‌هایی از لحظات آخر مرگ بغدادی وجود دارد که ممکن است در آینده‌ای نزدیک آنها را منتشر کنیم!
بازی جمهوری‌خواهان با جسد بغدادی
ژنرال مارک میلی این سخنان را در یک کنفرانس خبری مشترک با مارک اسپر، رئیس پنتاگون بیان کرد. نکته جالب‌توجه این‌که رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نسبت به ثبات محل سکونت بغدادی، اذعان کرده است. یک رمزگشایی ساده از اظهارات ژنرال میلی نشان می‌دهد رهبر داعش در طول سال‌های اخیر، به‌خصوص پس از شکست در جبهه مقاومت، تحت نظر مقامات آمریکایی به زندگی خود در قسمت مشخصی از خاک سوریه (که هنوز تحت سیطره ارتش سوریه در نیامده) ادامه داده است. با این حال کاهش شدید محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی و به‌ویژه رسوایی شدید وی در ماجرای اوکراین گیت، وی را بر آن ساخته است تا هر چه سریع‌تر بازیگر دست‌آموز خود را به‌پای اهداف انتخاباتی خود قربانی کند. بدیهی است که در این آوردگاه، حداقل دموکرات‌ها نمی‌توانند اعتراضی به رئیس‌جمهور فعلی آمریکا بکنند! دموکرات‌ها یک‌بار با مانور تبلیغاتی کاذب روی ماجرای مرگ بن‌لادن، تعلق‌خاطر رهبر القاعده به خود را انکار کرده و درعین‌حال برای پیروزی مجدد خود در انتخابات آینده زمینه‌سازی کردند! حال قرعه به نام جمهوری‌خواهان افتاده است تا از جسد رهبر گروه تروریستی موردحمایت خود، پلی برای پیروزی احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری آینده بسازند؛ مگر آن‌که افشاگری‌های آینده در خصوص ماهیت ارتباطات ترامپ و بغدادی از سوی سایر منابع امنیتی در جهان، معادله را دوباره تغییر دهد.

علیرضا سعیدی

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها