دوران دفاع مقدس مملو از تجربیات ارزشمند بسیاری است که باید مورد بررسی و استفاده قرار گیرد. دورانی که اندکی پس از انقلاب، کشور بدون آمادگی لازم از طرف نظام بعث عراق که از حمایت‌های همه‌جانبه تمام ابرقدرت‌های دنیا برخوردار بود مورد حمله نظامی قرار گرفت اما به‌رغم همه مشکلات و حتی برخی فتنه‌های داخلی که کشور طی آن سال‌ها با آنها مواجه بود، سرانجام توانست از این مبارزه سربلند خارج شود. دستاوردهای موشکی و نظامی بازدارنده کنونی کشور پس از سال‌هایی که حتی توان تولید کوچک‌ترین ادوات جنگی را نداشتیم، نتیجه تکیه بر توان متخصصان داخلی در شرایط تحریم آن دوران کشور است.
کد خبر: ۱۲۲۹۶۹۱


انقلاب اسلامی ایران از ابتدای پیروزی همواره از طرف استکبار جهانی و ایادی آنها مورد تهدید قرار داشته است. گرچه جنگ نظامی پس از هشت سال پایان یافته، اما سال‌هاست دشمنی که نتوانست از مسیر نظامی انقلاب اسلامی را از پای درآورد، هجمه اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای را علیه کشورمان آغاز کرده است. این جنگ‌های تحمیلی گرچه از نظر نمود متفاوتند، اما ماهیت آنها یکی است و می‌توان از تجربیات گذشته در این برهه نیز استفاده کرد.
رهبر انقلاب در دیدار خبرگان با تاکید بر جنگ همه‌جانبه اقتصادی بر علیه نظام اسلامی فرمودند: در کنار این جنگ، یک جنگ مهم رسانه‌ای و تبلیغاتی نیز در جریان است که شدت آن بیشتر شده است. هدف این جنگ رسانه‌ای ایجاد اضطراب، یاس و ناامیدی، احساس بن‌بست و بدبین کردن مردم نسبت به یکدیگر و نسبت به دستگاه‌های مسؤول و همچنین بیشتر و بزرگ‌تر نشان دادن مشکلات اقتصادی در ذهن جامعه است. در این بین رادیو اقتصاد هم در حوزه جنگ اقتصادی و هم در حوزه جنگ رسانه‌ای نقش مهم و اثرگذاری دارد و باید با الهام از تجربیات سال‌های دفاع مقدس ضمن دفاع از جامعه در برابر حملات رسانه‌ای گسترده، جامعه را برای درست عمل کردن به وظایف خود تجهیز کند. اگر اقتصاد مقاومتی مهم‌ترین راهکار مقابله کشور در مقابله جنگ اقتصادی دشمن است، تبیین اصول آن برای مردم و مسؤولان و وظیفه‌ای که همه آحاد مردم در تحقق این اقتصاد مقاومتی دارند می‌تواند از ابزارهای دفاعی رسانه و رادیو اقتصاد در این مسیر باشد. اقتصاد مقاومتی همان الگویی‌است که علاوه بر این‌که برگرفته از قوانین علم اقتصاد است، ادامه همان مشی و مسیریست که طی سال‌های دفاع مقدس به آن عمل می‌شد. اقتصاد مقاومتی، اقتصاد قدرتمندی است که از تهدیدات مصون می‌ماند و حتی تهدید این اقتصاد برای دشمن هزینه بردار نیز خواهد بود.
اصول اقتصاد مقاومتی تکیه بر افزایش توان تولید داخلی با تکیه بر امکانات کشور برای تقویت پایه‌های اقتصادی کشور و کاهش آسیب‌پذیری آن از فشارهای خارجی دارد که در نهایت منجر به حل مشکلات اقتصادی، بهبود شاخص‌ها و افزایش رفاه عمومی می‌شود. این همان چیزی است که دشمن آن را هدف قرار داده است. موفقیت در این نبرد فرماندهان و سربازانی را می‌طلبد که با همت و انگیزه از همه ظرفیت‌های داخلی در جهت رفع موانع حرکت کنند و از هیچ تلاش و مجاهده‌ای در این راه دریغ کنند.

مهدیار اسماعیلی

مدیر رادیو اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها