سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ویلاییها فیلمی جهانی است
ثریا قاسمی، ویلاییها را نه اثری مربوط به یک خطه و اقلیم مشخص بلکه فیلمی جهانی تلقی میکند. او درباره این فیلم به جامجم میگوید: ویلاییها صرفا فیلمی دفاع مقدسی و جنگی نیست. این فیلم را منیر قیدی همراه با سعید ملکان ساخت که وقتی من فیلمنامه آن را خواندم، قصهاش خیلی به نظرم شیرین و جذاب آمد. قصه زنی چشمانتظار و صبور که در مقابل انواع و اقسام مشکلات میایستد. نقش من در ویلاییها زنی بود که مثل بسیاری زنان دیگر در سراسر دنیا قربانی جنگ میشود و بنابراین من ویلاییها را متعلق به گونه و حوزه خاصی نمیدانم، چون این اتفاق و این رنج و صبوری یک زن میتواند در هرگوشه جهان اتفاق بیفتد.
فیلمی با پیام انسانی
قاسمی بازی خود را در این فیلم حاوی یک پیام انسانی میداند و میگوید: این انتظار مختص زن ایرانی نیست و انگار سایه جنگ هیچوقت در این دنیا حذف نمیشود. همانطور که ویلاییها در ژاپن در سالروز بمباران اتمی هیروشیما هم به نمایش درآمد و با استقبال خوبی مواجه شد. این فیلم میتواند روایتگر تمام زنان درگیر جنگ در هر گوشه دنیا باشد. وقتی پیام یک اثر انسانی باشد دیگر هیچ محدوده جغرافیایی خاصی را دربر نمیگیرد.
بازی در دمای 55 درجه
این بازیگر پیشکسوت با یادآوری خاطرات فیلم ویلاییها توضیح میدهد: بازی در گرمای 55 درجه بیابانهای جنوب قطعا سختیهای بیشماری برای بازیگر و تمام عوامل یک فیلم دارد و خب داستان این فیلم هم با مضمونی که داشت به جان کشیدن این سختیها را میطلبید.
قاسمی در ادامه با تشریح مخاطب ویلاییها میگوید: ویلاییها فیلمی بود که مخاطب خاص خودش را داشت و در همان اندازه هم توانست تاثیر خود را بگذارد. چون چه بخواهیم و چه نخواهیم باید بپذیریم که ذائقه مخاطبان سینما در سالهای اخیر تغییر کرده و به سمت فیلمهایی رفته که با انواع و اقسام شیوهها سعی در خنداندن مردم دارند.
با وجود این اما، ویلاییها را مخاطبانش دیدند. حتی برایم جالب بود که نسلهای جوانتر هم که اصلا در زمان جنگ نبودند و آن را حس نکردهاند هم با این فیلم ارتباط برقرار کردند. این در حالی است که بعضیها میگویند نسلهای جوان ما هیچ علاقهای به فیلمهای حوزه دفاع مقدس ندارند!
این روزها کمتر قدرت انتخاب داریم
با توجه به تاثیرگذاری نقشی که قاسمی در ویلاییها بازی کرده از او میخواهیم درباره ویژگیهای پذیرش یک نقش توضیح میدهد: من بازیگرم و در هر فیلمی که ساختار روایی درست و نقشی تاثیرگذار داشته باشد بازی میکنم. راستش را بخواهید این روزها ما بازیگران کمتر قدرت انتخاب داریم و بیشتر انتخاب میشویم. در واقع بازار کار هم چندان پررونق نیست که من خودم را مقید کنم فلان نقش را بازی کنم. حتی بارها برایم پیش آمده که با کارگردانان فیلم اولی کار کنم و هیچ واهمهای هم از این کار نداشتم. چون همیشه معتقد بودم اگر کارگردانی کاربلد باشد و قصه خوب باشد، آن کار خواهد درخشید.
او در پایان درباره جذابیتهای بازیگری خاطرنشان میکند: اگر همه چیز کار اصولی باشد هنوز هم از بازی کردن لذت میبرم. سکانسی را که خوب نوشته شده و کارگردان برایش میزانسن خوب طراحی کرده با تمام توانم بازی میکنم. من اگر هزار ناراحتی هم داشته باشم، اما از بازیام کم نمیگذارم. چون وجدان کاری دارم.
مادرانی که در اطراف ما زیادند
قاسمی درباره نقش بهیادماندنی خود در «ویلاییها» میگوید: مسلما بازی در نقش مادری که چشمانتظار فرزندش است برایم غمانگیز است. من نمونههای این مادران را در جامعه زیاد دیدهام. مادرانی که در زمان جنگ هر بار که فرزندشان را راهی جبهه میکردند، نمیدانستند آیا بار دیگر فرزندشان را میبینند یا نه. مادرانی که سالها از فرزندشان بیخبر بودند و هستند و در واقع برای بازی در این نقش کافی بود تمام آنچه سالها در اطرافم دیده بودم را به یاد بیاورم.
ساناز قنبری
سینما
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با دکتر سیدمرتضی موسویان، ضرورت و اهمیت داشتن دکترین در رسانه و دلایل قوت و ضعف رسانههای داخلی و معاند را بررسی کردهایم
ابراهیم تهامی، مهاجم سابق تیمملی در گفتوگو با جامجم:
گفتوگو با محمود پاکنیت بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون
در گفتوگو با تهیهکننده مستند معروف شبکه سه اولویتهای موضوعی فصل جدید بررسی شد