ادعای صبا کمالی درباره بی‌سواد خواندن منتقدانش چقدر درست است؟

نیچه، ژیـان، پیشــی ناز و دیگران

بحث درباره اظهار نظر اخیر صبا کمالی آن هم در دهه اول محرم که افکار عمومی را جریحه‌دار کرده در گروه‌های تلگرامی بالا گرفته. بازیگری که هرچند در صفحه اینستاگرامش مدعی اشتغال در سینما و تئاتر است، اما در یک دهه اخیر در هیچ‌کدام از این دو حوزه حضور مهمی نداشته و اگر نبود سریال پس از باران و کیف انگلیسی شاید خیلی‌ها او را به چهره هم نمی‌شناختند. یکی از همکاران سینمایی‌مان با اشاره به مواضع قبلی خانم بازیگر عقیده دارد که برجسته کردن هنرمندان در افکار عمومی اشتباه است. او که دو دهه است با ریز و درشت هنرمندان در ارتباط است و از جزئیات زندگی شغلی و شخصی آنها مطلع، در ادامه در دفاع از استدلال خودش می‌‍‌گوید برجسته کردن این افراد باعث می‌شود که یک جای کار، گند قضیه بزند بیرون و این خدشه به افکار عمومی وارد می‌شود. هرچند دیدگاه همکار خبرنگارمان بدون بهره از حقیقت نیست، اما به این فکر می‌کنم که مگر می‌‍‌شود تن به نظام رسانه‌ای مدرن داد، ولی اقتضائات آن را نپذیرفت؟ ستاره یا سلبریتی بودن یکی از اقتضائات مهم رسانه‌ای مدرن است، چه آن را قبول داشته باشیم چه نداشته باشیم، این وسط اما یک حلقه مفقوده وجود دارد. زمانی که ستاره‌ها به خاکی می‌زنند چه باید کرد؟! اجمالا شاید پاسخ این سوال را بشود در افزایش سواد رسانه‌ای مخاطب یافت. این‌که وقتی یک ستاره سخنی می‌گوید، مخاطب به صرف ستاره بودن آن نپذیرد و از موضع منفعل با موضوع برخورد نکند و خودش بتواند در مورد درست یا غلط بودن اظهارنظر آقا یا خانم ستاره، موضع داشته باشد. اجمالا در راستای همین موضوع سری زدیم به صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی صبا کمالی. نیم‌نگاهی به پست‌های این بازیگر کم‌کار شاید نشان بدهد با چه فردی و از چه سطح و درجه‌ای از فکر و اندیشه طرف هستیم.
کد خبر: ۱۲۲۷۹۹۱

اینستاگرام‌بازی
‎«بازیگر سینما و تئاتر، کارآفرین، عاشق ‎ایران و مردمش». این عبارتی است که در صفحه اینستاگرام خانم بازیگر به چشم می‌خورد. بالاتر از این عبارات فارسی، عبارت دیگری هم به انگلیسی نوشته شده که نشان می‌دهد صفحه رسمی صبا کمالی است. صفحه کمالی تقریبا 63 هزار دنبال‌کننده دارد که احتمالا بخشی از آنها مربوط به روزهای اخیر و پستی است که یکی دو روز قبل منتشر کرد و خشم بسیاری از کاربران را برانگیخت. خشم کسانی که کمالی در سر صفحه‌‌اش خودش را عاشق آنها معرفی کرده است. کمالی در پستی که البته حالا آن را حذف کرده در قالب یک گفت‌وگو که خودش آن را یک فرم نمایشنامه‌نویسی معرفی می‌کند مطالب ناشایست و توهین‌آمیزی خطاب به امام حسین(ع) طرح می‌کند.
کمالی بعد از اعتراض‌ها، پست مزبور را حذف کرد و سه پست دیگر منتشر کرد تا به زعم خودش بتواند اقدام قبلی را جبران کند. با این حال حجم واکنش‌های کاربران آنقدر شدید و زیاد بود که او مجبور شد قسمت نظرات هر سه پست آخر را ببندد. کاربران اما ناراحت‌تر از آن بودند که از اعتراض صرف‌نظر کنند. همین هم باعث شد که اگر به پست‌های قدیمی‎تر مراجعه کنید با نظرات متعددی مواجه می‌شوید که سعی کرده‌اند صدای اعتراض‌شان را به اقدام اخیر خانم بازیگر برسانند. اولین پستی که قسمت نظرات آن باز مانده تا الان 37 هزار کامنت را در خودش جای داده است. یک کاربر خانم در اعتراض به کمالی نوشته: «واقعا متاسفم برای هنرمندنماهایی مثل شما که هنوز یاد نگرفتی اگر اعتقاد به چیزی نداری حداقل احترام بگذاری به اعتقاد عده کثیری از مردم کشورت و این‌طوری تو شبکه‌های اجتماعی هتاکی و بی‌ادبی نکنی!»
فارغ از کنجکاوی درباره این‌که مردم در اعتراض به کمالی چه نوشته‌اند، مرور و بالا و پایین کردن پست‌های صفحه اینستاگرام او هم خالی از لطف نیست: پوستر تبلیغاتی برای یک همایش توانمندسازی در شهر ساری، تصویر حیوانی که میان گوسفندان گیر افتاده و راه فراری ندارد و کمالی آن را نمادی از وضعیت هدایت ایرانی‌ها می‌داند، ویدئویی از رالی خودروهای ژیان در قبل از انقلاب در تخت‌جمشید، تک جملات مینی‌مالیستی از امیل زولا و نیچه و امثالهم، تصویر آرامگاه کوروش و تبریک روز تولدش، ویدئویی از تام و جری و دعوت مخاطبان به این‌که در ازدواج در پی همسر هم‌سنگ و هم‌شأن خودشان باشند و ... اینها شاید به خوبی بتواند فضای حاکم بر صفحه شخصی فردی را نشان دهد که مطلب توهین‌آمیزش را نوعی گفت‌وگوی خیالی در قالب یک نمایشنامه توصیف کرده است. ادعایی که البته مورد پذیرش کاربران قرار نگرفته است.

تلگرام‌بازی
واقعیتش را بخواهید اگر یکی از پست‌های این کانال تلگرامی برایتان فوروارد شود و ندانید این کانال متعلق به چه کسی است یا تحت نام چه کسی فعالیت می‌کند احتمالا با خودتان فکر می‌کنید یکی پیدا شده و با کپی کردن پست‌های کانال‌هایی مانند گیزمیز یا خنده‌پاره به دنبال جذب مخاطب است. این همان حدسی است که ما هم زدیم و با خودمان گفتیم حتما یکی پیدا شده تا از اسم و نام صبا کمالی سوءاستفاده کند و برای خودش بساط و بازار راه بیندازد. باید اما به عرض‌تان برسانیم که این فرض ما و شما اشتباه است. نشان به آن نشان که خانم بازیگر سینما و تئاتر و کارآفرین تصویری از یک گربه در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده و برایش توضیح داده «این پیشی کنجکاو و ناز منتظره شما رو در تلگرام ملاقات کنه». آدرسی هم که در کنار این پیشی ناز و کنجکاو ذکر شده مربوط به همان کانالی است که در سطرهای ابتدایی توصیفش کردیم.کانال خانم بازیگر به اندازه صفحه اینستاگرامش مخاطب ندارد. حدود 50 نفر! خب ما به نیابت از شما کمی در این کانال بالا و پایین رفتیم و حالا اندکی از مشاهدات‌مان را با شما به اشتراک می‌گذاریم. اجمالا اما باید بگوییم فضا همان فضایی است که در صفحه اینستاگرام هم تجربه‌اش کردیم. یکی از پست‌های مربوط به اسب سفیدی است که توسط جماعت زیادی عزادار احاطه شده. در توضیح این تصویر نوشته شده «این اسب معروف بوده که در روز عاشورا گریه می‌کنه و از همه جای ایران به زیارتش می‌رفتند. بعدا پلیس می‌فهمه صاحبش شب جلوی چشمش جوشکاری می‌کنه و فرداش این زبون‌بسته از چشماش اشک میاد!» در پست دیگری در همین کانال تصویر یک مرد سیاهپوست را می‌بینیم و در کنارش هم تصویر بزی که تور عروس روی سرش گذشته‌اند. در توضیح این تصویر هم چنین می‌خوانیم: «مرد سودانی که در حال سوءاستفاده از بز همسایه دستگیر شد توسط دادگاه محکوم به پرداخت 15 هزار دینار به همسایه به عنوان مهریه و ازدواج با بز شد.» جملات و نقل قول‌های مینی‌مالیستی از جمله مواردی بود که در صفحه اینستاگرام خانم بازیگر به چشم می‌خورد. اینجا در کانال تلگرامی هم مواردی از این دست به چشم می‌خورد. همچنین در توضیح تصویر دیگری از یک نقاشی قدیمی، صاحب کانال چنین نوشته است: «پادشاهی خروج باد شکم را ممنوع کرده بود! از او پرسیدند چرا این کار را ممنوع کردی؟! گفت تا ملت سرگرم آزادی آن هستند آرزوی بزرگ‌تری را دنبال نخواهند کرد!»

خب که چی؟
بیایید یک بار دیگر اتهاماتی که صبا کمالی حواله منتقدانش کرده را با هم مرور کنیم: «به علت کج‌فهمی، بی‌سوادی، متعصب بودنِ بدون تفکر و اطلاع نداشتن از اصول نمایشنامه‌نویسی نسبت‌های بس ابلهانه به من زدند و منو بدون اعتقاد معرفی کردند. به این علت گفت‌وگوی تخیلی و صمیمانه خودم با امام حسین(ع) را برداشتم. در نمایشنامه ما با خدا جدل می‌کنیم و حتی دعوا. این‌که دیگران امامان رو از خدا بالاتر می‌دونند، خودشون میدونند چرا!» خب اجازه بدهید ما دیگر ادامه ندهیم. با توجه به فضایی که از اینستاگرام و کانال تلگرامی خانم کمالی دیدیم، این‌که ادعای استفاده از تکنیک‌های هنری و نمایشنامه‌نویسی چقدر محلی از اعراب دارد به عهده خودتان!

محمدصادق علیزاده

ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها