رادیو جاکاراندای آفریقای جنوبی، دیروز از درگذشت رابرت موگابه، رئیس‌جمهور پیشین زیمبابوه در ۹۵ سالگی خبر داد. موگابه پس از 30سال در راس قدرت بودن در جریان کودتایی در نوامبر 2017 مجبور شد از قدرت کناره‌گیری کند. او که سال‌ها در راه مبارزه برای استقلال زیمبابوه جنگیده بود درعین حال به نماد ملی‌گرایی این کشور تبدیل شده بود‌.
کد خبر: ۱۲۲۷۲۵۳

موگابه اما زمانی که در قدرت بود از یک چهره انقلابی به دیکتاتوری بی‌رحم تبدیل شد. به گزارش شبکه الجزیره، امرسون منانگاگوا، رئیس‌جمهور کنونی زیمبابوه به همین مناسبت در توییتر نوشت: موگابه، نماد استقلال و ملی گرای آفریقایی بود که زندگی خود را وقت رهایی و توانمندسازی مردم خود کرد.
موگابه در 21 فوریه 1924 در خانواده‌ای کاتولیک در کوتاما میشن در شمال غربی هراره متولد شد. در ده سالگی پس از آن‌که پدر نجارش خانواده را رها کرد به تحصیلات خود ادامه داد و معلم شد‌. از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۷ موگابه رئیس‌جمهور و پیش از آن طی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۷ نیز به عنوان نخست‌وزیر زیمبابوه بر سر کار بود. او از نظر ایدئولوژیک یک ملی‌گرای سوسیالیست آفریقایی به شمار می‌رفت که از سال ۱۹۷۵ اتحادیه ملی آفریقایی ملی زیمبابوه ـ جبهه میهنی (زانو ـ پی‌اف) را رهبری کرد.

سال گذشته گمانه‌زنی‌هایی درخصوص وخامت وضعیت جسمانی موگابه و مراجعات مکرر او به کشور سنگاپور به منظور انجام معالجات و درمان منتشر شد. موگابه سرانجام نیز درهمین کشور وفات یافت. او سال 2000 کمپینی برای خلع ید کشاورزان سفید پوست در زیمبابوه از اراضی‌شان به راه انداخت و همین مساله خشم اروپایی‌ها به‌خصوص انگلستان را برانگیخت‌. موگابه هرچند این اراضی را به سیاهپوستان زیمبابوه برگرداند، اما به گفته کارشناسان این تصمیم به وقوع یک قحطی در زیمبابوه منجر شد. موگابه در دوران حضورش در قدرت با رویکرد مشت آهنین حکومت می‌کرد و به مخالفانش اجازه عرض‌اندام نمی‌داد. او خود را به عنوان رئیس‌جمهور مادام‌العمر معرفی کرده بود و حاضر به تقسیم قدرت یا کوتاه آمدن از آن نبود. پیوسته موگابه در انتخابات‌های نمایشی با بیش از 90 درصد آرا به ریاست‌جمهوری برگزیده می‌شد و تنها چند سال پیش بود که در یک انتخابات مناقشه‌برانگیز چیزی نمانده بود از قدرت برکنار شود، اما با تقلب توانست دوباره قدرت خود را حفظ کند‌. با این حال سرانجام در نوامبر 2017 موگابه تحت فشارهای حاکمان ارتش مجبور به استعفا شد. دوران حکومت موگابه در مجموع برای مردم زیمبابوه دوران سختی بود و تحریم‌های خارجی اقتصاد این کشور را به‌شدت فلج کرده بود. به همین دلیل مردم زیمبابوه در اواخر با تورم‌های نجومی دست و پنجه نرم می‌کردند. روز گذشته برخی رسانه‌ها گزارش دادند گروه‌هایی از مردم در زیمبابوه با شنیدن خبر درگذشت موگابه شادمان شده و با خودروها در خیابان به بوق زدن پرداختند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها