عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستگیری رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: اکنون زمان شفاف‌سازی درباره عملکرد این سازمان و اجرای دقیق اصل 44 فرا رسیده و نباید فراموش کنیم روند بررسی عملکرد آن از دوره ارسال نامه نمایندگان به رئیس جمهور آغاز شده بود.
کد خبر: ۱۲۲۳۳۹۴
تخلفات گسترده‌ای در سازمان خصوصی سازی اتفاق افتاده / اکنون وقت شفاف سازی  است

به گزارش جام جم آنلاین، ابوالفضل ابوترابی، در این زمینه گفت: زمستان سال گذشته بود که 55 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به گزارش‌ها و تحقیقاتی که انجام دادند به رئیس جمهور نامه‌ای نوشتند که تخلفات گسترده‌ای در سازمان خصوصی سازی صورت گرفته و باید در این زمینه رسیدگی صورت پذیرد.
ابوترابی، در ادامه افزود: این نامه عاملی شد تا نهادهای مسئول و همچنین قوه قضاییه رسما به ماجرا ورود پیدا کرده و با جدیت واگذاری‌های صورت گرفته را رصد و بررسی کنند که در این دوره حداقل 5 مورد تخلف آشکار کشف شد و هیچ جای ابهامی در تخلفات نسبت به اجرای اصل 44 قانون اساسی نبود.
این عضو کمیسیون قضایی مجلس درباره این تخلفات آشکار تصریح کرد: واگذاری پالایشگاه کرمانشاه، کشتارگاه اردبیل، نیشکر هفت‌تپه، ماشین‌سازی تبریز و آلومینیوم المهدی مهمترین تخلفاتی بود که در بررسی‌های اولیه مشخص شد و احتمالا موارد دیگری در آینده نیز مشخص شود.
وی همچنین اظهار کرد: نکته جالب توجه برای نمایندگان در واگذاری کشتارگاه اردبیل بود که در این کشتارگاه فروشنده و خریدار هر دو خود آقای پوری‌حسینی یعنی رئیس وقت سازمان خصوصی سازی بود که کاملا تخلف از اجرای قانون و شاهد مثالی برای فسادهای دیگر در این نهاد بوده است.
ابوترابی به خبرنگار ما گفت: نکته‌ای که در اغلب این نوع واگذاری‌ها توجه نمایندگان و نهادهای بازرسی را به خود جلب کرد؛ موضوع توجه سازمان خصوصی سازی به اهلیت متقاضیان یا خریداران واحدها بود که در هیچ یک از این موارد اصل اهلیت خریداران رعایت نشده و بارزترین مورد هم نیشکر هفت تپه بوده است.
وی معتقد است بسیاری از مشکلات کارگری و تجمعات سال گذشته دقیقا به همین دلیل روی داده و از آنجا که خریداران هیچ سابقه‌ای در مدیریت یا تجارت نداشتند به جای اینکه با اجرای خصوصی سازی واحدهای واگذار شده رونق تولید را تجربه کنند بیشتر به سمت تعطیلی و تعدیل نیرو حرکت کرده‌بودند.
این عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: طی بررسی‌های نمایندگان و تعدادی از نهادها مشخص شد حجم بالایی از تخلف و بی‌تدبیری دولت درباره 17 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی هم در همین واگذاری‌ها بوده است. به عنوان مثال یکی از خریداران جوان نیشکر هفت تپه رقم بالایی از این ارزها را دریافت کرده و بجای تکمیل نیازهای کارخانه در بخش‌‌های دیگری سرمایه‌گذاری کرده است.
ابوترابی به خبرنگار ما گفت: امروز می‌بینیم بزرگترین تخلف در تخصیص ارز 4200 تومانی به جز نیشکر مربوط به خریدار ماشین‌سازی تبریز است که این خریدار نه تنها سواد نداشته بلکه با استفاده از نام این واحد و به بهانه تجهیز کارخانه حجم بالایی ارز دولتی دریافت کرده و درجای دیگری این منابع را در راستای منافع شخصی هزینه کرده است.
به گفته ابوترابی البته این موارد تخلفی؛ در بررسی‌های اولیه کشف شده که احتمال افزایش این تخلفات در بررسی‌های تکمیلی با توجه به تشکیل پرونده از سوی قوه قضاییه غیر محتمل نیست و باید منتظر بررسی‌های نهایی باشیم.
عضو کمیسیون قضایی مجلس درباره برخی اظهارات رئیس سابق سازمان خصوصی سازی مبنی بر اعمال فشار یا نظر برخی نهادها در واگذاری‌ها تاکید کرد: امروز زمان شفاف سازی فرا رسیده و اگرچه تاکنون آقای پوری حسینی هیچ مدرکی در این زمینه ارایه نکرد، اما اگر واقعا چنین مواردی بوده باید ایشان با ارایه مستندات و دلایل محکمه پسند در این زمینه شفاف سازی کند.
وی درپایان با اشاره به گستردگی پرونده و اهمیت انجام روند بررسی تخلفات به جام جم آنلاین گفت: تعیین تکلیف واحدهای واگذار شده کاملا منوط به رای دادگاه و تصمیم مرجع قضایی است و اگر این نهاد تصمیم به ابطال واگذاری بگیرد قطعا حکم اجرا خواهد شد و این واحدها یا واحدهای دیگری که در واگذاری آنها تخلف صورت گرفته به اهل آن با شرایط شفاف واگذار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
۰
۰
پرونده ی مخابرات رو هم رو كنید.تلفن ثابت و كارگران آن در حال نابودی است.

نیازمندی ها