یوسف سلامی، از متن و حاشیه‌های خبرنگاری می‌گوید

هدف ما مطالبه‌گری است

یوسف سلامی یکی از معروف‌ترین خروجی‌های باشگاه خبرنگاران جوان است که در سال‌های اخیر به عنوان خبرنگار تلویزیونی مشغول به کار شده است. سلامی که ابتدا با مجله خبری چهره شد به شکل تخصصی در حوزه سلامت فعالیت می‌کرد. اما به گفته خودش به خاطر قاضی‌زاده هاشمی که وزیر وقت بهداشت بود مجبور شد حوزه کاریش را تغییر دهد. او در حال حاضر خبرنگار اجتماعی و حوزه دولت است. به مناسبت روز خبرنگار به سراغ سلامی رفتیم تا با او در مورد نقطه آغاز خبرنگاریش، مشکلات کاری و... به گفت‌وگو بپردازیم. راستی آقا یوسف جزو خبرنگاران خوش اخلاق صدا وسیما ست.
کد خبر: ۱۲۲۲۵۱۳

به عنوان اولین سؤال، شما از کجا و در چه حوزه‌ای کار خودتان را آغاز کردید؟
من از سال 80 در باشگاه خبرنگاران جوان و در حوزه پزشکی شروع به کار کردم و پس از چند سال وارد مجله خبری ساعت 19 شبکه یک شدم و آنجا هم گزارش‌های پزشکی می‌گرفتم. این مساله ادامه داشت تا این‌که با توجه به مشکلاتی که پیش آمد، تیم مجله خبری عوض شد و من هم وارد اجرای حاشیه‌های پزشکی بخش خبری 20:30 شدم.
چه حاشیه‌هایی؟
این بخش در میان مردم به محبوبیت خاصی رسیده بود وحتی وقتی میان مردم می‌رفتم بازخوردهای خوبی دریافت می‌کردم که نتیجه کار خوبی بود که در این مجله انجام می‌دادیم؛ حاصل این کار خوب، تیمی جوان و کار بلد بود که ترسی از پرداختن به موضوعات نداشت و تنها تلاش برای رفع مشکلات مردم می‌کرد، اما از زمانی که آقای سرافراز، رئیس وقت سازمان صدا وسیما آمدند شاهد بودیم چندان تمایلی به مدل مجله خبری شبکه یک نداشتند و نه تنها به طور کلی آن تیم عوض شد بلکه شکل مجله خبری هم تغییر کرد. این مجله با این‌که بعد از بخش خبری نسبتا کم حاشیه 19 بود و زمان 15 دقیقه‌ای هم داشت، اما توانسته بودیم در این زمان کوتاه اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.
آن زمان حتی شاهد بودیم این مجله، شاهد حاشیه‌های زیادی هم شده بود.
طبق نظر‌سنجی‌های سازمان از نظر بیننده‌ها جزو محبوب‌ترین بخش‌های خبری بودید؟
در جواب سؤال شما هم باید بگویم بله. این بخش حاشیه‌هایی هم داشت که بیشتر البته می‌توانم درباره حوزه‌ای که خودم اجرا می‌کردم یعنی سلامت صحبت کنم.
درباره زمانی که به بخش حاشیه‌های پزشکی بخش خبری 20:30 رفتید صحبت کنید. آن باز خوردی که در مجله خبری داشتید در 20:30 هم وجود داشت؟
اجرای من در این بخش‌ها سختی‌ها و چالش‌های خاص خودش را داشت. به طور مثال یادم هست روزی وزیر بهداشت مهمان برنامه «نگاه یک» بود که در آن از تمام شدن بخش حاشیه‌های پزشکی 20:30 ابراز خوشحالی کرد! ما در این بخش اصطلاحا گاهی پا روی دم شیر می‌گذاشتیم و گاهی هم دست در لانه زنبور می‌کردیم که اتفاقا همین موضوعات باعث بروز مشکلاتی می‌شد.
دست ما به طور کلی باز است. اما نباید فراموش کنیم بودجه صدا و سیما از طریق دولت تامین می‌شود.
به نکته خوبی اشاره کردید. به عنوان آخرین سؤال به نظر شما دست خبرنگارها برای پرداخت به موضوعات و مشکلات مردم تا چه میزان باز است؟ این سؤال در حالی مطرح می‌شود که بودجه صدا و سیما از طریق دولت تامین می‌شود و این موضوع می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود که نمونه اخیر آن سریال «گاندو» بود.
بله، بودجه صدا وسیما را دولت تامین می‌کند و طبیعتا ما هم باید این موضوع را در نظر بگیریم. باور کنید ما مطالبات و مشکلات مردم را لمس می‌کنیم و علاقه زیادی هم داریم تا به آن بپردازیم، اماگاهی اوقات این فشارها باعث مشکلاتی می‌شود که شاید مانع این پیگیری‌ها شود. بعضی اوقات یک خبرنگار درباره یک وزارتخانه‌ گزارشی می‌رود که در نهایت باعث مشکلاتی برای بودجه سازمان صدا و سیما می‌شود.
هدف خبرنگارها مطالبه‌گری است و به طور کلی ما با کسی مشکل شخصی نداریم و سعی می‌کنیم مشکلات و مطالبات مردم را بیان کنیم.

صادق پریدری

خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها