جام جم آنلاین گزارش میدهد
در ادامه به نکاتی درباره کاهش قدرت خرید مردم اشاره شده که در زیر میخوانید:
1. بهطور کلی در شرایط تورمی سال ۹۷ و سهماهه ۹۸ قطعا سفره مردم و اقلام خریداری شده به لحاظ مقدار کاهشیافته است.
2. با توجه به کاهش قدرت خرید مردم بدیهی است که سهم مصرف برخی گروههای کالایی مانند لوازم منزل، لوازم صوتی و تصویری، محصولات آرایشی و بهداشتی کاهش و بودجه مربوطه به اقلام خوراکی و آشامیدنی اختصاصیافته است. مثلا هزینه صرف شده خانوارها در خرید لوازم آرایشی از فروشگاه زنجیرهای شهروند در سهماهه امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. این در حالی است که نرخ تورم مربوط به این گروه کالایی بالغ بر ۷۰ درصد بوده و بر این اساس قطعا میتوان گفت که کاهش میزان مصرف لوازم آرایشی قابل توجه است.
3. میزان خرید ماهانه مرغ در سال جاری در فروشگاه شهروند حدودا ۴ تا ۵ میلیارد تومان و گوشت حدود ۲۵ تا ۲۸ میلیارد تومان بوده است، در حالی که میزان خرید ماهانه این دو کالا در سهماهه سال ۹۷ به ترتیب حدود ۳ تا ۴ میلیارد تومان و گوشت حدود ۱۵ تا ۱۸ میلیارد تومان بوده است. با توجه به آنکه نرخ تورم گوشت در سهماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا دو برابر مرغ بوده است نه تنها میتوان گفت مصرف این دو کالا در سبد خرید مردم کاهشیافته، بلکه یک جایگزینی بین این دو کالا نیز صورت گرفته است (مرغ تا حدودی جایگزین گوشت شده است).
4. در تأیید مطالب فوق مشاهده شده میزان رشد هزینه صرف شده برای خواربار به مراتب بیشتر از نرخ تورمان در سهماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بوده که این مهم به معنای افزایش سهم بودجه خوراکیها در سبد خانوار است.
5. نرخ تورم خردهفروشی در سهماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر ۵۰ درصد بوده است در حالی که این نرخ برای سهماهه سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ تقریبا 10 درصد بود.
6. بر اساس گزارشهای رسمی منتشرشده طی یک دهه گذشته، خانوارها بهطور متوسط ۱۴ درصد مصرف کالاهای خوراکی و آشامیدنی را کاهش دادهاند که با توجه به تداوم کاهش قدرت خرید مردم طی سالهای اخیر بهخصوص سالهای ۹۷ و ۹۸ حتما این روند ادامه داشته و شاید بدتر شده باشد.
7. بر اساس همین گزارشها در سنوات اخیر عنوانشده که مثلا مصرف برنج ۱۰ درصد، گوشت ۱۵ درصد، مرغ ۳ درصد و ... کاهشیافته که قطعاً این روند در یکی دو سال اخیر به دلیل کاهش شدید قدرت خرید با شدت بیشتری ادامه داشته است.
8. بههرحال به دلیل نبود یا کمبود آمار و اطلاعات و بعضا تناقض آنها تبیین دقیق از تغییرات وضعیت مصرف گروههای کالایی بسیار مشکل است. لیکن با توجه به نرخ رشد سالانه حقوق و دستمزد و نرخ تورم مطالب پیشگفته در خصوص کاهش مصرف و کوچک شدن سفره مردم کاملا متصور خواهد بود.
علی بهمنی
کارشناس اقتصادی
جام جم آنلاین گزارش میدهد
جام جم آنلاین گزارش میدهد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد؛
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک فعال سیاسی:
یک نماینده مجلس:
در گفتوگوی «جامجم» با استاد حوزه و مبلغ بینالملل بررسی شد
گفتوگو با موسی اکبری،درخصوص تشکیل کمپین«سرزمین من»وساخت و مرمت۵۰خانه در منطقه زنده جان