قیمت چای خارجی از ابتدای سال جاری تاکنون دو تا سه برابر افزایش یافت؛ فعالان اقتصادی دلیل این افزایش قیمت را حذف ارز دولتی ۴۲۰۰تومانی برای این کالا ذکر می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۲۰۴۴۴

به گزارش ایرنا، بهای هر نیم‌کیلوگرم چای خشک خارجی برندهای مختلف توینینگز ۷۵هزار و ۹۰۰تومان، گلستان ۶۷ هزار و ۵۰۰تومان، دو غزال ۷۰هزار تومان، احمد ۷۰هزار تومان و جهان ۶۰هزار تومان است؛ در حالی که پیش از این با دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت همین کالاها برای چای توینینگز ۳۷هزار تومان، گلستان ۲۹هزار و ۹۰۰ تومان، دو غزال ۲۹ هزار و ۹۰۰تومان، احمد ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان و جهان ۲۸ هزار تومان بود.
ابتدای اردیبهشت‌ امسال علی‌اکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی از حذف ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت قرمز، کره، حبوبات و چای خبر داد و مقرر شد براساس نظام یکپارچه معاملات ارزی این کالاها با ارز نیمایی تأمین و وارد کشور شود.
نیاز مصرفی چای کشور سالانه صد هزار تن است که از این میزان ۷۵ هزار تن از محل واردات و ۲۵ هزار تن از تولید داخلی تأمین می‌شود که نشان می‌دهد سهم چای خارجی در بازار داخلی سه‌چهارم سرانه مصرف و چای داخلی ما سهم یک‌چهارمی در این بازار دارد.
کاوه زرگران، دبیرکل کانون صنایع غذایی ایران با بیان این‌که چای ایرانی به دلیل طعم خاصی که دارد ذائقه همه افراد جامعه را در برنمی‌گیرد، گفت: امروز بخش عمده مردم ایران گرایش به مصرف چای‌های خارجی دارند که با حذف ارز۴۲۰۰ تومانی در پایان فروردین، افزایش سه‌برابری قیمت چای دور از تصور نبود.
وی عنوان کرد: با حذف ارز دولتی واردکنندگان ناچارند این کالاها را با ارز نیمایی یا آزاد تأمین و وارد کشور کنند که با توجه به فاصله قیمت ارز آزاد نسبت به ارز دولتی، افزایش سه برابری قیمت چای خارجی منطقی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها