تورقی بر مجموعه 3 جلدی «پسری که دور دنیا را رکاب زد»

چطور ساندویچ موز درست کنیم!

شروع یک کار جدید همیشه خدا، ضربان قلب آدمیزاد را تند می‌کند و صدای نفس‌کشیدنش را در‌می‌آورد، به‌خصوص اگر بزرگ‌ترین آرزویت، رکاب‌زدن دور دنیا باشد.
کد خبر: ۱۲۱۷۶۹۲

آن وقت است که در یک لحظه باید تصمیم بگیری از تمام چیزهایی که سال‌ها به آنها عادت کرده‌ای دست بکشی و برای رسیدن به آرزویت، سخت‌ترین تصمیم زندگی‌ات را تبدیل به خاطره‌انگیزترین تصمیم کنی. کاری که پسر بچه‌ای به نام «تام» با تمام جسارت و شجاعت، رؤیایش را پشت پنجره کلاس درسش در سر پروراند و تمسخر معلم و دوستانش باعث شد تا برای رسیدن به آرزویش 74030 کیلومتر رکاب بزند. رؤیایی که هر بار از امید به رسیدنش پیش هرکسی حرف می‌زد به او لقب دیوانه اعطا می‌کردند و تام پیش خودش آرزو می‌کرد کاش هر بار کسی او را دیوانه خطاب می‌کند یک سکه گیرش بیاید.
تام پسرکی انگلیسی، سفر خود را از گذشتن از قاره اروپا و راهی شدن به سمت قاره آفریقا آغاز می‌کند و حالا حاصل ماجراجویی‌هایش را در مجموعه‌ای سه جلدی به نام «پسری که دور دنیا را رکاب زد» نشر اطراف به چاپ رسانده است. این مجموعه گرچه برای نوجوانان نوشته شده، اما از آن دست کتاب‌هایی است که هر مخاطب بزرگسالی نیز با شروع جلد اول، رکاب زدن دور دنیا را آغاز می‌کند و با تام قهرمان معمولی داستان همراه می‌شود.
این کتاب که در زمره سفرنامه‌ها جا می‌گیرد خوبی‌اش این است که شما را بدون این‌که بخواهید تصمیمی بزرگ برای ترک خانه و کاشانه‌تان بگیرید و سفری سخت را آغاز کنید، از همان جایی که نشسته اید مثلا روی یک مبل راحتی کنار شومینه خانه‌تان در سیبری یا در خانه کوچکی در اتیوپی که ساعت شمارش شبانه‌روزش با طلوع خورشید آغاز می‌شود، شما را به سفری هیجان‌انگیز به دور دنیا می‌برد.
اَلِستِر هامفِریز، نویسنده، مستند ساز و ماجراجوی اهل انگلستان است که بر اساس ماجراهای واقعی سفر خودش به دور دنیا که اولین بار تنها 9 سال داشته نوشته شده و خانم لیدا هادی نیز زحمت ترجمه این مجموعه سه جلدی را به‌‌عهده داشته‌اند. کتاب اول تا سوم این مجموعه به ترتیب سفر تام به قاره‌های اروپا و آفریقا، آمریکا و آسیا را به رخ کلمات می‌کشاند و با شگردهای فنی و همذات‌پندارانه مخاطب نوجوان خود را به‌راحتی به رکاب‌زدن دور دنیا ترغیب و همراه می‌کند. تجربه خواننده در کتاب اول با چالش خوردن معجون شیر و خون گاو آغاز می‌شود، با طرز تهیه ساندویچ موز خوشمزه می‌شود، با دیدن شهر پترا، شهری با معابد و عمارت‌های قدیمی که در دل کوه کنده‌شده تاریخی می‌شود و پس از سه هفته رکاب‌زدن در صحرای گرم و سوزان سودان به اوج ناامیدی می‌رسد و همه اینها با رسیدن به ته آفریقا و رکاب‌زدن در مرتفع‌ترین جاده آن یعنی تلاینگ پاس به شگفتانه‌ای بی‌نظیر تبدیل می‌شود. رسیدن به اقیانوس اطلس پایان ماجراجویی تام در قاره آفریقا و آغاز ورود او به قاره آمریکا می‌شود. قهرمان معمولی این سفرنامه هیجان خود را در قاره آمریکا از پاتاگونیا آغاز و به آلاسکا ختم می‌کند. او برای رسیدن به این هیجان باید مسیری در حدود 17 هزار و 848 کیلومتر را طی کند. با عبور از مرز مکزیک و ورود به ایالت متحده آمریکا به نظر تام همه چیز خیلی آشنا می‌رسد، دلیلش هم فیلم‌ها، کارتون‌‌‌ها، کمیک‌ها و موسیقی‌های آمریکایی است که تقریبا در همه دنیا پخش شده‌اند درست مثل ساندویچ موز که خالی از کمی اغراق همه‌جای دنیا پیدا می‌شود.
ماجرایی‌جویی تام در این قاره با دیدن زندانی در احاطه آب، بلندترین پل معلق جهان و گذشتن از داخل درختان به اوج خود می‌رسد و با رسیدن به قاره آسیا ادامه می‌یابد. به نظر تام اختلاف هیچ دو کشوری مثل روسیه و ژاپن نیست و ژاپن با داشتن 6852 جزیره خارق‌العاده، یکی از تمیزترین کشورهای دنیاست. تام خوابیدن روی دیوار بزرگ چین، گذر از پیچیده‌ترین مرزها یعنی مرزهای آسیای مرکزی و دیدن دروازه جهنم ترکمنستان را در این قاره تجربه می‌کند. خلاصه این‌که تام سعی دارد در طول سفرنامه خود، مخاطب نوجوانش را متقاعد کند برای شروع مسیرهای بزرگ باید اولین قدم را برداشت. اگر می‌خواهید طرز تهیه ساندویچ موز را یاد بگیرید حتما خواندن این مجموعه را در اولویت بگذارید.

نجمه نیلی‌پور

خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها