نگاهی به برنامه «تراز» شبکه ایران کالا که با هدف حل مشکلات اقتصادی روی آنتن رفته است

حمایت «تراز» از تولید داخلی

کالای داخلی و حمایت از آن، جزو موضوعاتی است که به‌خصوص در این سال‌ها به دلیل شرایطی که روز به روز اهمیت آن را بالاتر می‌برد، در فضاهای مختلف تا حدی هر چند کم مورد توجه قرار گرفته است. در این بین و در کنار حیطه‌های گوناگونی که این موضوع را مدنظر قرار داده‌اند، یکی از تأثیرگذارترین‌های آنها، رسانه ملی یا همان تلویزیون معروف است که در این گیر و دار بنا به ضرورتی که همچنان وجود دارد، دست به تولید برنامه‌هایی با این محتوا زده است تا از این طریق بستری را فراهم کند که علاوه بر یادآوری اهمیت این داستان، دریچه‌ای را بین تولیدکنندگان و حامیان آنها نیز باز کند. این حرکت بدون شک با وجود تأثیرگذاری و گستردگی که رسانه‌ای مثل تلویزیون دارد، قدم بزرگی محسوب می‌شود البته در صورتی که درست و اصولی اتفاق بیفتد نه تنها در قالب برنامه‌ای که در آن چند نفر دورهم جمع می‌شوند و حرف‌های تکراری می‌زنند. در تمام این سال‌ها هر از گاهی تولیدات اینچنینی که موثر هم هستند به چشم می‌خورد و برنامه‌هایی که کم و بیش به دنبال آن هستند که با انتخاب مهمانان و محتوای کاربردی، قدمی برای این مسیر پر پیچ و خم بردارند.
کد خبر: ۱۲۱۳۸۲۳

در ادامه این داستان بعد از برنامه پایش و دیگر تولیداتی که کم و بیش سعی داشتند تا بحث تولید داخلی را مدنظر قرار دهند، مدتی است در شبکه ایران کالا که با هدف حمایت از تولید داخلی به راه افتاده، برنامه‌ای با عنوان تراز روی آنتن می‌رود. برنامه‌ای که در آن مباحث مختلف موجود در تولید داخلی از تولیدکنندگان گرفته تا مشکلاتی که سر راه آنها و حتی گروه مخاطب آنها هست، مطرح می‌شود.
در کنار اینها جلب حمایت و تبلیغ برای تولیدکنندگان مستعد هم از دیگر اتفاقاتی است که در این فضا رقم می‌خورد. تراز به تهیه‌کنندگی حسین تورنگ، سردبیری مهدی جوزایی و با کارگردانی محمد جزیی روی آنتن می‌رود. محمودرضا قدیریان هم اجرای آن را که سری دوم خود را در سال جدید شروع کرده، را به عهده دارد. آغازی با رویکردهای ثابت در حوزه‌ای که از آن گفتیم و البته تغییراتی برای پرداخت بیشتر و کامل‌تر به این فضا.

داستان چیست؟
اما موضوع و محتوای «تراز» چیست؟ این برنامه هر چند وقت یکبار به سراغ معضل و مسائلی که در اقتصاد جامعه وجود دارد می‌رود. به عنوان مثال وقتی صحبت از مشکلات حوزه مسکن می‌شود، از یک کارشناس و فعال این فضا همراه با یک مسؤول دعوت می‌شود و آنها در گفت‌وگویی چالشی به دنبال حل مساله و واکاوی آن می‌روند. در این گفت‌وگوها به گفته تیم اطلاع‌رسانی برنامه تلاش می‌شود تا با پرداخت همه‌جانبه به موضوع هر قسمت، لااقل فردی که به نمایندگی از آن گروه مقابل مسؤول مربوط می‌نشیند به یک پاسخ برسد. همچنین در حین این صحبت‌ها گزارش‌های مختلف اقتصادی هم پخش می‌شود؛ گزارش‌هایی که هر ماجرای اقتصادی از اقتصاد پزشکی گرفته تا اقتصاد سفر و... را پوشش می‌دهد.

تلاش برای تأثیرگذاری
به گفته یکی از عوامل تراز، این برنامه قابلیت‌های مختلفی دارد و حتی گاهی می‌تواند قیمتگذاری کند؛ مثل زمانی که برنامه‌ای درباره این که چرا املاک و خودروها قیمت‌هایشان را در سایت‌ها تعیین می‌کنند و باعث شکل‌گیری ارقام عجیب می‌شوند، رفتند و بعد از آن پلیس فتا وارد شد و با آن سایت‌ها و ارقام مقابله کرد.
به نقل از مدیر شبکه که زمانی گفته بود سعی دارد آن را در حد شبکه نسیم ارتقا دهد، این شبکه قرار است به‌زودی بالا بیاید و یکسری فعالیت اقتصادی انجام دهد تا در فضایی تخصصی مخاطبانش را جذب کند؛ مثل شبکه چهار که مخاطبان خاصش را دارد یا اگر بخواهیم فوتبال ببینیم سراغ شبکه سه می‌رویم؛ در مورد ایران‌کالا نیز همین‌طور است. این شبکه می‌خواهد در آن رشته‌ای که فعالیت دارد به صورت اصولی و تخصصی عمل کند. این اتفاق تا الان هم در حدی رخ داده، مثل بعضی صحبت‌هایی که بعد از مطرح شدن در برنامه، دیده می‌شود که در فضاها و شبکه‌های دیگر هم سراغش می‌روند.

اولین برنامه زنده ایران کالا
این برنامه ضمن دعوت و گفت‌وگو با مسؤولان دولتی، روسای اصناف، اتاق‌های بازرگانی، تولیدکنندگان، کار آفرینان، کارشناسان و... دغدغه‌ها و مطالبات مردم را در حوزه اقتصاد، تولید و مصرف بیان می‌کند.
برنامه تراز، مجله‌ تصویری اقتصادی است که شامل بخش‌های متنوعی از جمله نشانه‌های ایرانی، کسب و کارهای خانگی، خط مقدم، شرکت‌های نوپا، دیپلماسی اقتصادی، اقتصاد سلامت، بازار مسکن، ایده‌های برتر دانش‌آموزی، فروشگاه، گزارش مردمی، آیتم تحلیلی با موضوع روز، کافه خبر، حقوق و اقتصاد، اقتصاد گردشگری و ... است. این بخش‌ها به صورت ضبط شده است و در بین برنامه زنده استودیوی پخش می‌شود.
تراز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 و 15 دقیقه پخش می‌شود و تا حدود 12 و 45 دقیقه ادامه دارد. در واقع نزدیک به دو ساعت برنامه زنده که در طول آن صحبت‌های مختلفی در حوزه‌هایی که ذکر شد، مطرح می‌شود. تکرار آن هم هر شب ساعت ۲۳ از همین شبکه پخش می‌شود. بعد از 40 قسمتی که برای فصل اول در نظر گرفته شده و تا الان حدود30 قسمت از آن روی آنتن رفته است هم فصل جدید با همین رویکرد و بدون وقفه شروع خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها