ویژگی‌هایی که بدون مشکل در ویندوز ۱۰ غیرفعال می‌شوند

حذف بدون استفاده‌ها

بسیاری از ویژگی‌های ویندوز کاربردی و مهم است که در برنامه‌ها و سرویس‌های ویندوز از آنها کمک گرفته می‌شود، اما موارد زیادی هم هست که به دلایل مختلف مثل قدیمی شدن، جایگزینی با فناوری‌ها و سرویس جدیدتر یا کارکرد بسیار محدود عملا بدون استفاده‌ها شده‌اند. اگر فرصت تر و تمیز کردن سیستم‌عامل‌تان را دارید، غیرفعال کردن این ویژگی‌ها ایده خوبی است تا کمی از بار ویندوزتان کاسته و سبک‌تر شود. فهرستی از ۱۰ ویژگی که برای اغلب کاربران بدون استفاده‌ها و قابل کنار گذاشتن است، تهیه کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۲۱۳۴۵۴

1. اینترنت اکسپلورر ۱۱
فکر می‌کنم تنها دیدن نام این ویژگی برای غیرمفید بودنش کفایت کند! مایکروسافت خودش مرورگر Edge را جایگزین اینترنت اکسپلورر کرده است و حتی دیگر به‌روزرسانی برای آن از طریق به‌روز‌رسانی‌های ویندوز ارائه نمی‌شود، بنابراین می‌توان گفت با وجود باقی ماندن آن در ویندوز عملا یک نرم‌افزار رها شده به حساب می‌آید که کاربران نادری سراغ استفاده از آن می‌روند.

2. پخش مستقیم
DirectPlay یکی از APIهای موجود در دایرکت‌اکس (DirectX) مایکروسافت است که در بازی‌های بسیار قدیمی‌تر (حدود ۱۰سال پیش) مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در حال حاضر و در بازی‌های مدرن دیگر استفاده ندارد و فناوری‌های جدیدتری برای کارکرد آن عرضه شده است. این ویژگی را می‌توانید با باز کردن قسمت Legacy Components مشاهده و غیرفعال کنید.

3. ویندوز مدیا پلیر
مدیا پلیر ویندوز را نمی‌توان به‌طور کامل بدون استفاده‌ها دانست، زیرا هنوز کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند، اما این پخش‌کننده چندرسانه‌ای از نظر پشتیبانی از فرمت‌های مختلف و جدیدتر ضعیف عمل می‌کند و در مقابل نرم‌افزارهایی مثل VLC، KMPlayer یا PotPlayer حرفی برای گفتن ندارد.
علاوه بر این، در ویندوز ۱۰، پخش‌کننده پیش‌فرض فایل‌های صوتی Groove Music است و برای فایل‌های صوتی هم نرم‌افزار Media & Video وجود دارد. بنابراین می‌توان گفت دیگر نیازی به‌نگهداشتن مدیاپلیر در ویندوزتان نیست و می‌توانید تیک آن را در فهرست ویژگی‌ها بردارید. دقت کنید این برنامه تحت بخش Media Features در این فهرست قرار دارد.

4. پرینت به پی‌دی‌اف
ویژگی Print to PDF در اصل مانند یک پرینتر مجازی عمل می‌کند که می‌توان اسناد را به‌وسیله آن به فایل پی‌دی‌اف تبدیل کرد، اما آخرین بار که از آن برای تبدیل یک سند به فایل پی‌دی‌اف استفاده کردید چه زمانی بوده است؟ احتمالا هیچ‌وقت! دلیل آن هم این است که در آفیس مایکروسافت مستقیما گزینه‌ای برای این کار وجود دارد و بنابراین این ویژگی به فهرست بقیه ویژگی‌های بدون‌استفاده‌ها پیوسته است.

5. پرینت در اینترنت
در قسمت Print and Document Services، گزینه‌ای به نامInternet Printing Client وجود دارد که برای پرینت اسناد از طریق شبکه داخلی (LAN) یا در اینترنت به کمک پروتکل IPP به کار می‌رود. اگر در خانه پرینتر ندارید یا پرینترتان قابلیت اتصال به شبکه ندارد، این ویژگی استفاده‌ای برای شما نخواهد داشت و می‌توانید آن را با خیال راحت غیرفعال کنید.

6. فکس و اسکن ویندوز
فعال بودن ویژگی Windows Fax and Scan به شما اجازه می‌دهد از دستگاه‌های فکس یا اسکنری که به رایانه‌تان متصل است، استفاده کنید. اما اگر هیچ‌کدام از این دو دستگاه در روند
کاری تان نیست، نیازی هم به این ویژگی نخواهید داشت و می‌توانید غیرفعالش کنید. این ویژگی را هم در زیرمجموعه print and Document Services پیدا می‌کنید.

7. فشرده‌سازی برای ارتباط از راه دور
مایکروسافت ویژگی Remote Differential Compression API Support را در زمان ویندوز سرور ۲۰۰۳ برای مدیریت بهتر سرورها و ارتباط میان رایانه‌ها معرفی کرد. از آن زمان این ویژگی در ویندوز باقی‌مانده است و تنها برخی برنامه‌های ارتباط از راه دور مانند Remote Desktop از آن کمک می‌گیرند، بنابراین برای کاربرانی که کاری با ویندوز سرور ندارند یا از نرم‌افزارهای ارتباط از راه دور استفاده نمی‌کنند، عملا استفاده‌ای ندارد و می‌تواند غیر‌فعال شود.

8. پاورشل نسخه0/2
این ویژگی مورد عجبیی است! ممکن است با دیدن PowerShell 2.0 در فهرست ویژگی‌های ویندوز فکر کنید این نسخه جدید محیط دستوری ویندوز است که بعد از نسخه۱ آمده است؛ در حالی‌که این‌گونه نیست و آخرین نسخه پاورشل، ۵ است. دقیقا مشخص نیست چرا هنوز نسخه ۲ در ویندوز وجود دارد! لازم است بگوییم این ویژگی کاملا بدون‌استفاده‌ها است یا واضح است؟

9. سرویس پردازش فعالسازی ویندوز
بعضی ویژگی‌ها و سرویس‌های ویندوز اسمی کاملا غلط‌انداز دارند که Windows Process Activation Service یکی از آنهاست! این ویژگی نام دیگر و مشهورتری دارد: Internet Information Services (IIS) و کارکرد آن ایجاد یک سرور روی ویندوز و کمک به برنامه‌نویسان برای ساخت پروژه‌ها و برنامه‌هایشان روی آن است. با این اوصاف اگر یک کاربر معمولی ویندوز هستید و برنامه‌ای هم برای راه‌اندازی یک سرور تحت IIS ندارید، این ویژگی به کارتان نخواهد آمد و با غیرفعال کردنش اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

10. سرویس‌های XPS و نمایش‌دهنده XPS
XPS نوعی فرمت فایل است که مایکروسافت برای جایگزین فرمت PDF طراحی کرده است.
دو سرویس XPS Services
و XPS Viewer هم همان‌طور که از نامشان مشخص است ویژگی‌هایی هستند که به کاربر اجازه می‌دهد این نوع از فایل‌ها را ایجاد کنند، نمایش دهند و پرینت بگیرند، اما احتمالا شما هم جزو ۹۹درصد کاربرانی هستید که از فرمت PDF استفاده می‌کنند و شاید تا به حال حتی اسم XPS را نشنیده‌اند، بنابراین غیرفعال کردن این دو سرویس ایده چندان بدی نیست.

چگونه ویژگی‌های ویندوز را غیرفعال کنیم؟

در متن، فهرست ویژگی‌هایی که می‌توان غیرفعال کرد را معرفی کردیم، ولی این کار را چگونه باید انجام داد؟ برای دیدن و تغییر وضعیت ویژگی‌های (Features) ویندوز، در منوی استارت، عبارت «features» را تایپ کرده و از نتایج، روی گزینه Turn Windows features on or off کلیک کنید تا دیالوگ ویژگی‌های ویندوز نمایش داده شود.
غیر از آن، از مسیر کنترل پنل و Programs and Features هم می‌توانید با کلیک روی همین گزینه این دیالوگ را مشاهده کنید. پس از این‌که دیالوگ باز شد، چند ثانیه باید منتظر شوید تا فهرست بارگذاری شود. پس از آن، تیک هر کدام از ویژگی‌ها را می‌خواهید، بردارید و اگر دیالوگی هم برای تایید نمایش داده شد، آن را تایید کنید. دقت کنید برخی ویژگی‌ها زیرمجموعه دارند یا زیرمجموعه یک عنوان متفاوتند. در پایان کار هم OK را بزنید تا دیالوگ ویژگی‌ها بسته شود. بهتر است پس از آن رایانه‌تان را هم ری‌استارت کنید تا تغییرات در ویژگی‌ها اعمال و آنها کاملا غیرفعال شوند.

محمود صادقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها