«وردیج» را شهر آدمک‌ها می‌نامند، روستایی با سنگ‌هایی شبیه ارواح که گرچه بنا برعلم زمین‌شناسی دلیل ایجادش فرسایش بادی است، اما به هر روی تشکیل آدمک‌های سنگینی که هر کدام یک شکل دارند، از کله و جمجمه انسان گرفته تا سرِ حیوان‌های وحشی، این روستا را که طبیعت زیبایی هم دارد، به یک منطقه نمونه گردشگری تبدیل کرده است.
کد خبر: ۱۲۱۱۹۰۱

وردیج اما هنوز ثبت ملی نشده و پیش از آن‌که پای میراث فرهنگی به آن برسد و ثبت و مراقبت شود، کاسب‌ها پایشان به این منطقه باز شده، آن‌قدر که از حدود یک سال گذشته، چادرهایشان را پای کوه ارواح سنگی علم کرده‌اند و تا نیمه شب بوی کباب و جگر و سیب‌زمینی ومنقل‌های چای در فضا می‌پیچد. این را خبرنگار ایسنا گفته و اضافه کرده حتی پیشتر از آنها، گروه‌های عکاسی و فیلمبرداری برای تبلیغات مدلینگ خود این نقطه را بهترین مکان می‌دانستند. حالا در کنار همه استفاده‌هایی که مردم بومی و منطقه و آشنا به این محوطه تاریخی از آن می‌کنند، هستند افرادی که پایشان برای ساخت حتی اتاقک‌های کوچک چند در چند متری هم باز شده و آثاری از حضورشان در منطقه به چشم می‌آید!
یکی از مُسن‌های وردیج می‌گوید، قدمت برخی خانه‌ها که خانه پدری خودش هم جزو آنها بوده به ۲۰۰ سال برمی گردد. برخی محلی‌های قدیمی می‌گویند در گذشته، تمام خانه‌های روستا از تکه‌سنگ‌هایی ساخته شده بودند که از دل کوه کنده شده بود و بافت روستاها بدون استثنا تا کمر سنگی بودند و از کمر به بالا با گِل درست شده بود، باغ‌ها جدا از روستا بودند، اما حالا خانه‌ها شکل شهری گرفته‌اند.شاید کافی بود متولیان شهری و میراثی دست‌کم حدود ده سال قبل به خود می‌جنبیدند تا این منطقه را به‌راحتی به‌عنوان یک منطقه نمونه گردشگری تبدیل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها